Volvo i milliardaftale
For at sikre leverancer af lithium ion batterier for milliarder af dollars det næste årti har Volvo Car Group underskrevet en langsigtet aftale med to førende batteriproducenter, CATL og LG Chem. Batterierne skal bruges til næste generation af Volvo- og Polestar-modeller.
Aftalen gælder global levering af batterimoduler til alle modeller på den kommende SPA2 og den eksisterende CMA modulære platform; den repræsenterer et stort skridt hen mod virkeliggørelsen af Volvo Cars’ ambitiøse el-drift strategi.
I 2017 forpligtede Volvo sig til, at alle nye Volvo-biler lanceret fra 2019 vil være forsynet med el-drift. Virksomheden har siden forstærket sin strategi ved at erklære et mål om, at rene el-biler skal udgøre 50 procent af dens globale salg i 2025.
”Volvo’s fremtid er elektrisk, og vi er fast forpligtet til at bevæge os væk fra forbrændingsmotoren,” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Cars. ”Dagens aftaler med CATL og LG Chem viser, hvordan vi når vores ambitiøse mål for elektrificering”.
Kinesiske CATL og LG Chem fra Sydkorea er anerkendte batteriproducenter, som begge har en lang og succesfuld tradition for levering af lithium ion batterier til den globale bilbranche. De efterlever Volvo’s strenge indkøbsretningslinier, hvad angår teknologisk lederskab, ansvarlige forsyningskæder og konkurrencedygtige omkostningsmodeller. I Kina kommer leveringen af batterier til at opnå stordriftsfordele i kraft af den store Geely Group.
”Med dagens aftale har vi sikret vores batterileveringer det næste årti,” siger Martina Buchhauser, Volvo Cars’ seniorchef i indkøbsafdelingen. ”Ved at have to leverandører til rådighed i hver region sikrer vi også fleksibilitet fremover i vores forsyningskæde”.
Volvo’s første samlebånd for batteridrevne biler er for øjeblikket under opbygning på samlefabrikken i Gent, Belgien. Samlebåndet står færdig sidst på året, og den første rent el-drevne Volvo, der skal bygges i Gent er den prisvindende kompakte SUV, XC40. Allerede nu produceres plug-in hybrid varianter af XC40 på fabrikken.
Compact Modular Architecture (CMA) platformen danner nu basis for XC40 såvel som den rent el-drevne Polestar 2 fastback og flere modeller fra Volvo’s søstermærke, LYNK & CO, som ejes i fællesskab med Geely. Fra i år bliver alle tre modeller bygget på ét samlebånd på produktionsfabrikken i Luqiao, Kina, som Volvo opererer.
Den kommende SPA2-arkitektur er næste generation af Volvo’s egen Scalable Product Architecture (SPA), som bliver introduceret tidligt i næste årti. SPA er en af de mest avancerede platforme i bilindustrien og danner basis for alle Volvo-modeller i 90- og 60-serierne. Den første Volvo, der bliver introduceret på SPA2 bliver næste generation af den store SUV, XC90.
Tidligere i år viste Volvo en række opgraderede og nyudviklede el-drivliner, som fremover kan fås til hele modelprogrammet. De eksisterende T8 og T6 Twin Engine plug-in hybrid drivliner er opgraderede med mulighed for plug-in varianter på alle modeller, der produceres.