Verdenspremiere: Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider er den hurtigste åbne bil med V8-motor, som Ferrari nogensinde har bygget. Bilen vises for offentligheden for første gang på Frankfurt Motorshow til september, og du kan allerede se den her og mere af den på www.ferrari.com
Den nye model er baseret på Ferrari 488 GTB og udstyret med Ferraris patenterede foldetag i aluminium. Det avancerede foldetag gør, at Ferrari 488 Spider kan opleves som en lukket coupe eller som en roadster, hvor det karakteristiske Ferrari V8-lydspor kan opleves helt ”uden filter”. Foldetaget i aluminium er 25 kg lettere end en tilsvarende kaleche i stof og betjenes på blot 14 sekunder.
Enorme kræfter, ingen tøven og mindre CO2
V8 Motoren på 3902 ccm med to turboladere yder som i 488 GTB 670 hk og 760 nm, hvilket er nok til at sende 488 Spider fra 0 til 100 km/t på 3,0 sek. 0 – 200 km/t tager 8,7 sek.
Takket være Ferraris nye turboteknologi leveres de kolossale kræfter lineært og proportionalt med omdrejningsniveauet. Da teknologien også eliminerer tubortøven samt reducerer speederresponsen til 0,8 sek. agerer V8'eren præcis som en motor uden turbo. Fordelen er blot at CO2-niveauet er markant reduceret til 260 gr/km, hvilket er usædvanligt lavt for så effektfuld en motor.
En højteknologisk skulptur i aluminium
Takket være Ferraris mangeårige ekspertise med brug af aluminium, har ingeniørerne i Maranello opnået det ”umulige”. Ferrari 488 Spider er lige så vridningsstabil som den lukkede søster 488 GTB, og 23 % stivere end 458 Spider til gavn for køreegenskaber og præstationer. For at opnå dette enestående resultat, har Ferrari anvendt 11 forskellige typer aluminium samt magnesium.
Blandt mange teknologier kan Ferraris Side Slip Control 2 nævnes. Dette er en udvidelse af Ferraris stabilitetskontrolsystem, som gør det muligt at powerslide bilen uden nogensinde at miste kontrollen. Systemet kan også anvendes mere effektivt, og således accelerer 488 Spider 12 % hurtigere ud af sving end sin forgænger.
Ferrari 488 Spider forventes at komme til Danmark i foråret 2016. Se video.
Specifikationer
ENGINE
Type V8 – 90° Turbo
Overall displacement 3902 cc
Maximum power * 492 kW (670 hp) at 8000 rpm
Maximum torque * 760 Nm at 3000 rpm
DIMENSIONS AND WEIGHT
Length 4568 mm
Width 1952 mm
Height 1211 mm
Dry weight** 1420 kg
Weight distribution 41.5% Front – 58.5% Rear
PERFORMANCE
0-100 km/h 3.0 s
0 -200 km/h 8.3 s
Maximum speed >325 km/h
FUEL CONSUMPTION***
11.4 l/100 km
C02 EMISSIONS ***
260 g/km
* With 98 RON petrol
**With lightweight options
*** ECE+EUDC combined cycle with HELE system