Verdenspremiere
Audi præsenterer high performance-modellerne S6, S7 Sportback og S8. Nyudviklet V8-motor med en slagvolumen på 4,0 l og op til 520 hk. Banebrydende effektivitet med systemer som fx cylinderfrakobling.
Om få dage præsenterer Audi for første gang sine nye S-modeller for offentligheden i Frankfurt. Kraft kombineret med et tidssvarende lavt brændstofforbrug – disse egenskaber kendetegner de nye S-modeller fra Audi. Downsizing-strategien hos mærket med de fire ringe gør det, hvad angår S6, muligt at reducere forbruget med op til 25 % og give endnu mere sportslige præstationer.
Audi S6 og S6 Avant
S6 og S6 Avant er udstyret med den nye 4,0-liters TFSI-motor med 420 hk. Fra 1400-5300 omdr./min.
stiller den 8-cylindrede motor med dobbelt trykladning konstant et drejningsmoment på 550 Nm til rådighed. Motoren accelererer S6 fra 0-100 km/h på 4,8 sek., og S6 Avant sprinter den samme distance på 4,9 sek.
Med 4,0-liters TFSI-motoren overføres Audis strategi med downsizing til klassen for high performance-biler. I forhold til motoren i forgængeren, V10-sugemotoren med en slagvolumen på 5,2 l, har den nye model endnu mere sportslige præstationer med et brændstofforbrug, der er reduceret med op til 25 %. S6 har således et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 10,3 km/l – 10,2 for S6 Avant – og er dermed er Audi markant mere økonomisk end konkurrenterne.
Dette resultat er opnået dels igennem de usædvanligt lette karosserier, hvor andelen af aluminium udgør op til ca. 20 %, og dels ved hjælp af fx rekuperation, start-stop-system og cylinderstyring – også kaldet “cylinder on demand”. Når V8-motoren i dellast frakobler fire af cylindrene- en effektivitetsfordel, der især gør sig gældende ved motorvejskørsel med moderat hastighed – aktivers Active Noise Cancellation-systemet (ANC)
Fire integrerede mikrofoner i loftet registrerer støjen i kabinen, og støjen analyseres af en computer. Hvis der registreres mislyde, udsender systemet en antilyd fra soundsystemets højttalere – den lyd overlapper mislyden og fjerner den i vid udstrækning.
Uafhængigt deraf dæmperaktive, elektronisk regulerede motorophæng de lavfrekvente svingninger med målrettede modimpulser. En sound-aktuator, spjæld i udstødningssystemet, motorafdækningen samt et nyudviklet dobbelt svinghjul med centrifugalkraftpendul i den 7-trins S tronic-gearkasse bidrager ligeledes til en klangfuld og kultiveret motorgang.
Motorens drejningsmoment overføres til den lynhurtigt skiftende 7-trins S tronic gearkasse. Det permanente firehjulstræk quattro har automatisk spærrende midterdifferentiale og torque vectoring. Som ekstraudstyr tilbyder Audi et sportsdifferentiale, som aktivt fordeler kræfterne mellem baghjulene.
Begge de to nye S-modeller har adaptive air suspension sport, der sænker karrosseriet med 10 mm, som standard. S6 og S6 Avant har som standard 19″ støbte aluminiumsfælge i modelspecifikt 5-paralleleget design
Audi drive select er standard og føreren kan vælge fem forskellige indstillinger, som bl.a. sætter undervognen forskelligt op.
Sportslig elegance præger interiøret i S6 og S6 Avant. Nøglen, sportslæderrattet – med farvede syninger og skiftekontakter i aluminium – samt instrumenterne er forsynet med S6-badges, og de oplyste indstigningslister og de to displays (MMI og førerinformationssystemet) byder føreren velkommen med S6-mærket. En rød cirkel omgiver start-stop-knappen, og gearvælgeren er omgivet af en aluminiumsliste. Fodstøtten er i ædelstål, og pedalerne samt softkeys til betjeningssystemet MMI er i aluminiumsoptik.
Når den nye Audi S6 og S6 Avant kommer ud til forhandlerne i foråret 2012, vil de have et rigt udbud af standardudstyr. Udstyret omfatter blandt andet xenon plus-forlygter med vejrafhængigt lys, LED-baglygter, elektromekanisk parkeringsbremse og førerinformationssystem med farvedisplay. MMI Radio plus omfatter et Bluetooth-interface, og Audi soundsystemet har 10 højttalere.
Derudover fås en lang række highend-ekstraudstry til de nye S-modeller: LED-forlygter, adaptive light, advanced key, head-up-display, parkeringshjælp plus med omgivelseskamera, elektrisk bag-/bagagerumsklap med sensorstyring – samt komfortsæder med klima- og massagefunktion.
Audi S7 Sportback
Audi S7 Sportback har samme motor som S6 og S6 Avant – den nye 4,0-liters TFSI med 420 hk og et drejningsmoment på 550 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/h er på 4,9 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h. Brændstofforbruget er på 10,3 km/l.
Som kraftoverføring anvender Audi S7 Sportback den dynamiske 7-trins S tronic og det permanente firehjulstræk quattro med automatisk spærrende midterdifferentiale og torque vectoring. Adaptive air suspension er standard i S7 Sportback ligesom Audi drive select. Bag alle fire 19″-hjul er der store indvendigt ventilerede skivebremser, og de matsorte bremsesadler foran har S7-logo.
Den lange motorhjelm, den lange akselafstand og de korte overhæng giver S7 Sportback perfekte proportioner, og den lave, dynamiske taglinje giver den 5-dørs bil udseende som en coupé. Ved motorvejshastighed kører en hækspoiler ud af bagklappen, hvilket øger kørestabiliteten.
Også i kabinen viser S7 Sportback sin sportslige karakter. S-badges, rød cirkel omkring start-stop-knappen, S7-logo i de oplyste indstigningslister, aluminiumslisten på S tronic-gearvælgeren og skiftekontakterne i aluminium. Fodstøtten og pedalerne er i ædelstål, og softkeys til betjeningssystemet MMI er i aluminiumsoptik.
Som standard monterer Audi S-sportssæder med S-logo indprægning i ryglænene og med indstilling af sædedybden og elektrisk indstillelig lændestøtte, xenon plus-forlygter med LED-dagskørelys, førerinformationssystem med farvedisplay og det alsidige audio- og betjeningssystem MMI Radio plus.
Leveringen af S7 Sportback starter i foråret 2012.
Audi S8
Audi S8, som kommer på markedet i foråret 2012, er det nye overhoved i familien af S-modeller fra Audi – en stor, luksuriøs limousine med overlegen kraft. Den nye 4,0-liters TFSI-motor yder her hele 520 hk, og mellem 1700-5500 omdr./min. leverer den et konstant drejningsmoment på 650 Nm. Sprinten fra 0-100 km/h er overstået på kun 4,2 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h.
Den kultiverede og vellydende V8-biturbomotor kører hele 9,8 km/l ved blandet kørsel, hvilket er markant mere end konkurrenterne. Til sammenligning kørte den 5,2-liters V10-sugemotor i forgængeren kun 7,6 km/l. Forbruget er reduceret med næsten 23 %, mens ydelsen er øget markant med 70 hk.
Også den 8-trins tiptronic-gearkasse i S8 kombinerer sportslighed og effektivitet. Den kører så ofte som muligt i høje gear med lave omdrejningstal, men den skifter hurtigt og særdeles komfortabelt til et lavere gear, når føreren ønsker det. Gearkassen overfører kræfterne til en quattro-drivlinje, der kombinerer et automatisk spærrende midterdifferentiale med sportsdifferentialet på bagakslen. Ved dynamisk kørsel tilføres momentet overvejende til det hjul, der er yderst i et sving, hvorved den store limousine nærmest presses ind i svinget.
adaptive air suspension – luftaffjedring med variabel dæmpning – som kan indstille karrosseriet i tre højder, giver en fremragende køreoplevelse under forskellige forhold. Systemet harmonerer perfekt med dynamisk styring, som også er standardudstyr, og som tilpasser servoeffekten til bilens hastighed. I grænseområdet under kørsel i sving stabiliserer systemet kørslen med små, næsten umærkelige styreindgreb.
Audi drive select kombinerer de to systemer, motorstyringen, den 8-trins tiptronic og sportsdifferentialet. Føreren kan bestemme, hvordan disse komponenter skal arbejde, og han kan i den forbindelse vælge mellem indstillingerne comfort, auto, dynamic, individual og efficiency.
Standardfælgene er på 20″, og der er indvendigt ventilerede skivebremser på alle fire hjul.
Stabilitetsprogrammet ESP har en Sport-indstilling, hvor motorydelsen udelukkende bestemmes af speederens position.
En afgørende egenskab for S8 er den relativt lave vægt på 1975 kg. Karrosseriet er en Audi Space Frame – dvs. lavet næsten udelukkende af aluminium – og vejer kun 231 kg. Det ville veje ca. 100 kg mere, hvis det var fremstillet i en konventionel stålkonstruktion.
Komfortsportssæder, som kan indstilles elektrisk, er specielt designet til S8, multifunktions-sportslæderrattet har syninger i kontrastfarve og har ligesom instrumenterne et S8-emblem. Instrumenterne har – typisk for S-modellerne fra Audi – grå baggrund med hvide visere. Skiftekontakter og pedaler er i aluminiumslook, og en rød cirkel omkranser startknappen.
Læderpakke, dvd-skifter, advanced key med sensorstyret åbning af bagagerumsklappen og ambientelyspakken er standardudstyr, som desuden har også omfatter innovative LED-forlygter, varme- og støjdæmpende ruder samt Bang & Olufsen advanced sound system med 1400 Watt-forstærkere og 19 højttalere.
Sikkerhedssystemet Audi pre sense fås i forskellige udgaver og supplerer diverse assistentsystemer. Fx registrerer en ny pauseanbefaling ud fra styrebevægelserne og andre parametre, hvornår føreren er træt, og systemet advarer, hvis det er nødvendigt.
Noget nyt i A8-familien er parkeringshjælp med omgivelseskamera. Fire små kameraer optager billeder af området lige omkring bilen, og en computer sammenkører billederne. På MMI-displayet kan føreren vælge forskellige synsvinkler – heriblandt også et virtuelt billede oppefra.