Undgå bøder med Fords nye teknologier
Det nye system holder konstant øje med fartgrænserne og hæver og sænker automatisk den maksimalt tilladte hastighed på fartpiloten. Intelligent Speed Limiter er sammen med Pre-Collision Assist standardudstyr i alle danske udgaver af den nye Ford S-MAX
Rådet for Sikker Trafik kører kampagnen ”Sænk farten – en lille smule”, og det er der gode grunde til. For det første er for højt fart, fx i tæt bebyggede områder, med til at skabe ulykker og gøre ulykker værre. For det andet er det blevet dyrere for bilisterne at blive taget med for høj fart, og politiets nye styrke af effektive fotovogne gør det sværere for fartsyndere at slippe af sted med de potentielt farlige hastigheder.
Ford indfører med introduktionen af de nye udgaver af familiebilerne S-MAX og Galaxy et nyt våben mod fartoverskridelser, som med simpel betjening er perfekt for bilister i en travl hverdag, hvor der er meget andet end bare farten at holde øje med.
Intelligent fartbegrænser følger fartgrænserne ved hjælp af trafikskiltegenkendelse og inputs fra navigationssystemet
Den mest opsigtsvækkende nye teknologi er uden tvivl den intelligente fartbegrænser, ”Intelligent Speed Limiter”. I en tid med stigende færdselsovervågning er det vigtigt at have et øje på fartgrænserne, men da disse konstant ændrer sig undervejs på ruten, og man som fører har mange ting at holde øje med, bruger systemet den velkendte fartbegrænser i kombination med bilens trafikskilte-genkendelsessystem, ” Traffic Sign Recognition ” samt eventuel data fra navigationssystemet til at justere fartbegrænserens virkeområde. Systemet virker mellem 30-200 km/t., og det kan indstilles til at tillade en hastighed +/- 10 km/t over/under den tilladte hastighed, som systemet aflæser via skilte eller navigationsdata.
”Som bilist er man ikke altid opmærksom på, at man overskrider hastighedsgrænserne, og af og til opdager man det først, når der dukker en hilsen fra politiet op i posten, eller man bliver trukket ind til siden. Med Intelligent Speed Limiter er Ford med til at højne sikkerheden og fjerne en af stressfaktorerne ved at køre bil, nemlig at man altid skal holde øje med, om man holder sig inden for fartgrænserne,” siger Stefan Kappes, supervisor hos Ford Europas afdeling for aktiv sikkerhed.
Simpel aktivering via rattet
Når føreren har aktiveret systemet, vil den intelligente fartbegrænser sænke den maksimalt tilladte hastighed, så den tilpasses den på skiltene aflæste hastighed. Hvis man eksempelvis kører med den intelligente fartbegrænser slået til i en zone med 60 km/t, og den pludselig erstattes af en zone med 50 km/t, vil bilen automatisk sænke hastigheds begrænseren til de lovlige 50 km/t. Hvis zonen igen erstattes af en med højere tilladt hastighed, giver systemet føreren mulighed for at hæve farten op til den nye fartgrænse.
Det er simpelt at bruge Fords nye Intelligent Speed Limiter via knapper på rattet. Når systemet er aktiveret, kan man hæve og sænke hastigheden i trin på 5 km/t – op til maksimalt 10 km/t over den aktuelle hastighedsgrænse. Man kan midlertidigt sætte den intelligente fartbegrænser ud af kraft ved at træde hårdt på speederen, hvilket kan være nødvendigt ved overhalinger eller i faresituationer.
Ved kørsel ned ad bakke afgiver systemet desuden en akustisk alarm, hvis man kommer over hastighedsgrænsen, så føreren bliver opmærksom på, at der skal bremses.
Ford Danmark har valgt, at ”Intelligent Speed Limiter” system skal være standard i alle udgaver af både S-MAX & Galaxy– for på én gang at hjælpe bilister med at undgå både irriterende bøder og ikke mindst, potentielt farlige situationer.
Den intelligente fartbegrænser er blot en af mange nye teknologier, som kan opleves i de nye Ford modeller. En anden er Pre-Collision Assist.
Pre-Collision Assist med persongenkendelse er et kamera- og radarbaseret assistentsystem, først set i Ford Mondeo, som ikke tidligere er set i dette segment. Med denne feature tager Ford den velkendte Active City Stop teknologi videre til næste niveau. Pre-Collision Assists store force er, at den kan skelne personer fra genstande. Systemet holder øje med personer omkring bilen, og efter først at have givet føreren en akustisk og visuel alarm, og denne ikke reagerer i tide, aktiveres bremserne automatisk, hvis en fodgænger fx pludselig bevæger sig ud foran bilen. Pre-Collision Assist scanner selvfølgelig også nærområdet foran bilen for andre køretøjer, og her kan systemet på samme måde både advare, forberede bremserne eller sågar lave en fuld opbremsning.
Pre-Collision Assist med persongenkendelse bliver også introduceret som standardudstyr på både S-MAX og Galaxy i de danske udgaver.