Volkswagen Ecofuel: VW introducerer gasbiler i Danmark
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Volkswagen introducerer gasbiler i Danmark

Seks forskellige EcoFuel-biler til de danske forbrugere, virksomheder såvel som privatpersoner
05/02-2013 kl. 10:30
Anslået læsetid: 4 Minutter

På baggrund af Folketingets afgiftstilpasning, der sidestiller gasdrevne biler med diesel-bilerne, har Volkswagen Danmark besluttet at udvide sit modelprogram til også at omfatte gasdrevne biler, under betegnelsen EcoFuel. Volkswagen kan fra foråret tilbyde hele seks forskellige EcoFuel-biler til de danske forbrugere, virksomheder såvel som privatpersoner. Afgiftstilpasningen betyder, at EcoFuel nu kan lanceres til mere konkurrencedygtige priser. Den populære up! vil i EcoFuel varianten, under navnet eco up! blive tilbudt til priser startende ved 130.000 kr.

Politisk rygvind til energibesparende innovationer

Det er det politiske skulderklap, som partierne bag energiforliget har givet de energisparende transporttyper, der nu får Volkswagen til at udvide sit modelprogram med EcoFuel-biler – altså biler der kører på natur- og biogas på det danske marked. Uanset typen af gas er denne komprimeret og kaldes internationalt for CNG. Forliget betyder, at der fra politisk hold er afsat 20 millioner kr. alene til at opbygge infrastrukturen til gasbilerne over de næste tre år. Samtidig er gasbilerne afgiftsmæssigt blevet sidestillet med dieselbilerne, således at man får et betydeligt højere fradrag, når man vælger en gasbil, end tilfældet har været hidtil. Gasbilerne vil fremadrettet få samme fradrag i registreringsafgiften, som diesel-bilerne pr. km de kører over 18 km/l. Tillige vil den halvårlige ejerafgift på gasdrevne biler også blive beregnet ud fra det opgivne CO2-udslip pr. km (1). Desuden vil regeringen i løbet af foråret etablere strategiske partnerskaber, der skal skabe størst mulig effekt af de afsatte millioner og få flere energieffektive køretøjer på vejene.

– Det bliver en stor udfordring at få transportsektoren over på vedvarende energikilder. Vi får brug for en række teknologier til at dække behovene i både persontransporten og lastbilerne. Med pengene og de nye partnerskaber skaber vi et godt grundlag for udviklingen i de kommende år, siger Martin Lidegaard i en pressemeddelelse udsendt af Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet.

Volkswagen eco up!

Den storsælgende microbil up! vil blive en af de første biler, som Volkswagen tilbyder i en EcoFuel-version i Danmark. Under navnet eco up! lanceres denne til priser startende ved 130.000 kr. eco up! udleder blot 79 g CO2/km, hvor den konventionelle up! udleder mellem 96 og 105 g CO2/km. Dvs. at eco up! har skåret minimum 17 % af CO2-udledningen sammenlignet med sine konventionelle søster-biler. Dette placerer eco up! i energigruppe A+ med en halvårlig ejerafgift på blot 120 kr.. eco up! forbruger på 100 km 4,4 m3 naturgas – dette svarer med de dagsaktuelle priser på naturgas på ca. 10 kr. pr. m3 til 44 kr. for 100 kørte km(2) . Dermed er EcoFuel-bilen også et økonomisk alternativ til de konventionelle teknologier. Volkswagen har produceret EcoFuel-biler siden starten af 90´erne. Med over 30.000 gasbiler i Sverige, næsten 100.000 i Tyskland og omkring 800.000 på de sydeuropæiske veje er det en velafprøvet teknologi, der nu også tilbydes på det danske marked. Med 360.000 km gasledninger, har Danmark et meget veludbygget naturgasnet, hvorfor det på overskuelig tid og med de afsatte millioner fra energiforliget vil være muligt at opbygge en infrastruktur til gas-bilerne. I dag kører der 15 moderne naturgasbiler i Danmark, 14 af mærket Volkswagen. Med en startpris på 130.000 kr. bliver eco up! en af de mest attraktive CNG-biler på det danske marked.

eco up er udstyret med en 68 hk motor, der i lighed med motorprogrammet på de benzindrevne up!´er er en én-liters motor med tre cylindre. eco up har et maksimalt drejningsmoment på 90 Nm v. 3.000 o/min. eco up! når 100 km/t på 16, 3 sekunder og har en tophastighed på 164 km/t.

Udstyret med to gastanke med i alt 11 kg gas (svarende til 72 l) – der er skjult i bilens undervogn og ikke gør krav på bagagerumspladsen, kan eco up! køre 380 km på en gasoptankning og yderligere 220 km på reservetanken, der indeholder 10 liter benzin. Således har eco up! en rækkevidde på hele 600 km. Eneste synlige tegn på, at du kører EcoFuel er, at der i instrumentet vises to tankbeholdninger: én for gas- og én for benzintanken. Og at der under tankdækslet befinder sig to påfyldningshuller, én til gas og én til benzin. Bag rattet kan man hverken høre eller mærke forskel på eco up! sammenlignet med den benzindrevne up! Som alle up! er eco up! også udstyret med Volkswagens BlueMotion Technology, der bl.a. omfatter genvinding af bremseenergien, rullemodstands-optimerede dæk og start-stop-system. Det vil naturligvis være muligt at individualisere sin eco up! i lige så høj grad som resten af modelprogrammet på up!.

Volkswagen lancerer i alt seks forskellige EcoFuel-modeller på det danske marked. Ud over eco up! drejer det sig om Touran EcoFuel, Caddy EcoFuel, Passat EcoFuel, Passat Variant EcoFuel og Golf EcoFuel. De vil alle kunne bestilles hos de danske Volkswagen-forhandlere i løbet af det næste halve år. Volkswagen Danmark vil fra juni 2013 have uddannet sit fagpersonale til at kunne servicere den nye teknologi på samtlige autoriserede Volkswagen-værksteder.

På volkswagen.dk vil priser og specifikationer på EcoFuel-modelprogrammet løbende blive opdateret. Direkte link til alle Volkswagens EcoFuel-modeller:

http://www.volkswagen.dk/ecofuel

Del med en ven

0 personer snakker om “Volkswagen introducerer gasbiler i Danmark

  1. For fanden da, godt træt af danske politiker, jeg kørte på gas i min gamle Volvo 245, det er over 20 år siden, masser af steder man kunne tanke gas. Det blev en for god forretning, så der røg noget mere afgift på.

    Uden at gøre for meget reklame var Shell langt fremme, med dækning af gas i hele landet. De anlæg er næsten nu alle fjernet !!!

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start