Mini-test: Peugeot 508 - Lækker firmabilskandidat
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mini-test: Lækker Årets-Bil kandidat

Gennemført design og masser af luksusdetaljer - Peugeot 508 er et velkørende bud i den kompakte firmabilsklasse. Mon den bliver Årets Bil 2019?
30/10-2018 kl. 13:57
Anslået læsetid: 5 Minutter

Der er biler, hvis positive køreoplevelser overrasker positivt, når man tager udgangspunkt i deres lidt kedelige design. Eksempelvis når man tager sin første tur i en Subaru. Og så er der bilmodeller, hvis gennemførte design lover lutter gode oplevelser, lige fra de første pressebilleder ruller ind. Den nye Peugeot 508 hører til i sidstnævnte kategori. Og selvom design og værdsættelsen af samme absolut hører til i den subjektive kategori, har jeg endnu til gode at høre nogen udtale sig negativt om udseendet på den nye Peugeot 508.

Designstrategien kan selvfølgelig være farligt for en bilfabrikant, hvis det er det argeste lort som gemmer sig under det fineste ydre. Så derfor var vi meget interesserede i at få testet 508'erens indre og ydre skønhed og kvaliteter på en testtur med mange og afvekslende kilometer. For bilen er også med finalefeltet til Årets Bil 2019, så enhver ekstra erfaring var velkommen.

Bilen passer prismæssigt godt til firmabilssegmentet, hvor den størrelsesmæssigt kan virke mindre end konkurrenterne. Højden er på kun 1.40 m. og med en bredde på 1.86 m. har den et sportsligt islæt. Den lave kølergrill og brede lygter både foran og bagtil giver den et bredt og let aggressivt udtryk. Fra udstyrsversionen GT-Line og op, bidrager de karakteristiske LED-hugtandslys til det vrisne udstryk. De rammeløse døre giver lige et ekstra point i bogen for sportsligt udseende.

Hvordan kører den?

Testturen startede på Fanø, over sønderjylland til færgen Fynshav-Bøjden. Herfra af krøllede småveje til omegnen af Snave. Og herefter mod Århus af hoved- og motorveje. Så bortset fra grusveje, et repræsentativt udsnit af de danske veje.

På de små veje kører den fint, uden at være decideret sportslig. Kørekomfort er virker til at være prioriteret højt. Udstyrsniveauet GT giver med 180 hk motoren et aktivt affjedringssystem, som vi desværre ikke fik mulighed for at teste. På hovedveje og ved høj motorvejshastighed kører 508'eren klippestabilt, som den brede og lave bil den er. Den adaptive fartpilot afstandstilpasser bilen silkeblødt i forhold til forankørende på en meget behagelig måde. Og vejbaneassistenten er også effektiv ved veje med tydelige vejstriber. Mere end ved flere konkurrerende mærker.

Sidevind lægger man ikke meget mærke til. Bilen giver en vis følelse med underlaget, men den stærke servo som understøtter det minimale rat gør, at det ikke er sportsligt. På den måde passer 508'eren godt til de komkurrerende bilmodeller i firmabilsklassen, som typisk vil køre mange lange ture og derfor skal yde deres chauffør komfort og lækkerhed. Bremserne er let doserbare og ikke sportsligt hårde.

Motor og transmission

Testbilen var udstyret med en 177 hk dieselmotor med ottetrins automatisk gearkasse. En fin kombination, som gjorde det muligt at skifte mellem køreprogrammerne ECO, Normal, komfort og Sport. Sidstnævnte benyttede vi mest og der køres ofte i et lavere gear end de andre køreprogrammer, så der er tilstrækkelig effekt til accelerationer. Teststarten ved Fanø gav kærkommen nærhed til de tyske Autobahns og motoren har et lækkert træk ved de højere hastigheder. 160+ km/t håndteres med lethed af den effektfulde motor – ligesom ultralangsom kørsel i byer i ECO-programmet.

Der fås mange andre motorvarianter: motorprogrammet i den nye Peugeot 508 består af den nyeste generation af Euro 6.c PureTech og BlueHDi motorer (med udvidet SCR teknologi).

Der er to nye benzinmotorer, som er baseret på 1.6 L PureTech motoren: PureTech 180 hk S&S EAT8 og PureTech 225 hk S&S EAT8 (GT version).

Dieselprogrammet består af fire BlueHDi-motorer baseret på henholdsvis 1.5 L og 2.0 L: BlueHDi 130 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse (den eneste motor med manuel gearkasse), BlueHDi 130 hk S&S EAT8, BlueHDi 160 hk S&S EAT8 og BlueHDi 180 S&S 180 hk EAT8.

I efteråret 2019 introduceres en benzin plug-in hybrid drivlinje.

Komfort

Kabinen i bilen virkede ikke så stor som firmabilsegmentet ofte gør. Det virkede mere sportsligt; som om bilen omsvøber føreren – på den gode måde, forstås. Man føler sig ikke klemt inde; man føler sig forkælet.

Testversionen havde nogle overordentlig komfortable sæder og et kig på specifikationerne viste, at bilen også var udstyret med noget af det fineste fra Opel; nemlig AGR-sæder. Sæderne var rødt Nappa-læder, fuldt elektronisk justerbare og med massagefunktion – men det har en ekstrapris på 60.000 kr, så man skal som chauffør virkelig ville have muligheden for kattepotemassageunderstøttet pendling, for at betale den slags merværdi i afgiftsplagede Danmark. Og hvis vi bliver i afdelingen for lækker, men langt fra livsnødvendig luksus, var det også muligt at skifte lyssætningen i kabinen – farvemæssigt. Så det afspejlede sportslighed eller afslapning.

Instrumentbrættet er et af bilens højdepunkter og er gennemført lækkert med træ, eller trælignende materiale, og stof over de store flader. Store genvejstaster til informationsskærmen af metal udgør i sig selv et designelement, ligesom hvad Peugeot kalder for deres I-Cockpit. Det består bl.a. af det kontroversielle kompakte rat, touchskærm og skærmen foran rattet med udvalgte køreoplysninger.

Kørestøj var der ikke meget af, men motoren kunne man heldigvis sagtens høre under kraftig acceleration. Desværre uden vi kunne detektere, om det var oprigtig motorlyd, eller ”kunstig” lyd fra højtalerne.

Så hvad er dommen?

Peugeot 508 er et meget kvalificeret indspark i firmabilssegmentet. Den største udfordring er nok pladsen, men måske den kommende stationcarudgave byder særligt ind her. Køreegenskaberne er behagelige og mulighederne for luksuriøs forkælelse er i den grad til stede, når man kigger i ekstraudstyrskataloget. Og så har den et design, som virker meget nyskabende i forhold til mange af de konkurrenter, som den er oppe imod.

Biler i den højere prisklasse har statistisk set ikke så høje chancer i Årets Bil, men med en startpris på 300.000 kr. kan den lækre Peugeot bestemt ikke afskrives.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start