Minitest: Jaguar XF Sportbrake
Vi har tidligere beskrevet hvordan det ikke nødvendigvis er kedeligt at køre stationcar. Ved en hurtig prøvekørsel af Jaguar XF Sportbrake er det tydeligt, at den også lever op til det kriterium. Faktisk er køreegenskaberne så gode, at undertegnede tænkte, at det var sådan en bil man skulle stjæle, hvis man skulle have en flugtbil til et bankrøveri. Desværre ville et salg af flugtbilen formentlig indbringe et større beløb end selve bankkuppet: det er ikke en billig bil.
Testen foregik i det kuperede område ved Århus Nord på landevej, små sogneveje og motorvej. På landevejen ligger den klippestabilt og med et markant fravær af kørestøj. På små krøllede sogneveje blev svingegenskaberne testet – og godkendt. Man kan ligge med en fin marchhastighed gennem selv de skarpeste sving, så det er fartgrænser og oversigtsforhold der sætter begrænsningen. Ikke XF'en. Motorvej klares også i fin stil og den lydløse kørsel og bilens stabilitet gør, at man skal holde godt øje med speedometeret. Det er nemt at komme til at køre alt for stærkt. Den ene testbil havde en 2.0 L. dieselmotor med 180 hk med automatgear, men det virkede umiddelbart som om motoren havde mere effekt end det. Den anden testbil havde en 3.0 L dieselmotor med 300 hk og ville få undertegnede til at miste kørekortet alt for hurtigt. Motorens effekt er massiv og der er så rigeligt med kræfter hele vejen gennem omdrejningsregisteret, at man savner Autobahn'ens frie hastighed og Alpernes kurver til en ordentlig test.
Bremserne er sportsligt effektive, forstået som meget effektive. Hvis man kommer fra en almindelig bil med almindeligt sløje bremser, vil tilvænningsperioden være præget meget bratte stop. Der skal trykkes med fjer-let fod, medmindre man ønsker den bagvedkørende bil indenfor XF'ens intimsfære. Når man har lært det, er bremsen nemt dosérbar.
I kabinen er tilstræbt et lineært og skarpt design – også mere end foregående version. Og der er godt med lir for øjene: små klapper kører ned over de yderste udluftningskanaler, når tændingen slukkes. Komplet unødvendigt og det ligger helt klart i fordi-man-kan kategorien.
Kabinen er designmæssigt præget af lange linjer, der går fra fra dør, over instrumentbræt og til næste dør. Det giver et harmonisk helhedsindtryk, men på den sportslige måde. Man er visuelt ikke i tvivl om, at det er en bil med sportslige køreegenskaber, hvilket helt sikkert også har været designernes intention.
Information præsenteres letlæseligt på to forholdsvist store informationsskærme med en god opløsning.
Til bilkøberne med outdoor-interesser, kan der nu tilkøbes en ”Activity Key”, der mest af alt ligner et gummiarmbånd, som man kan tage på som at armbåndsur. Det føres op til Jaguar-logoet på bagklappen og vil så enten låse eller åbne bilen – så man kan efterlade mobil, bilnøgler og lignende i bilen og begive sig på ekstremsport eller festivaldruk. Så slipper man for mavetasken. Armbåndet er vandtæt og virker solidt udført. I gyllesæsonen kan et luftrensningsystem rense den indkommende luft.
I forhold til forrige version af XF er en vægtreduktion på ca. 200 kg et af hovedpunkterne. Den vejer nu fra 1660 kg, afhængig af udstyrsniveau. Ikke meget for en bil i den størrelse. Ligeledes er vægten blevet fordelt mere ligeligt mellem akslerne, hvilket skulle gøre svingegenskaberne bedre. Og akselafstanden er øget med 51 mm., selvom bilen er blevet 6 cm kortere.
Bagendens selvregulerende luftaffjedring medvirker til, at de sportslige køreegenskaber ikke bliver ensbetydende med tab af komfort.
”Clear exit detection” advarer med små, røde alarmlys mod, at man fra bagsæderne ikke åbner døren, lige som der kommer en cyklist eller anden trafikant susende. Et smart sikkerhedstiltag, som man ikke ser mange steder (endnu).
XF Sportbrake er en frisk opdatering i Premium/firmabilssegmentet, som Jaguar forventer sig meget af. Priserne starter ved 594.900 kr for Pure-versionen med 163 hk diesel. Hvis det i stedet skal være 250 benzin-hk, bliver startprisen 764.900 kr.
Erhvervsbeskatningen er fra 473.776 kr for pure business versionen med 180 hk diesel og 8-trins automatgear. Benzinversionen med 250 hk og samme udstyrsversion koster 552.552 kr.