Vinteren er på vej
Mange danske bilejere glemmer at få gjort bilen klar til kuldegraderne. Er din bil ikke ’vinterklar’, kan du få svært ved at starte, og du risikerer, at vejsaltet får undervognen til at ruste.
Selvom vi har haft et par barske vintre i træk, bliver de danske bilejere alligevel overrasket hvert eneste år, når sneen og frosten rammer landet. Mange, specielt ældre, biler får svært ved at starte, motoren kører ikke ordentligt og sommerdækkene griber ikke fat.
På de travleste vinterdage sender de store vejhjælpsleverandører deres køretøjer ud til tusindvis af danske bilejere, hvoraf omkring halvdelen har brug for starthjælp, mens den anden halvdel er udskridninger, sammenstød og lignende. Mange af disse assistancer ville kunne undgås, hvis danskerne forberedte sig bedre på vinterens komme.
”De fleste bilejere har svært ved at vurdere, om for eksempel batteriet er klar til frostgrader, eller om dækmønsteret er dybt nok til sneen – hvis de da overhovedet har nået at skifte til vinterdæk. For at undgå at få en dårlig start på vinteren anbefaler vi, at man tager forbi værkstedet, og får efterset de vigtigste punkter i forhold til sne og frost”, siger adm. direktør hos den uvildige værkstedsportal, autobutler.dk, Christian Legêne.
På den korte bane er der mange ting, der kan fikses for at gøre bilen helt klar til minusgraderne. På den lange baner er der dog også spørgsmålet om, hvorvidt bilen er tilstrækkeligt rustbeskyttet. Det kan blive en rigtig dyr fornøjelse at køre en ’ubeskyttet’ bil ud på de meget saltede danske vinterveje. Når du alligevel er på værksted for at få testet batteriet, få skiftet til vinterdæk eller andet, kan du altid lige bede mekanikeren om, at se efter om der er brug for supplerende rustbeskyttelse.
Faktaboks:
De typiske ting som værkstedet kan gøre for din bil, så den er vinterklar, er:
Skifte til vinterdæk
Vil du sikre dig, at din bil kan køre sikkert i snevejr eller på isglatte veje, skal du skifte til vinterdæk. Ifølge Trafikstyrelsen har vinterdæk i gennemsnit 40-45 % kortere bremselængde på sne- eller isglatte veje end sommerdæk.
Give en vurdering af om der er brug for rustbeskyttelse
På en almindelig dansk vinter bliver der spredt mellem 250.000 og 300.000 tons salt ud over det danske vejnet. Er din bil ikke rustbeskyttet, øger cocktailen af salt, is og vand på vejene risikoen for, at den begynder at ruste.
Undersøge om lygterne er indstillet korrekt
Vinteren betyder mange mørke timer bag rattet. Derfor skal dine lygter også være indstillet korrekt, både for din egen sikkerheds skyld og for de modkørendes. Såvel nærlyset som tågelyset skal falde minimum 1 %, så det ikke blænder modkørende. Samtidig skal dit nærlys mindst oplyse vejen 30 meter frem.
Påfylde kølervæske
Kølervæske sørger for, at motoren ikke bliver for varm. Er vejret koldt, er der dog risiko for, at kølervæsken kan fryse med katastrofale konsekvenser til følge. Derfor er påfyldningen af frostsikker kølervæske meget vigtigt om vinteren.
Skifte olien
Gammel olie glider ikke ordentligt rundt i systemet. Det er derfor vigtigt at få ny olie på motoren, inden vinteren sætter ind. En tyndtflydende, syntetisk olie er en rigtig god idé, hvis ydelsen skal være i top, når det bliver minusgrader.
Tjekke og evt. udskifte viskere og sprinklervæske
Om vinteren skal man være særlig agtpågivende i trafikken. Derfor er et ordentligt udsyn alfa-omega. Uden rigelig sprinklervæske og funktionsdygtige viskerblade kan turen ud på vintervejene blive en ubehagelig størrelse.
Teste batteriet
Batteriets funktion nedsættes med op til 50 % i hård frost. Derfor er det vigtigt, at batteriet er toptunet, når kulden rammer Danmark.
Få gratis tre tilbud på nettet
På værkstedsportalen autobutler.dk kan du nemt og uforpligtende få tre tilbud fra værksteder i dit nærområde, hvad enten du skal have rustbeskyttelse, skifte til vinterdæk eller blot have ny olie på bilen.