Ifølge lægerne er Covid-19 en virus, der angriber lungerne, men der er noget, der taler for, at den også kan angribe hjernen. Hvordan skal man ellers midt i en corona-pandemi forklare købet af en 12-cylindret coupé, når man i forvejen har 5 biler og tidligere har lovet sig selv, at man ud over en vinterbil aldrig mere skal have en bil med fast tag?
Det
skete i de dage, da Mor Mette lige havde lagt landet i corona-coma. Ved lidt af
en tilfældighed fik jeg på Bilbasen øje på en Mercedes CL 600 årgang 2002 til
hvad, der i første omgang forekom at være en yderst rimelig pris.
Da
Mercedes type C 215 coupéen kom på markedet lige omkring årtusindeskiftet, var
det ikke en model, som jeg overhovedet lagde mærke til. Min interesse for
4-hjulede var dengang begrænset til mere sportslige modeller uden fast tag, og
i øvrigt lå den langt uden for min økonomiske rækkevidde. Men for 10 år siden
fik jeg øje på den i en tysk klassiker-købsvejledning. CL 600 af type C 215 var
her nævnt som en mulig kommende klassiker med et vist potentiale for med tiden
at stige i pris. Brugtprisen i god stand blev dengang angivet til cirka 26.000
euro ( små 200.000 kr – før evt. dansk afgift). Artiklen havde overskriften ”In
the year 2025” og gav nogle bud på biler, der i år 2025 – altså 15 år efter
artiklens udgivelse – nok ville være godt på vej til at få klassiker-status.
I
listen, hvor der var et foto og en kort tekst samt lidt data om hver af de
udvalgte biler, var CL 600 anbragt lige under Ferrari 456 GT, som jeg trods
dens faste tag havde haft et ulykkeligt kærlighedsforhold til siden midten af
90’erne. – ”Ulykkeligt” fordi den lå langt uden for min økonomiske formåen.
Ferrariens brugtpris blev i artiklen angivet til 53.000 euro, altså rundt regnet
det dobbelte af CL 600’ens. Om det var ud fra devisen om, at hvis man ikke kan
få den, man elsker, så må man elske den, man kan få, ligger hen i det uvisse,
men i hvert fald begyndte jeg at ”forske” lidt i, hvad en Mercedes CL 600 type
C 215 egentlig var for noget, og interessen blev fanget så meget, at jeg med
mellemrum holdt lidt øje med prisudviklingen på den og dens 8-cylindrede CL 500
lillesøster.
Bilen
på Bilbasen i de nu så berømt-berygtede martsdage 2020 adskilte sig fra andre,
jeg tidligere havde set der, ved, at den havde en ”god” farve (sølvgrå), kun
57.000 km på tælleren, og så så prisen rimelig ud, idet den kun var godt en
tiendedel af de 2.660.000 kr, som ”Årets biler 2002” angiver som det, en CL 600
kostede i Danmark fra ny. En forespørgsel til forhandleren, et kendt
københavnsk firma med speciale i brugte premium-modeller, bekræftede, at prisen
var inklusive dansk afgift. Faktisk stod den stadig med plader på, og selv om
jeg egentlig ville have foretrukket en uden afgiften betalt for i hvert fald i
første omgang at flexlease og så slippe med 0,5 procent i månedlig afgift, så
fangede den alligevel interessen så
meget, at jeg ikke kunne få den ”ud af hovedet” og begyndte at tjekke
bankbeholdningen for, om jeg overhovedet havde
råd.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article