Danmarkspremiere: Magacin prøvekører Crossland X fra Opel
magacin.dk/biler - Prøvekørsel: Opel Crossland X
Magacin har som det første, danske medie, været i Lido di Jesolo i Italien, til præsentationen af Opel Crossland X; Opels nye Crossover. Det er Opels bud på en mindre og mere økonomisk Crossover, end storebroderen Mokka X.
Crossover-genren, for de der ikke kender den, er kendetegnet af biler med højden og pladsen fra SUV'erne, men med mere økonomiske, forhjulstrukne motorer. Terrænegenskaber til perlegruset, om man vil.
Design
Crossland X har et dynamisk look hvor bunden ser solid ud, som på en SUV. Lakken, de mørke ruder og taget i en anden farve giver en god afveksling og gør, at Crossland X ikke forsvinder i mængden. Der er kælet for detaljerne, med eksempelvis LED-lys foran og bagpå, med samme kurver. De adaptive forlygter giver et high-tech indtryk.
Linjerne, som vinduerne danner, går tættere sammen ved bagdørene, som tidens mode dikterer det. Men bagruderne bliver ikke for små, og det er en lys bil at sætte sig ind i. Så designet gør, at bilen ganske vist er praktisk. Men den er også livstilspræget. Og, ifølge denne skribents mening, vellykket.
Komfort
Crossoverkøbere er glade for udsynet og den mere oprette siddestilling. Den er der også mulighed for i Crossover X, hvor forsæderne kan justeres i højde, længde på siddefladen og naturligvis ryggen. Ratstammen kan også justeres i højde og længde.
Sæderne er til den hårde side, men på den gode måde. Man sidder godt, og kan også sidde der længe, da det er muligt at justere sædet, så det passer med kropsbygning. Magacins udsendte foretrækker at sidde tilbagelænet på lave sæder (lidt henad en go-cart), og sædet kan også justeres til de ønsker. Armlænet i midten og på dørene gør, at man sidder komfortabelt.
På bagsædet sidder man også forholdsvist oprejst. Der bliver lidt problemer med benpladsen for en person på 1.90 eller derover, hvis ikke forsædet er trukket langt frem. Til gengæld er der ingen problemer i højden. Selv høje personer vil ikke rage hovedet i loftet bagved. For børn vil bagsæderne være ideelle, og der vil sagtens kunne sidde tre. Hvis der kun er to, og den irriterende lillebror bliver hjemme, kan midtersædet klappes ned til et armlæn med plads til to sodavand. Eller Take-away kaffe, smoothie eller juice, hvis det er dine trendy venner du har hentet i byen.
Køreglæde
Crossland X er som andre crossoverbiler tænkt meget praktisk. Men hvordan er den så at køre i? Vi kørte den i tæt trafik i byer og på mindre og meget kurvede veje uden meget trafik. Lad det være sagt med det samme: det er ikke bilen der giver baghjul til sportsvogne, hvis du kører i Alperne. Eller giver det vilde adrenalin-kick. Når svinget bliver skarpt, krænger bilen over, og man er lidt bange for at vælte. For som i andre crossovers, er tyngdepunktet højt.
Men Crossland X er heller ikke designet med bjergræs for øje. Den er mere skabt til det urbane miljø, og her gør den det godt. Der er god sigtbarhed over trafikken fra førersædet og den gode styring hjælper til, at man føler sig tryg ved situationen. Eller…så tryg man nu kan føle sig i den italienske trafik.
På langtur, ved landevejs- eller motorvejsfart, kører Crossland X fint. Og lydniveauet er lavt. Meget lavt – selv ved motorvejskørsel omkring 130 km/t., høres kun en lav summen fra dækkene.
Bagageplads
Crossover er tænkt praktisk, og det gælder også mulighederne for at have bagage med. Bagsæderne kan rykkes frem og tilbage individuelt, eller klappes helt ned. Der er også mulighed for kun at slå midtersædet/armlænet ned, hvis man kun skal have et par brædder eller en fiskestang med. Bagagerumsbunden kan hæves eller sænkes efter behov. Kombineret med de nedlagte sæder, kan bagagerumspladsen variere imellem 410 og 1255 liter. Så der er rigeligt plads til en barnevogn. Eller sågar svigermor, hvis du vil skaffe dig af med hende i en nedlagt grusgrav.
Motor og ydelse
Modellen som Magacin testede, var udstyret med en 1,2 L. turbobenzinmotor med automatgear, der ydede 110 HK. Den formåede fint at følge med i byen og ved landevejsfart, men accelerationer ved 70 km/t. og derover tog lidt tid. Det er ikke bilen der, kommer til at tilbringe sit liv i venstre vognbane på autobahn.
Crossland X kommer også i en version med 81 HK, men hvis du har meget kørsel på motorvej, bør du vælge en version med større motor.
Teknologi og software
Crossland X har en centralt placeret informationsskærm med navigation, radio/audio og styring af mobiltelefon. Der er mulighed for integration med Apple og Android. Informationsskærmen reagerer hurtigt, men navigationen er ikke så logisk bygget op som eksempelvis Google Maps’ navigation. I enkelte tilfælde tog det noget tid før bakkameraet slog fra på informationsskærmen. Men det er i småtingsafdelingen.
Foran føreren klapper en lille, gennemsigtigt plade op, når bilen startes. Det er Opels bud på et Heads Up-display. Information om hastighed og navigation vises under kørsel, og skærmen kan vippes, så det passer til førerens højde. Det virkede som en unødvendig og lidt fjoget funktionalitet i den første time. Så har man vænnet sig til at have mulighed for at se farten i det umiddelbare synsfelt, og vil nødigt undvære det igen.
I loftet er der placeret en SOS-knap, der ved et tryk laver et nødopkald med en GPS lokation, hvis man skulle være så uheldig at være involveret i en ulykke.
Hvis man er helt fremme i skoen, kan Crossland X også fungere som et hotspot, der tilbyder internetforbindelse til tabletcomputeren eller Ipads til de længere ture. Det giver ro på bagsædet. Nyere telefoner kan blive opladet trådløst ved instrumentbrættet.
Konkurrenter
Selvom Crossover-segmentet boomer, er der allerede solide konkurrenter til Opels nye satsning. Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Yeti og Dacia Duster. For bare at nævne nogle få. Flere af dem med en umiddelbar lav pris. Men det er værd at bemærke udstyrsniveauet. Udstyr, der i Crossland X er standard i billigste pakke, kan være ekstraudstyr, der skal tilkøbes i de konkurrerende modeller.
Konklusion
Crossland X fra Opel ligner et kompetent bud i det boomende Crossoversegment. Som crossovers er flest, er den ikke så stabil i skarpe kurver og heller ikke den hurtigste på motorvejen. Men som en praktisk hverdagsbil med karisma, plads og udsyn over trafikken, gør den det rigtigt godt. Pladsen gør, at hele familien kan have rigeligt bagage med på ferie. Ergonomien er god og man kan tilbringe lang tid i sæderne, uden at skulle køre til kiropraktoren bagefter. Udstyrsniveauet er højt, og netop dét bør man have in mente, når man sammenligner med crossover-konkurrenter.
Se mere om Opel Crossland X i vores TV-program.
Opdateret – priser på Crossland X:
Essentia3
Benzin
1.2 81 hk – Introduceres primo 2018 3 manuel/5 19,2km/L. Vejledende pris: 174.000 kr.
Enjoy
Benzin
1.2 81 hk manuel/5 19,6km/L. Vejledende pris: 185.000 kr.
1.2 ECOTEC® Direct Injection Turbo 110 hk manuel/5 Start/Stop 20,8km/L. Vejledende pris: 205.000 kr.
1.2 Direct Injection Turbo 110 hk automatic/6 Start/Stop 18,9km/L. Vejledende pris: 225.000 kr.
1.2 Direct Injection Turbo 130 hk manuel/6 Start/Stop 20,0km/L. Vejledende pris: 225.000 kr.
Diesel
1.6 ECOTEC® Diesel 99 hk manuel/5 Start/Stop 27,8km/L. Vejledende pris: 210.000 kr.
1.6 Diesel 120 hk manuel/6 Start/Stop 25,0km/L. Vejledende pris: 230.000 kr.
Innovation
Benzin
1.2 81 hk manuel/5 19,6km/L. Vejledende pris: 205.000 kr.
1.2 ECOTEC® Direct Injection Turbo 110 hk manuel/5 Start/Stop 20,8km/L. Vejledende pris: 225.000 kr.
1.2 Direct Injection Turbo 110 hk automatic/6 Start/Stop 18,9km/L. Vejledende pris: 245.000 kr.
1.2 Direct Injection Turbo 130 hk manuel/6 Start/Stop 20,0km/L. Vejledende pris: 245.000 kr.
Diesel
1.6 ECOTEC® Diesel 99 hk manuel/5 Start/Stop 27,8km/L. Vejledende pris: 230.000 kr.
1.6 Diesel 120 hk manuel/6 Start/Stop 25,0km/L. Vejledende pris: 250.000 kr.