Volvo-modeller advarer om glatte vejbaner
Som endnu et skridt i ambitionerne om hele tiden at øge trafiksikkerheden gør Volvo sin banebrydende tilslutningsteknologi tilgængelig i hele Europa.
Volvo er først i bilindustrien med en teknologi, der gør det muligt for Volvo-biler via et skybaseret netværk at kommunikere med hinanden og advare førere i nærheden om glat føre og farlige situationer.
Hazard Light Alert and Slippery Road Alert blev introduceret første gang i 2016 i Sverige og Norge. på Volvo’s biler i 90-serien. Nu får også de øvrige europæiske Volvo-ejere adgang til systemet, der bliver standardudstyr på alle nye Volvo’er fra modelår 2020 (produktion fra uge 20 i år), og som kan eftermonteres på visse ældre modeller*.
”At biler deler sikkerhedsdata med hinanden kan være med til at undgå uheld,” siger Malin Ekholm, chef for Volvo Cars Safety Centre. ”Volvo-ejere bidrager til at gøre vejene mere sikre for andre bilister, der har adgang til informationerne; samtidig drager de også fordel af tidlige advarsler om mulige risici på vejen forude”.
Volvo’s sikkerhedsforskning viser, at når hastigheden tilpasses den herskende trafiksituation, kan det radikalt nedbringe risikoen for uheld. Ved at advare om farlige situationer forude og gøre det muligt for bilister i god tid at tilpasse hastigheden kan tilsluttede sikkerhedsteknologier understøtte bedre føreradfærd og give trafiksikkerheden et løft.
Med introduktionen af disse systemer i hele Europa gentager Volvo Cars sin opfordring til bilindustrien om at dele anonymiserede trafiksikkerhedsdata på tværs af bilmærker.
Når realtids-data deles kan det booste den overordnede trafiksikkerhed, og jo flere biler, der er tilsluttede, jo bedre fungerer det. Volvo Cars og Volvo Trucks deler allerede data i Sverige og Norge med henblik på at advare førere om farlige situationer i nærheden.
Da de blev introduceret, var Volvo Cars’ systemer de første af deres art i bilindustrien. I det øjeblik en Volvo tænder advarselsblinket, sender Hazard Light Alert systemet et signal til alle Volvo’er, der befinder sig i nærheden, og som har adgang til skytjenesten. Derved bliver førere advaret og er bedre i stand til at undgå mulige uheld. Det er særlig nyttigt, når trafikken drejer om hjørner eller bevæger sig i bakket terræn.
Samtidig gør Slippery Road Alert føreren mere opmærksom på både vejforhold her og nu og forhold på vejen længere fremme ved at indsamle anonym information om vejbanen fra biler forude og advare førere, der nærmer sig et område, hvor vejbanen er glat.
Sidste måned offentliggjorde Volvo Cars en række udsagn, der rettede sig mod at understøtte bedre føreradfærd og mere sikker kørsel. Fra 2020 bliver hastigheden i alle Volvo’er begrænset til 180 km/t. I starten af 2020’erne vil virksomheden installere kameraer i bilerne og andre sensorer, der overvåger føreren og gør det muligt for bilen at gribe ind, hvis en tydeligt beruset eller distræt fører risikerer et alvorligt uheld.
Sluttelig offentliggjorde Volvo Cars for første gang, at virksomheden gør sin sikkerhedsviden let tilgængelig i et centralt digitalt bibliotekog opfordrer bilindustrien til at bruge det for at gøre vejene mere sikre for alle.