Verdenspremiere: FERRARI F12TDF
Tour de France er ikke alene et verdenskendt cykelløb, det er også et af historiens største racerløb, som er blevet kørt på offentlig vej, og løbet blev afviklet i Frankrig fra 1899 til 1986. Ferrari vandt dette løb intet mindre end 13 gange, og Ferrari 250 GT Berlinetta var med fire sejre den mest succesrige model.
Den netop præsenterede, nye Ferrari F12tdf er en hyldest til fortidens imponerende bedrifter i et løb, der på snoede landeveje krævede noget andet og mere af bilerne, end dem som man brugte på jævne, vedligeholdte racerbaner i eksempelvis F1.
Ferrari F12tdf er således en bil, som er beregnet til gaden, men som anvender teknologi fra motorsporten, og som har præstationer, der i den grad er en racerbil værdige.
En hyldest til fortiden, et kig ind i fremtiden
Hjertet i F12tdf er en 780 Hk V12-motor, som er en videreudvikling af den prisbelønnede V12, der ligger i F12berlinetta. Netop i forhold til F12berlinetta er F12tdf en markant anderledes bil med en række teknologiske innovationer, som formentlig vil gå igen i fremtidige modeller.
I forhold til den i forvejen imponerende F12berlinetta har F12tdf en forbedret downforce på hele 87 %. Vægtabet er på 110 kg, og blandt flere nye, teknologiske innovationer, præsenterer Ferrari Virtual Short Wheelbase-teknologien (Short Wheelbase – Kort akselafstand). Kort akselafstand er en stærk metode, til at give en bil hurtige og agile svingegenskaber, som kræves for at vinde i racerløb. Ferrari har ikke forkortet F12tdf, men udviklet en medstyrende bagaksel, som garanterer hurtigere indstyring samt acceleration ud af sving. Denne nye teknologi arbejder sammen med i forvejen kendte teknologier til at optimere vejgreb og acceleration som f.eks. F1-Trac og ESC.
Bremserne på F12tdf er dem som findes på LaFerrari, og de bringer bilen til standsning fra 100 km/t på 30,5 meter. Gearkassen er fortsat en 7-trins DCT, som har 6 % kortere udveksling end den version, som findes i F12berlinetta.
Aerodynamik fra XX series
Ferraris XX-program (FXX, 599XX, FXX K) er en R & D platform for nye teknologier med Ferraris kunder som ”testkørere”, og programmet giver mulighed for at prøve og udvikle teknologier, som ikke må anvendes i officielle motorsportsserier. Et eksempel herpå er aktive aerodynamiske løsninger, som findes på eksempelvis 458 Speciale og på F12tdf, som eksempelvis inkorporerer 3 aktive flaps i diffuseren.
Andre aerodynamiske forbedringer er en ny bund, som giver bilen 30 % mere downforce end på F12berlinetta.
F12tdf produceres i en begrænset serie på 799 enheder, og den første bil forventes til Danmark ved udgangen af 2015.
Som alle andre ferrari-modeller har kunden mulighed for at specificere sin F12tdf på fabrikken i Maranello efter individuelle ønsker, og bilen leveres med 7 års gratis service, der også går igen i resten af modelprogrammet.
F12tdf Technical Specifications | |
---|---|
Engine | |
Type | 65-degree V12 |
Overall displacement | 6,262 cc |
Max. power output* | 574 kW (780 cv) at 8,500 rpm |
Max. torque | 705 Nm at 6,750 rpm |
Max. engine speed | 8,900 rpm (limiter) Dimensions and weight |
Dimensions and weight | |
Length | 4,656 mm |
Width | 1,961 mm |
Height | 1,273 mm |
Dry weight** | 1,415 kg |
Weight distribution | 46% front – 54% rear Tyres and wheel rims |
Tyres and wheel rims | |
Front | 275/35 ZR 20” 10” J |
Rear | 315/35 ZR 20” 11.5” J Performance |
Performance | |
Max. speed | in excess of 340 km/h |
0-100 km/h | 2.9 sec |
0-200 km/h | 7.9 sec |
Fiorano lap time | 1’21” Fuel consumption and CO2 emissions |
Fuel consumption | |
Fuel consumption*** | 15.4 l/100 km |
Emissions*** | 360 g/km |
* Engine power is expressed in kW, as defined by the International System of Units (SI), and in cv (1KW=1.3596216 cv). With dynamic ram effect
** With optional lightweight options
*** ECE+EUDC with HELE system