Verdens ældste bil
Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 er det officielle navn på verdens første automobil med forbrændingsmotor. Og i weekenden den 6. og 7. august er den med i det årlige racerløb for historiske racerbiler i Fælledparken, Copenhagen Historic Grand Prix.
Bent Egede fra CHGP fortæller:
– Vi skal nok ikke regne med, at ’patentmotorvognen’ går hen og vinder, men en tur rundt på banen i adstadigt tempo og under passende andagt fra de øvrige deltagere, flagdommerne og de mange tilskuere skal det nok blive til. Den gamle dame har knap en enkelt hestekraft, der pines ud af en lillebitte encylindret motor på bare 0,95 liter og 400 omdrejninger i minuttet, at gøre godt med.
Bent Egede understreger dog, at der ’kun’ er tale om en 100% nøjagtig replika af den originale bil, der er udstillet permanent på Mercedes-Benz museet i Stuttgart.
Mere rask kommer det til at gå, når Mercedes-Benz, der med ’patentmotorvognen’ fejrer 125 året for bilens opfindelse, samtidig viser to langt yngre og mere potente familiemedlemmer frem i Fælledparken.
– Bogstav- og talkombinationen 300 SEL, 6.8 AMG er noget af det tætteste, man i Mercedes-Benz og AMG verdenen kommer på den hellige gral, fortæller Lars van heet Erve, kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark. Og i forbindelse med den store fødselsdag er det lykkedes os at skaffe den legendariske 4-dørs 300 SEL, 6.8 AMG touring racerbil fra 1971 samt en helt speciel udgave af den moderne S 63 AMG fra 2010 til København.
I weekenden den 6.-7. august 2011 er det lige godt 40 år siden, den 4-dørs, potente familiesedan i sit første løb blev kørt til en fornem 2. plads.
– Bilen var på ingen måde favorit til at vinde, endsige blande sig i toppen af det belgiske 24-timers langdistanceløb den 25. juli 1971 på Spa. Men bilen, der var baseret på en almindelig Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 var blevet modificeret hos det dengang relativt ukendte tuningsfirma AMG i Sydtyskland. Blandt andet blev motorens slagvolumen øget fra 6.3 til 6.8 liter, udstyret med ekstra oliekøler, modificerede stempler, lettere plejlstænger og karrosseridele samt et effektivt racing udstødningssystem, der ikke blot gav bilen en fantastisk lyd, men altså også en overraskende fin placering i debutløbet.
Den nye racer fik en smuk, men relativt kort karriere i det europæiske Touring Car Championship, da det internationale bilsportsforbund FIA i 1972 ændrede reglerne, så motorstørrelsen fremover kun måtte være på maksimalt 5 liter.
Bilen, der kommer til København, er ligesom ’patentmotorvognen’ en unik replika. Originalen blev i 1970’erne solgt til den franske Matra Group, der benyttede den til højhastighedstests af dæk til fly. Hvordan originalens skæbne er forløbet, vides ikke.
Den anden AMG, Mercedes-Benz stiller med i København, er en speciel show car udgave af den moderne S 63 AMG, der på trods af ikke mindre en 570 hk, et monumentalt drejningsmoment på 900 nm og acceleration fra 0-100 km/t på blot 4,4 sekunder har et imponerende fint brændstofforbrug på hele 9.5 km/l.
Både ’patentmotorvognen’ og de to AMG racere vil føre an i paraden af historiske racerbiler, der fredag den 5. august ved middagstid begiver sig fra Fælledparken til Københavns Rådhus til en kort præsentation. Den knap så kvikke ’patentmotorvogn’ vil dog blive transporteret på en trailer i spidsen for paraden.