Verdenspremiere på Alfa Romeo 4C
* Den nye Alfa Romeo 4C bygger på erfaringerne fra Alfa Romeo 8C Competizione, og bilen produceres på Maseratis fabrik i Modena. Den bliver tilgængelig i løbet af 2013, hvor den samtidig markerer det italienske mærkes tilbagevenden på det amerikanske marked.
* Under 4 meter lang, 200 cm bred, 118 cm høj og med en akselafstand på under 2,4 meter.
* Ny 4-cylindret 1750 turbo benzin motor i aluminium.
* Alfa TCT dobbeltkoblings-automatgearkasse.
* Nyt Alfa DNA system med ”Race” indstilling.
* Chassis i kulfiber.
* Vægt-/ydelsesforhold på under 4 kg/hk.
Den endelige version af Alfa Romeo 4C bliver præsenteret på den 82. biludstilling i Genève til marts. Denne baghjulstrukne coupé med centermotor og to skålformede sportssæder er essensen af en sportsvogn, og helt tro mod Alfa Romeos DNA: sport, italiensk design og teknologi, der giver en uovertruffen køreoplevelse med højest mulig sikkerhed.
Bilen er designet af Alfa Romeos ingeniører og skal produceres på Maseratis fabrik i Modena. Den nye kompakte superbil bliver tilgængelig på markedet i 2013, hvor den samtidig markerer det italienske mærkes tilbagevenden til USA og indvier Alfa Romeos globale vækstplan. Alfa Romeo 4C ventes til Danmark sidst på året. Alfa Romeo 4C stammer direkte fra det koncept, der imponerede alle på biludstillingen i Geneve for 2 år siden. Alfa Romeo 4C imponerede så mange, at den vandt tre prestigefyldte priser: “AutoBild Design Award ”(2011, Tyskland), ”Design Award for Concept Cars & Prototypes”(2012, Italien) og ”Most Exciting Car of 2013” – ”What Car?” (2012, Storbritannien).
Forkortelsen 4C
Forkortelsen ”4C” henter sin inspiration fra Alfa Romeos glorværdige fortid og bærer teknologi og følelser med ind i fremtiden. Faktisk refererer det til Alfas stolte sportslige traditioner: Forkortelserne 8C og 6C prægede i 1930'erne og 1940'erne to enestående sportsvogne, som henholdsvis havde otte og seks cylindre. Alfa Romeo 4C stræber i sit design og i sin konstruktion mod målet om at nå et vægt-/ydelsesforhold på under 4 kg/hk. Dette gøres ikke udelukkende ved at fokusere på høj effekt, men især ved at begrænse vægten på bilen. Dette for at sikre maksimal fleksibilitet og toppræstationer. Alfa Romeo 4C anvender teknologi og materialer fra supersportsvogne (herunder Alfa Romeo 8C Competizione) – kulfiber, aluminium, baghjulstræk – samt teknologi fra de nyeste Alfa Romeo modeller, som er tilpasset til Alfa Romeo 4C. Det gælder f.eks. den nye 1750 turbo benzin motor i aluminium med direkte indsprøjtning, den sofistikerede “Alfa TCT” dobbeltkoblingsgearkasse og Alfa DNA systemet med en ny Race indstilling.
Eksteriør
Alfa Romeo Centro Stile står bag 4C’s design, som leder tankerne tilbage på nogle af de ikoniske Alfa Romeo-modeller, der har efterladt tydelige hjulspor i Alfas historie. I forhold til dimensioner og layout er der et tydeligt slægtskab til Alfa 33 Stradale fra 1967 – en bil, der kombinerede ekstreme mekaniske krav med et design, der “påklædte” motor og chassis efter de bedste Alfa Romeo-traditioner.
Interiør
Det enkle design og de unikke materialer præger også bilens interiør, der er designet og bygget til at give føreren en uovertruffen køreoplevelse. Kulfiberen overalt i bilens interiør springer straks i øjnene. Kulfiber udgør hele den centrale del af bilen, og den er fuldt synlig for at stimulere følelsen af det unikke, teknologi og den lette vægt.
Dimensioner og aerodynamik
De kompakte mål gør, at 4C skiller sig klart ud fra sine konkurrenter: Den er lige under 4 meter lang, 200 cm bred, 118 cm høj og har en akselafstand på under 2,4 meter. Disse mål understreger bilens kompakte størrelse og fremhæver dens adræthed. Ydermere opnår 4C, via det unikke design og optimale aerodynamiske værdier, en downforce, der, ligesom i racerbiler, bidrager til at opnå maksimal stabilitet ved høje hastigheder.
Ny 4-cylindret 1750 turbo benzinmotor
Den nye 4-cylindrede 1750 turbo benzinmotor i aluminium er med sine specielle ind- og udstødningsmanifolde optimeret til 4C’s sportslige udtryk. Desuden kan den nye motor bryste sig af banebrydende teknologi såsom direkte benzinindsprøjtning, variable ventiltider og en speciel turbolader optimeret til at fjerne turbotøven.
Alfa TCT automatisk gearkasse
1750 motoren er suppleret af den innovative Alfa TCT gearkasse med dobbeltkobling, som er banebrydende i sit segment på grund af sin lave vægt og sine ekstremt hurtige gearskift. Det er også muligt at skifte gear via shift paddles på rattet. Det nye Alfa DNA system med Race indstilling
Alfa Romeo 4C markerer også debuten på et nyt Alfa DNA system, der ikke kun indeholder de nuværende tre standardindstillinger – Dynamic, Natural og All Weather – men også en fjerde indstilling, Race, som er ny og programmeret til banekørsel.
Italiensk ekspertise
Den endelige version af 4C er frugten af et teknologisk samarbejde imellem Alfa Romeo og Maserati. Samarbejdet mellem de to bilmærker bestod i særdeleshed af at integrere Alfa Romeos designafdeling med Maseratis produktionsanlæg. Alfa Romeo – et bilmærke med en stolt historie på over 100 år, og som fortsat er en af de mest kendte og populære ambassadører for italienske produkter i hele verden.