WEC finale
Audi var godt tilfredse med, at Tom K kunne afslutte finalen af FIA World Endurance Championship (WEC) med en podieplads. Mærket med de fire ringe nåede sæsonens sjette podieplads i São Paulo med Tom Kristensen der sikrede sig endnu et trofæ i sit sidste løb som professionel. Audi sluttede året på andenpladsen blandt fabrikanterne, mens kørerne i Audi #2 tog andenpladsen i kørernes mesterskab. Efter et bemærkelsesværdigt comeback kæmpede trioen i Audi R18 e-tron quattro #2 sig vej frem fra sidste til en femteplads.
I sit sidste løb beviste Tom Kristensen atter, hvor god en racerkører han er. Sammen med Lucas di Grassi (BR) og Loïc Duval (F) tog Le Mans kongen sit sidste trofæ for Audi i Brasilien ved at sikre sig en tredjeplads. I den spændende afsluttende fase sejrede han mod nummer 7 Toyota – takket være gode omgangstider med lavt brændstofforbrug. Danskeren, der havde annonceret slutningen af sin karriere før det sidste løb i sæsonen, oplevede en følelsesmæssig overvældende weekend fyldt med anerkendelse. En medalje fra den brasilianske Automobile Association, en æresrunde lørdag, påskriften ”Tak Tom – Mister Le Mans” på Audi R18 e-tron quattro #1 og en afslutning med beskeder fra alle WEC teams og æresbevisninger på podiet gav danskeren en uforglemmelig finale efter 138 Sport, GT og Touring Car løb med Audi. For Lucas di Grassi var resultatet også specielt. Efter at have startet fra position seks kunne brasilianeren, der er født i São Paulo, præsentere sig for sit hjemmepublikum i topform.
Audi #2 havde på trods af et tilbageslag også chancer for at sikre sig en podieplads. Efter at Benoît Tréluyer under første omgang var nødt til at få en nulstilling af systemet i bilen og faldt tilbage sidst i feltet, have franskmanden kun 30 minutter senere kæmpet sig vej tilbage til sjettepladsen. Hans holdkammerat André Lotterer understregede tempoet i Audi #2 ved at sætte hurtigste omgangstid, og 2012 verdensmestrene endte med at tage femtepladsen i dagens løb.. Efter en ulykke af Mark Webber, hvor den australske kører ikke led nogen større skade, sluttede løbet med en safety car periode.
Ved slutningen af den tredje FIA WEC sæson ser Audi tilbage på en succesfuld foreløbig optælling. I 24 løb siden 2012 har Audi haft 13 sejre (svarende til 54 %), hvilket gør Audi til det mest succesfulde mærke i LMP1 klassen. Højdepunktet i 2014 sæsonen var succesen på Le Mans i juni med Audis 13. sejr i det ikoniske 24-timers løb siden 2000.
Citater efter løbet
Dr. Wolfgang Ullrich (chef for Audi Motorsport): “Det var en meget følelsesladet weekend. Det er fantastisk, at Tom Kristensen i hans sidste løb stadig forsvarede podiepladsen. Det lykkedes os at afslutte FIA WEC sæsonen i Brasilien på en god måde. Det er dejligt, at det lykkedes med en podieplacering, selv om vores mål naturligvis er at være på toppen af podiet. “
Ralf Jüttner (team direktør for Audi Sport Team Joest): “Tillykke til Porsche med deres første sejr. Vi fik det bedste ud af vores potentiale. Det bedste ved det hele er, at Tom sluttede på podiet i det sidste løb. Han har så meget fortjent dette sidste ”champagne shower”. Hvis der er en kører, der kan spare brændstof, mens han samtidig får det bedst mulige ud af Audi’en, er det Tom. Vi tager en succesfuld sæsonfinale med ind i vinterpausen og vil være klar til at gå til angreb igen i 2015. “
Tom Kristensen (Audi R18 e-tron quattro #1): “En stor tak til alle! Jeg sluttede mit første løb med Audi på Sebring i 2000 på podiet og slutter min karriere på podiet igen – efter et vanskeligt løb. Vi var nødt til at køre mere effektivt mod slutningen af løbet for at spare et ekstra pitstop, og det var min tørn. Tillykke til Porsche med deres første sejr og til Toyota med at vinde titlen. Og jeg er glad for at have brugt min karriere hos Audi med det bedste hold i verden. Følelsesmæssigt var dette den bedste weekend i min karriere. “
Løbsresultat:
1 Dumas/Jani/Lieb (Porsche) 249 laps in 6h 01m44.608s
2 Buemi/Davidson (Toyota) + 0.170s
3 Di Grassi/Duval/Kristensen (Audi) – 1 lap
4 Conway/Sarrazin/Wurz (Toyota) – 1 lap
5 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi) – 1 lap
6 Bradley/Howson/Imperatori (Oreca-Nissan) – 24 laps
7 Mücke/Turner (Aston Martin) – 28 laps
8 Makowiecki/Pilet (Porsche) – 28 laps
9 Calado/Rigon (Ferrari) – 28 laps
10 Bruni/Vilander (Ferrari) – 29 laps