Volkswagen Genéve Motor Show: Golf Variant, GTI, GT,TGI BlueMotion, Cross up!, XL1
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Volkswagen på Genéve Motor Show

Golf Variant – 605 liter bagagerum, elegant design og nu som BlueMotion
05/03-2013 kl. 14:30
Anslået læsetid: 11 Minutter

Golf GTI – Ikonet er tilbage i to styrker og skarpere end nogensinde

Golf GTD – Sportslige præstationer og forbrug som en mikrobil

Golf TGI BlueMotion – Golf giver den gas og meget lidt Co2-udslip

Golf BlueMotion – 110 hk stærk 1,6-liters dieselmotor og 31,3 km/l

Cross up! – Mikrobil med machoappeal

XL1 – Verdens mest brændstoføkonomiske serieproduceret bil

GOLF VARIANT

På Genéve motorshow er der verdenspremiere på den nye Golf Variant, der er større og alligevel op til 105 kg lettere end forgængeren. Golf Variant er vokset 30 mm i længden og 59 mm mellem akslerne, og bagagerumsvolumen er øget markant fra 505 til 605 liter, og lægges bagsædet ned har du nu 1.620 liter bagagerumsvolumen mod 1.495 liter i forgængeren.

Golf Variant byder på en række praktiske detaljer, der gør hverdagen lidt lettere. Eksempelvis kan bagagerumsgulvet placeres i forskellige højder eller helt afmonteres og tages ud. Fjernbetjeningen af bagsæderyglænet i bagagerummet og måden bagsædet foldes sammen på er nydesignet og er blevet mere brugervenligt. Fire kroge i bagagerummet holder indkøbsposerne på plads, og bagagerummets læssekant er behagelig lav.

Designmæssigt står den nye Golf Variant med en mere helstøbt, elegant og sportslig profil, og den karakteristiske buede C-stolpe fra fem-dørs versionen af Golf er overført til stationcar-versionens D-stolpe. Dette er – sammen med udformningen af baglygterne – med til tydeligere at understrege slægtskabet med de øvrige Golf-modeller.

Golf Variant vil blive tilbudt med turboladede diesel- og benzinmotorer med effekt fra 85 til 150 hk. For første gang vil Golf Variant kunne fås i en Bluemotion-version, der kører med en 110 hk stærk 1,6-liters TDI-commonrail-dieselmotor og er opgivet til et forbrug på 30,3 km/l ved blandet kørsel. Udvalgte modeller vil også kunne fås med 4motion-firehjulstræk.

Golf Variant forventes introduceret i Danmark i løbet af efteråret.

Golf GTI

Efter at have præsenteret Golf GTI som konceptbil på Paris motor show i efteråret, er Volkswagen nu klar til at præsentere den produktionsklare version. Golf GTI kommer for første gang i to varianter; en standard-version med 220 hk og en Performance-version med 230 hk og en række features, der skærper bilens dynamiske egenskaber.

Golf GTI er udrustet med en 2-liters TSI-turbomotor, der yder 10 hk mere end i forgængeren, imens drejningsmomentet er øget med hele 70 Nm til 350 Nm fra 1.500 til 4.400 o/min. Det giver motoren en imponerende smidighed, så eksempelvis mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t i 5. gear kun tager 5,0 sekunder (Golf GTI VI: 7,5 sek.), og 100 km/t nås på 6,5 sek., og topfarten er på 246 km/t.

Vælger du Golf GTI i Performance-versionen, yder motoren 10 hk ekstra og drejningsmomentet er uændret, men de 350 Nm er til rådighed over et bredere omdrejningsfelt (+200 o/min). Golf GTI med Performance-pakke når 100 km/t på 6,4 sek. og har en topfart på 250 km/t. Performance-pakken omfatter ikke kun mere motorkraft, men også dynamik-forbedrende detaljer så som det elektronisk styret mekaniske differentiale kaldet for VAQ og 17” bremseskiver i stedet for 16”. 6-trins manuelgearkasse er standard på begge versioner af Golf GTI, men den kan også bestilles med 6-trins DSG-gearkasse.

Begge versioner af Golf GTI er standardudstyret med progressivt styretøj, der varierer udvekslingen, så du skal dreje mindre på rattet ved højere hastigheder igennem sving. Det bidrager til at gøre bilen mere adræt, styrevillig og sportslig, og samtidig letter det progressive styretøj manøvrering ved lav hastighed eller parkering.

Visuelt kan den nye Golf GTI kendes på den karakteristiske røde linje i kølergrillen, der nu løber helt ud i forlygterne. Frontkofangeren har fået et mere aggressivt look med tre vertikale sorte finner, og der er sideskørter og en diffuser bag til i sort. Golf GTI kører på 17” Brooklyn-aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 225/45, og den står 15 mm lavere end en standard Golf.

Golf GTI forventes introduceret i Danmark i løbet af sommeren

Golf GTD

Golf GTD kombinerer overlegen motorkraft og sportslige køreegenskaber med forbrug som en minibil. Allerede tilbage i 1982 beviste Volkswagen med introduktionen af den første GTD, at dieselmotorer og GTI-biler kunne kombineres til en inspirerende cocktail af fart og fornuft. Nu fører Volkswagen traditionen videre og præsenterer på basis af syvende generation Golf den hidtil stærkeste GTD.

Med en 2-liters TDI-turbodieselmotor med 184 hk og 380 Nm kan Golf GTD spille rollen som en sportslig og lynhurtig hatchback eller som overlegent motoriseret men sparsommelig langstursbil. Golf GTD når 100 km/t på 7,5 sek. og har en tophastighed på 230 km/t, alligevel kører den ved blandet kørsel hele 23,8 km/l og har et Co2-udslip på 119 g/km i versionen med 6-trins-manuelt-gear. Vælger du at specificere Golf GTD med 6-trins DSG-gearkasse, ligger snitforbruget på 21,3 km/l. Den 2-liters turbodieselmotor yder et drejningsmoment på 380 Nm allerede fra 1.750 o/min og holder det indtil 3.250 o/min, hvilket giver mellemaccelerationer i særklasse. Den foregående Golf GTD kunne til sammenligning mønstre 170 hk og 350 Nm, nå 100 km/t på 8,1 sek. og en topfart på 222 km/t, imens forbruget ved blandet kørsel lå på 18,9 km/l.

Visuelt kan Golf GTD kendes på en frontkofanger, der har samme design som på GTI-versionen, og i kølergrillen er der placeret et lille forkromet GTD-emblem. Bag til er der mørktonede LED-baglygter, et forkromet dobbelt udstødningsrør, en diffuser integreret i bagkofangeren og en stor tagspoiler runder det dynamiske ydre af. Den står på flotte 17″ GTD-alufælge med dæk i dimensionen 225/45, og den er standardudstyret med sportsundervogn og elektronisk XDS-differentiale. GTD er ligesom GTI-versionen standardudstyret med progressivt styretøj, hvor udvekslingen bliver mere aggressiv og direkte ved højere hastigheder i sving.

Golf GTD forventes introduceret i Danmark i løbet af juni måned.

GOLF BLUEMOTION

Volkswagen viser en produkstionsklar version af Golf BlueMotion, der bliver en af de mest brændstoføkonomiske biler på markedet i dag. BlueMotion kører med en 110 hk/250 Nm stærk 1,6-liters TDI-dieselmotor og sammen med optimeret aerodynamik, start-stop-automatik, dæk med lav rulle-modstand, en længere gearing og genindvinding af bremseenergi er gennemsnitsforbruget opgivet til 31,3 km/l og et Co2-udslip på 87 g/km (Golf Variant: 30,3 km/l/87 g/km). Forbruget er reduceret med 14% i forhold til forgængeren, og med en tankkapacitet på 50 liter har en Golf BlueMotion en teoretisk rækkevidde på 1.562 km.

Bluemotion-versionen af Golf er optimeret aerodynamisk ved at være sænket 15 mm i undervognen og udstyret med en tagspoiler, en lukket kølergrill, specielle paneler under bunden og 16” aluminiumsfælge i et specielt vindglat-design.

Tidligere kunne den mest brændstoføkonomiske Golf kun bestilles i en specifik Bluemotion-version, men den nye vil kunne bestilles i udstyrs-versionerne Trendline og Comfortline.

GOLF TGI BLUEMOTION

Sammen med Golf Variant, BlueMotion, GTI og GTD introducerer Volkswagen også en Golf TGI BlueMotion, der kører på gas. Hidtil har gas-versionerne af Volkswagens modeller heddet Ecofuel, men de tager navneforandring og hedder fremover TGI BlueMotion. Golf TGI BlueMotion vil blive tilbudt både som hatchback og Variant, og det er den første gasbil baseret på Volkswagens fleksible MQB-modul-platform.

Golf TGI BlueMotion kører med en 1,4-liters TSI-turbomotor, der yder 110 hk ved 5.000 o/min og 200 Nm fra 1.500 o/min til 3.700 o/min. De to gastanke i bilen har en kapacitet på 15 kg gas og giver en rækkevidde på 420 km, men de 50 liter benzin giver yderligere 940 km og en samlet teoretisk rækkevidde på 1.360 km. Golf TGI BlueMotion kører med 6-trins manuel gearkasse, men kan specificeres med en 7-trins DSG-gearkasse. Selvom Golf TGI BlueMotion er ekstrem brændstoføkonomisk, går du ikke på kompromis med præstationerne, for den klarer 0-100 km/t på 10,7 sek. og har en topfart på 194 km/t.

CROSS UP!

Efter Touran, Golf Plus og Polo føjer Volkswagen nu up! til viften af Cross-modeller, der alle er kendetegnet ved at have et stænk af offroad-appeal i designet.

Cross up! adskiller sig fra de øvrige up!-modeller ved en stribe markante designdetaljer, der ved første øjekast giver modellen sin egen karakter. En højere frihøjde, matsorte skærmkanter og dørvangere, en frontkofanger med alu-farvet indlæg og beskyttelsespaneler nedenunder giver cross up! en snert af offroad-appeal. Udover disse detaljer er sidespejle og tagræling lakeret i mat sølv, og 16″ tommer cross-aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 185/50 giver bilen et robust look.

Atmosfæren i interiøret har fået et pift med sæder i et specielt betræk, der fås i rødt eller anthrazit, og instrumentbordet kan specificeres i rødt, sort eller mørk sølv. Rat og håndbremse er beklædt i sort læder med farvede syninger, og instrumenter og ventilationsdysere er dekoreret med kromkanter, og endelig er dørtrinene forsynet med cross up! skrift.

Cross up! kører med en 75 hk stærk 3-cylindret benzinmotor og 5-trins manuel gearkasse. Der er på nuværende tidspunkt ingen planer om at introducere cross up! i Danmark.

XL1

I starten af dette århundrede formulerede Volkswagens bestyrelsesformand, Prof. Dr. Ferdinand Piëch, en vision om en anvendelig hverdagsbil, der var i stand til at køre 100 kilometer på én liter brændstof. Den vision er nu realiseret med introduktionen af XL1, der takket være innovativ plug-in-hybrid-teknik og ekstrem aerodynamik og vægtoptimering sætter ny standard og redefinerer, hvad der er teknisk muligt i en bil i dag.

Hvad angår konstruktionen af XL1 følger den i princippet samme opskrift, som i mange rendyrkede sportsvogne: Lav vægt (795 kg), perfekt aerodynamik (Cw 0,189) og et lavt tyngdepunkt (Højde: 1.153 mm). Kombiner dette med super effektiv hybrid-teknik og XL1 skal blot bruge 8,4 hk for at holde en hastighed på 100 km/t på jævn vej, og når den kører på strøm, skal den bruge mindre end en 0,1 kWt for at tilbagelægge en kilometer. Det er i særklasse, og intet andet serieproduceret køretøj kan matche de tal.

XL1 kører med en plug-in-hybrid-drivline, der består af en to-cylindret 0,8-liters TDI-dieselmotor (48 hk), en el-motor (27 hk), lithium-ion-batterier og en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Motorer og transmission er placeret bag i XL1 og trækker på baghjulene, imens batterierne ligger forrest i bilen for at optimere vægtfordelingen og opnå optimal afkøling af batterierne. Selve hybridmodulet finder du indbygget mellem diesel-motoren og DSG-gearkassen, og du kan via en knap i kabinen selv vælge, om du vil køre på strøm eller ved hjælp af dieselmotoren. Kører du på strøm, er dieselmotoren koblet helt fra, men DSG-gearkassen er koblet til. Hvis du kører med dieselmotoren, fungerer el-motoren som en booster under acceleration, og tilsammen kan de mønstre 140 Nm drejningsmoment. Motoren har let spil i den 795 kg XL1, så selvom bilen i en ekstrem grad er optimeret med henblik på opnå et lavt forbrug, har den anstændige præstationer. 100 km/t nås på 12,7 sek. og topfarten er 160 km/t. Under nedbremsning fungerer el-motoren som generator og omdanner bremseenergi til strøm og lader lithium-ion-batterierne op. Kører du udelukkende på strøm har XL1 en rækkevidde på 50 kilometer, men med dieselmotoren og tanken fyldt op (10 liter) er den samlet rækkevidde på cirka på 500 km.

Jagten på optimal aerodynamik og lav vindmodstand har givet XL1 nogle ekstreme dimensioner. Den måler 3.888 mm længden, 1.665 mm bredden og kun 1.153 mm højden, hvilket betyder, at den næsten er lige så lang og bred som en Polo (3.970 mm lang og 1.682 mm bred), men den er 129 mm lavere end en sportsvogn som Porsche Boxster. Baghjulene er tildækket og de traditionelle sidespejle er afløst af små kameraer for gøre XL1 så vindglat som muligt. Køling af dieselmotor, batterier og kabinen sker via elektroniske styrede lameller under fronten.

For at give XL1 så få kilo at slæbe på som muligt og dermed holde forbruget nede, er karrosseri, chassisramme og enkelte funktionelle dele, som krængningsstabilisatorer lavet i kulfiber. Det vejer 1/5 af stål, men er alligevel markant stivere og kan tåle en højere belastning og derfor er eksempelvis karrosseripanelerne kun 1,2 mm tykke. Karrosseri inklusiv mågevingedørene, de tynde ruder (3,2 mm) og chassisrammen vejer tilsammen blot 230 kg, hybriddrivlinen inklusiv batterier vejer 227 kg, undervognen 153 kg, elektronikken 105 kg og diverse udstyr cirka 80 kg.

Undervogn og styretøj er som resten af bilen optimeret med hensyn til lav vægt og derfor er hjulophæng, drivaksler, støddæmpere og styrehuset lavet i aluminium. Krængsningsstabilisatorerne er i kulfiber, fælgene er i magnesium, bremseskiverne er af den keramiske slags og rattet er støbt i plastik. Friktions-optimerede hjullejer og drivvaksler, og Michelin-dæk med lav rullemodstand og ( 115/80 R15 foran og 145/55 R16 bag til) bidrager til det lave forbrug.

Volkswagen XL1 går i en begrænset produktion og skal produceres på den tidligere Karmann-fabrik i Osnabrück, hvor cirka 1.800 medarbejdere i dag producerer Golf Cabriolet og Porsche Boxster.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start