Vindmølle forsyner Opel
Githa Jonas og Ole Stahl Nielsen fra Kalundborg har egen vindmølle i baghaven og har kunnet køre på ægte grøn strøm i deres Opel Ampera.
Normalt er det en blanding af energi fra kul, kraftvarme, vind, vand, naturgas og atomkraft, der forsyner os med elektricitet, men hos familien Stahl Nielsen er det ægte grøn strøm, der kommer ud af stikkontakten. Familien har nemlig egen vindmølle og i de tre måneder, de har haft en Opel Ampera stillet til rådighed, er energien til at oplade bilens batteri udelukkende kommet fra vindmøllen. Familien fik mulighed for at køre Opel Ampera, da de vandt en konkurrence udskrevet af elbiloperatøren CLEVER som en del af ”Test-en-elbil” projektet, der er støttet af Trafikstyrelsen og Energistyrelsen. Deres normale elforbrug i husholdningen ligger på 5000 kWh årligt, men vindmøllen producerer cirka 10.000 kWh årligt, så der er rigelig overskudsstrøm til at holde batteriet i Ampera fuldt opladet.
”I de tre måneder vi kørte Ampera, kom al strømmen til bilen fra vindmøllen”, siger Ole Stahl Nielsen, der er ingeniør hos NNE Pharmaplan i Kalundborg.
Familien har tidligere kørt elbil som en del af ”Test-en-elbil”, men det er første gang, de har prøvet en plug-in-hybrid, hvor bilens batteri og elmotor suppleres af en benzinmotor, der automatisk starter med at lave strøm, når batteriet har nået sit minimums ladeniveau.
”Det var rart at slippe for den nervøsitet, der er i en traditionel elbil for at løbe tør for strøm langt fra en stikkontakt. I Ampera’en har man jo hele tiden en sikkerhed i form af benzinmotoren, hvis man skal køre langt,” siger Githa Jonas.
I modsætning til deres første oplevelse med en elbil fik de Ampera’en udleveret i begyndelsen af vinteren og har kørt det meste af tiden i kold vejr, hvilket har reduceret rækkevidden på batteristrøm i forhold til varmt sommervejr. Ydelsen i et litiumbatteri bliver næsten halveret fra de bedste forhold om sommeren med temperaturen mellem 20 og 28 plusgrader til de hårdeste vintertemperaturer med 5 – 10 minusgrader.
”Jeg kunne godt ønske mig et lidt større batteri, så vi kunne køre endnu længere på grøn strøm om vinteren, men det har været en meget positiv oplevelse at køre Ampera,” siger Githa Jonas.
Rækkevidden for deres Opel Ampera har ligget omkring 35-40 kilometer på de koldeste dage og 60 kilometer på de varmeste dage gennem de tre måneders testperiode.
”Det er imponerende, som el-motor og benzinmotor fungerer sammen, siger Ole Stahl Nielsen, der ofte har brugt bilens ”Hold” funktion, hvor strømmen fra batteriet kan gemmes til bykørsel. Imens er det benzinmotoren, der laver strøm til bilens elmotor.
”Det er smart, at man kan gemme strømmen i batteriet, når man for eksempel skal fra Kalundborg til København. Vi starter med fuldt opladet batteri fra Kalundborg og vælger ”Hold” med det samme. De første kilometer på landevej og motorvej afvikles med strøm fra benzinmotoren, og når vi nærmer os København, slår jeg over på batteristrøm, så batteriet leverer energien, og benzinmotoren slukker helt. Den mulighed betyder, at man helt undgår enhver forurening fra bilen i bymiljøet,” siger Ole Stahl Nielsen.
I løbet af de tre måneder kørte familien samlet knap 5000 kilometer i bilen og brugte 169 liter benzin. Det svarer til 30 km/l som et gennemsnit.
”Vi kørte ofte lange ture i bilen, som elbiler normalt ikke kan, og brugte derfor også relativt meget benzin, men vi valgte at bruge den som en almindelig bil. Det betød, at vi kunne lade vores Opel Vectra blive i garagen det meste af tiden.”
”Med Ampera er det muligt at køre grønt under alle forhold, og det meste af tiden har vi kunnet køre så grønt som det overhovedet er muligt takket være vindmøllen ude i haven,” siger Githa Jonas.
Fototekst 1:
Vindmøllen er 18 meter høj og har gennem tre måneder leveret strøm til familien Stahl Nielsens Opel Ampera.
Fototekst 2:
Fast daglig rutine for Githa Jonas og Ole Stahl Nilsen har været at sætte ladestikket i bilen, så overskudsstrøm fra møllen har kunnet bruges til at lade bilens batteri.