Volkswagen introducerer ny Golf Variant
Historien om Golf Variant begynder bagfra, hvor den byder på mere stil, mere plads og mere fleksibilitet end nogensinde før. Designmæssigt står den nye Golf Variant med en mere helstøbt, elegant og sportslig profil, og den karakteristiske buede C-stolpe fra fem-dørs versionen af Golf er overført til stationcar-versionens D-stolpe. Dette er – sammen med udformningen af baglygterne – med til tydeligere at understrege slægtskabet med de øvrige Golf-modeller.
Variant-versionen er med en længde på 4.562 mm vokset med beskedne 28 mm i længden og 18 mm i bredden i forhold til forgængeren. Alligevel er bagagerummet, takket være en optimal pladsudnyttelse, vokset markant fra at kunne rumme 505 til nu at rumme 605 liter, når der måles op til vinduernes underkant. Sammen med en 57 mm længere akselafstand, har Golf Variant god plads til fem personer plus masser af bagage. Skal man til gengæld ikke have passagerer med, men mere gods om bord, lægges bagsædets ryglæn ned, så bagagerummet nu kan gabe over 1.620 liter mod 1.495 liter i forgængeren. Samtidig er læssekanten blevet lavere og bagagerumsåbningen bredere, hvilket letter opgaven med at fylde bagagerummet op. I Comfortline- og Highline-versionen kan det forreste passagersæde foldes fremover, hvilket gør det muligt at transportere genstande med en længde på op til 2.671 mm.
Bagagerumsgulvet kan også varieres i højden eller helt afmonteres og tages ud, og to kroge i hver side af bagagerummet holder styr på indkøbsposer og lign. under kørslen. En ny detalje er, at du via greb placeret bagest i hver side af bagagerummet, kan lægge bagsædets ryglæn ned, uden at du skal ind i kabinen.
Golf Variant er i Comfort- og Highlineversionerne udstyret med et to-delt bagagerumsdækken, der består af et cover, der rulles henover bagagerummet, samt et net, der adskiller kabine og bagagerum. Når det ikke bruges, kan det pakkes af vejen under bagagerumsgulvet.
Resten af Golf Variant byder naturligvis på de samme kvaliteter, der allerede i hatchback-versionen af Golf VII har høstet stor anerkendelse. Man har samme indbydende, gennemtænkte og stilrene interiør udført i høj kvalitet, der allerede i Startline-versionen er veludstyret. Ønsker man endnu mere luksus, byder ekstraudstyrs listen på en lang stribe af komfortudstyr og assistentsystemer, der løfter både køreoplevelse og sikkerhed til nye højder.
Veludstyret fra start
Den nye Golf Variant vil i Danmark blive tilbudt i fire udstyrsversioner: Startline, Trendline, Comfortline og Highline.De er alle udstyrede med bl.a. klimaanlæg, det nye multimedia-anlæg med touchscreen (i forskellig størrelse alt efter udstyrsniveau) og start-stop-system. Som første stationcar i sin klasse har Golf Variant også fået det prisbelønnede system, Multi Collision Brake, på dansk kaldet multikollisionsbremse, der bremser bilen ned i ulykkestilfælde, således at yderligere kollisioner undgås. PreCrash- systemet beskytter passagerer og fører proaktivt ved automatisk at lukke vinduer og stramme seler i kritiske situationer. Ligeledes har Volkswagen tilføjet det eminente differentialespærre XDS+, der oprindeligt blev udviklet til Golf GTI, til standardudstyrslisten på Golf Variant. Systemet overfører kræfter til det yderste hjul i sving eller ved overstyring, så bilen beholder optimalt vejgreb. Systemet giver samtidig bedre stabilitet ved igangsætning. Golf Variant er som Golf naturligvis også udstyret med syv airbags og ESC (Electronic Stability Control).
Motor-udvalget
Golf Variant er naturligvis udstyret med de seneste TSI- og TDI-motorer. Udvalget er bredt – fra 85 til 150 hk – og alle motorer har turboladning og direkte indsprøjtning, som er med til at sænke forbruget. Dobbeltkoblingsgearkassen DSG med lynhurtige skift fås til næsten alle motorvarianter.
Golf Variant nyder godt af Volkswagens store erfaring med benzin- og dieselmotorer med turboladning og direkte indsprøjtning. I den nye Golf Variant er alle modeller BlueMotion Technology-versioner, og det er lig med spareteknikker som start-stop-system, dæk med lav rullemodstand, genindvinding af bremseenergi og gearskifteindikator.
TSI med 85, 105, 122 og 140 hk
Den nye Golf Variant introduceres med fire topmoderne benzinmotorer, der har en høj ydelse i forhold til størrelsen – downsizing, altså formindskelse af motorstørrelsen, er en af grundstenene i udviklingen af motorer hos Volkswagen, for på den måde er der mindre vægt at slæbe på og lavere friktion i motoren. Turboladning og direkte indsprøjtning tilføjes for overlegne kræfter og høj effektivitet. Det er selv den mindste motor i Golf, 1,2 TSI BlueMotion Technology med 85 hk, et strålende eksempel på. Den er stærk som få motorer i denne størrelse, og med et gennemsnitsforbrug på 20,0 km/l (CO2-udledning 115 gram/km) er der langt mellem hver optankning. 1,2-liters motoren fås også med 105 hk – her stiger det vigtige moment fra 160 Nm til 175 Nm fra 1.400 o/min, men forbløffende nok er forbruget også her 20,0 km/l. Endnu mere forbløffende er det, at når motoren kombineres med dobbeltkoblingsgearkassen DSG med syv trin, som byder på umærkelige og ekstremt hurtige gearskift, er gennemsnitsforbruget stadig på 20,0 km/l.
Næste trin på kraftstigen blandt benzinmotorerne er 1,4 TSI BlueMotion Technology med 122 hk. Denne motor kan også udstyres med DSG-gearkassen med syv trin. Den kraftigste benzinmotor i Golf Variant-modelprogrammet er den nye og stærke 1,4 TSI BlueMotion Technology med 140 hk. En yderst smidig og kraftig benzinmotor, som vil tilfredsstille alle med hang til muskuløse motorer. Gennemsnitsforbruget for denne motor er 18,9 km/l med seks manuelle gear, vælger man den 7-trins DSG-gearkasse bliver gennemsnitsforbruget 20,0 km/l.
TDI med 90, 105 og 150 hk
Volkswagens anerkendte TDI-dieselmotorer i nyeste aftapning gør for alvor den nye Golf Variant til en økonomisk bil. Topmodellen er 2,0 TDI BlueMotion Technology med hele 150 hk og et moment på 320 Nm fra 1.750 o/min – den accelererer fra 0-100 km/t på blot 8,9 sekunder, men de mange kræfter ødelægger ikke de gode forbrugstal: 23,8 km/l i gennemsnit og en CO2-udledning på 108 gram/km. Golf Variant TDI har en tophastighed på 218 km/t. Manuel gearkasse med seks trin er standard, mens DSG-gearkassen med seks trin fås som ekstraudstyr.
1,6-liters TDI-motoren i Golf Variant er en støjsvag og stærk rejsekammerat, og den tilbydes i to styrker: med 90 eller 105 hk. Disse to dieselvarianter er de mest sparsommelige i den nye Golf Variant, indtil Golf Variant BlueMotion kommer til senere på året, og for dem begge gælder et meget lavt brændstofforbrug – 25 eller 25,6 km/l i gennemsnit og en CO2-udledning på 102-104 gram/km.
Motor |
Gear |
Forbrug km/l |
CO2 g/km |
1,2 TSI BMT 85 hk |
6 manuel |
20,0 |
115 |
1,2 TSI BMT 105 hk |
6 manuel |
20,0 |
117 |
1,2 TSI BMT 105 hk |
DSG7 |
20,0 |
115 |
1,4 TSI BMT 122 hk |
6 manuel |
18,9 |
124 |
1,4 TSI BMT 122 hk |
DSG7 |
19,6 |
118 |
1,4 TSI BMT 140 hk |
6 manuel |
18,9 |
121 |
1,4 TSI BMT 140 hk 4MOT |
DSG7 |
20,0 |
116 |
1,6 TDI BMT 90 hk |
5 manuel |
25,6 |
102 |
1,6 TDI BMT 105 hk |
5 manuel |
25,6 |
102 |
1,6 TDI BMT 105 hk |
DSG7 |
25,0 |
104 |
1,6 TDI BMT 105 hk |
6 manuel |
22,2 |
119 |
2,0 TDI BMT 150 hk |
6 manuel |
23,8 |
108 |
2,0 TDI BMT 150 hk |
DSG6 |
22,2 |
119 |
2,0 TDI BMT 150 hk 4MOT |
6 manuel |
20,8 |
124 |
Merprisen for en Variant i forhold til en hatchback-version af Golf er på beskedne 15.000 kr., og priserne starter ved 239.994 kr. ekskl. lev. for en 85 hk Golf Variant 1,2 TSI BMT Startline.
Golf Variant kan allerede bestilles nu med levering fra september.
Se hele udstyrs- og prislisten på:
http://www.volkswagen.dk