Mini-test: Alt du skal vide om Nissans nye motorer
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mini-test: nye motorer til SUVersællert

Kraftig overhaling til Nissans storsælgende motorer
12/12-2018 kl. 20:06
Anslået læsetid: 3 Minutter

Der er brede smil ved Nissan, for 2018 har været et særdeles godt år. Elbilen Leaf har stået for 65 % af salget af elbiler, mens Qashqai har tilbragt det meste af tiden på top-tre af Danmarks bedst sælgende bilmodeller. Den har alene 3,2 % af den samlede markedsandel i Danmark – eller til dato er der solgt 7352 stk. – tilmed mest i højeste udstyrsversion. Derfor skal man gå forsigtigt til værks med opdateringer til en bil, som er så kendt i befolkningen. Men nye motorer går man næsten aldrig galt i byen med.

Hvilke motorer er der tale om?

Den opdaterede 1.3 L benzinmotor fås med henholdsvis 140 hk og 160 hk. Såvel brændstofsforbrug som CO2 udslip er blevet reduceret. Varianten med 160 hk tilbydes også med en helt ny syvtrins dobbeltkoblings-automatgear (DCT). Modsat tidligere, hvor automatgear oftest betød lavere effekt, er det lykkes Nissan at hive ti ekstra Nm ud, i forhold til med den manuelle gearkasse. Merprisen for automatgearet er på omkring 21.000 kr.

Motoren er blevet til i et samarbejde mellem flere autokoncerner. Så Qashqai-ejere kan fremover prale med, at bilen har en Mercedesmotor – eller en Daciamotor, alt efter temperament.

Indsprøjtningen er hævet fra 200 til 250 bar, og der er kommet dobbelt variabel ventilstyring. Serviceintervallet er også blevet hævet fra 20.000 til 30.000 km.

Den nye 1.3 L motor erstatter to tidligere benzinmotorer: 1.2 L med 115 hk samt 1.6 L med 163 hk. Motoren med 140 hk yder 25 hk mere end den nuværende 1.2 L, og drejningsmomentet er forbedret med 50 Nm, så det nu er 240 Nm  ved 1.600 omdr. Anhængervægten er også øget til nu 1.300 kg med bremser. Ikke uvæsentligt for campingfolket.

Moteren med 160 hk kan sammenlignes med den tidligere 1.6 L med 163 hk. Igen er momentet forbedret med ekstra 20 Nm. De første 240 Nm er tilgængelige ved 1.600 omdr., og de fulde 260 Nm kommer ved 2.000 omdr. Og anhængervægten for denne variant er 1.500 kg med bremser.

Dieselkunder kan også forvente en ny 1.7 L motor, som lanceres februar/marts 2019. Egentlig er den baseret på den gamle dCi 110, men 90 % af delene er ifølge Nissan opdateret. Det giver bl.a. mulighed for et såkaldt Overboost, som kortvarigt giver 5 hk/25 Nm ekstra. Brændstofindsprøjtningen er hævet fra 1600 til 2000 bar og ladeluften er blevet vandkølet. Der vil også være mulighed for automatgear.

Hvordan kører de så?

Ja, her bliver det pinligt. For det kan vi ikke rigtig sige, da testkørslen fandt sted i Århus i tiltagende myldretid – hvilket satte en dæmper på hvor meget af motorens effekt der kunne testes. Vi vil få en Qashqai med opdateret motor til test snarest.

Men kort kan det siges, at versionen med 140 hk og manual transmission har en ydelse som vil stille de fleste tilfreds. Turboen skal man vente lidt på, mens versionen med 160 hk og automatgear er en særdeles dynamisk blanding, og giver nogle lækre accelerationer. Også mere end hvad man forventer af en Qashqai.

MagaCin vender naturligvis tilbage med en mere detaljeret test, når de nye motorer kommer ud som testbiler.

Del med en ven

0 personer snakker om “Mini-test: nye motorer til SUVersællert

  1. Enig. Lad og bare sige det pænt at der var brug for ny motor/gearkasse 🙂

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start