Vinteren rammer også varebiler
“Om morgen, når jeg kører på arbejde, ser jeg af og til en varebil med bunden i vejret i motorvejsrabatten, og så tænker jeg, at chaufføren var ude på sommerdæk og er blevet overrasket af rimfrosten her i det sene efterår,” siger Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen i Danmark.
Statistikken giver ham ret: Ved seneste januar-dæktælling for varebiler, foretaget af Dækimportørforeningen og Dækbranchen Danmark, kørte 38 % af varebilerne på sommerdæk i januar, selv om vejr- og vejforhold kaldte på M+S-mærkede vinterdæk.
Nye afprøvninger viser imidlertid, at der gælder nøjagtig de samme sandheder for varebildæk som for personbildæk: Sommerdæk er bedst om sommeren, og vinterdæk er bedst om vinteren.
“En varebil har et højt tyngdepunkt og er ofte tungt lastet, så den har slet ikke samme manøvredygtighed på glatte veje som en personbil. Derfor er et godt dækvalg om muligt endnu vigtigere for varebiler,” betoner dækimportørernes formand.
Kenneth Saust anbefaler derfor, at man som det optimale skifter dæk to gange om året, og mange flådeejere deler det synspunkt.
Mogens Pedersen er servicekoordinator og bilansvarlig i Eltronic A/S i Hedensted, som har cirka 35 gulpladebiler:
“Vi skifter dæk på dem hvert forår og efterår, og det sker for at kunne køre sikkert. Mange af montørerne står selv for bilerne, og jeg sender en mail om, at nu skifter vi til vinterdæk. Montørerne skal selv aftale tid med vores dækhotel, hvornår det kan passe. Det er vigtigt for os at dækkene er klar, når vi kommer. Det er ikke Formel 1-tempo skift, men næsten. 15 minutter, så er vores folk kørende igen,” siger Mogens Petersen.
I Dækimportørforeningen anerkender man, at det for nogle varebiler er bedst at køre året rundt på M+S-dæk med god mønsterdybde, for eksempel hvis man besøger byggepladser, kører på grusveje eller andre steder, hvor der er glat og dårlig friktion. For andre køretøjer som ambulancer og autocampere, der skal kunne komme hurtigt og sikkert frem på sommerveje, går der ingen vej uden om sommerdæk om sommeren. Men at køre året igennem på sommerdæk anser formanden Kenneth Saust for håbløst, hvis man vil sikkert frem:
“Varebiler har behov for altid at kunne komme sikkert og rettidigt frem til deres kunder. Jeg håber at få gang i snakken mellem chaufførerne og varebilernes ejere om det rette dækvalg. At spare på dækkene er en dårlig løsning, for bilen er et driftsapparat, og en time i grøften på en glat vej er dyrere end at købe fire nye M+S-mærkede vinterdæk,” konkluderer dækimportørernes formand.
——–
Facts om varebiler fra dæktællinger og Dækrazziaer
To tredjedele (65%) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned
22% kørte med mindre end de anbefalede 3 mm mønsterdybde
Ud af disse 22% var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.
I januar 2011 kørte 38% ud af 1.109 optalte varebiler på sommerdæk.
Kilde: Dækimportørforeningen og Dækbranchen Danmark
Test
Nye afprøvninger viser, at der gælder nøjagtig de samme sandheder for varebildæk som for personbildæk: Sommerdæk er bedst om sommeren, og vinterdæk er bedst om vinteren.
Det er resultatet af en afprøvning foretaget på FDM Sjællandsringen tidligere på året. Forskellige dæktyper blev afprøvet på tre identiske varebiler under identiske forhold, og konklusionen var klar: Det er friktionen, der afgør, hvilke dæk der klarer sig bedst. Under sommerlige forhold med høj friktion er sommerdæk bedst, under vinterlige forhold med lav friktion er vinterdæk bedst.
Kilde: FDM
Overvejelser om et fornuftigt dækvalg til varebiler
Når man køber en ny varevogn, får man den leveret med langrillede dæk. Dem kører man ofte på, til de er slidt ned, både sommer og vinter, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Når der skal nye dæk på, kan man så vælge at sætte et sæt nye langrillede dæk på eller et sæt M+S-mærkede vinterdæk. På en personbil kalder man det sommer- og vinterdæk, til en varevogn kaldes det ofte langrillede dæk og M+S dæk, ligesom når talen er om lastbiler.
Mange varebiler, f.eks. håndværkere, kører på byggepladser og andre steder, hvor langrillede dæk ikke er hensigtsmæssige ─ heller ikke om sommeren. Der er simpelthen ikke nogen trækkræft i den type dæk. Derfor er der rigtig god fornuft i at lade nummer to sæt dæk blive et sæt M+S-dæk, som så også giver ekstra sikkerhed om vinteren.
For nogle typer af de såkaldte varebiler stiller sagen sig anderledes. På en ambulance vil det f.eks. være værd at vurdere, om man skal have to sæt dæk. Her spiller sikkerhed ved høj fart ind på en anden måde end på en varebil, der kører for et VVS-firma. Dette samme vil være situationen på en autocamper eller minibus, som skal køre Europa tyndt om sommeren.
Det rette dækvalg kræver derfor omtanke og en samtale mellem bilens ejer og bruger. Man skal her indtænke økonomi og sikkerhed, og hvad sikkerheden angår, så gælder den ikke mindst for andre trafikanter og i særdeleshed for de svageste i trafikken, fodgængere og cyklister. Et hensynsløst dækvalg eller mangel på samme kan blive dyrt eller få katastrofale følger for bilens chauffør og andre i trafikken.