Prøvet: Helt ny DS3 Crossback
En af de mest elegante biler i den mindre klasse, DS3 fra DS (og tidligere Citroen), er en aldrende model. Men med sin let genkendelige signatur med en hajfinne i siden – det er i hvert fald hvad den kaldes – ville det være dumt at tage den ud af markedet. Så DS har i stedet introduceret DS3 Crossback, som tager lidt af de klassiske design-kendetegn og flytter det op i en moderne crossover. Det vil sige en bil med lidt ekstra frihøjde. Men ulig sit ophav, har den fået et sæt døre til bagsædepassagerer, som kunne have svært ved at komme ind i den lavloftede tredørsmodel. Undertegnede har selv haft én og kender derfor dette aspekt. Derfor var jeg også interesseret i at se, om køreglæden fra DS3 var flyttet med til Crossback'en.
Design
Ligesom den større DS7 Crossback er design en meget vigtig bestanddel af pakken. Måske næsten den vigtigste, og ligesom i DS7 går diamantformen igen stort set alle steder hvor det er muligt. DS er ikke bange for at gå linjen ud med meget anderledes designløsninger, som virker til at skille vandene. Det er kommercielt set et modigt valg, men med et bilmarked, hvor premiummarkedet boomer i sjældent set grad, kan der også være plads til niche-premium. Og det er her DS befinder sig, med en slet skjult fordi-man-kan attitude.
Således byder den nye Crossback på dørhåndtag som popper ud, når man nærmer sig bilen med nøglebrikken. Der er mulighed for et avanceret matrix-lyssystem (som vi pga. dagslys desværre ikke kunne teste funktionaliteten af), mens baglys, kabinelys og lignende generelt lige var tanden mere trendy, end hvad de typisk tyske konkurrenter kan fremvise.
Hvordan kører den så?
MagaCin prøvekørte to udstyrsmodeller med to forskellige motorvarianter: en Performance Line med en trecylindret 1.2 L benzinmotor med 155 hk og ottetrins automatisk gearkasse; samt en Revolution (andenhøjeste udstyrsniveau) med en 1.2 benzinmotor med tre cylindre, ottetrins automatgear og en ydelse på130 hk. Begge velkørende rent motormæssigt og med nok effekt til gode overhalinger på motorvej, så varianten med 130 hk vil være rigeligt til de fleste, som ikke har ambitioner om sportslig kørsel.
Testkørslen var en dag med stærk vind, men samtidig er kabinen i den nye Crossback overraskende stille. Især for en bil i det høje crossoversegment, og det gjorde, at det var sværere at høre hvornår testbilens motor kæmpede mod en stiv kuling – og hvornår den ikke gjorde.
Det er naturligvis en fordel i forhold til daglig kørsel, hvor en tavs kabine ved motorvejsfart er ønskelig i premium-segmentet af biler– men man kan absolut ikke forvente det, blot fordi bilen er i premiumklassen. Så ekstra point til lydisoleringen i DS3 Crossback.
Lyden i stereoanlægget med Focal Electra højtalere (ekstraudstyr til 18.000 kr) var klar og fyldig. Så ja, komfort er prioriteret højt, hvilket en blød affjedring også bevidner. Med den sideeffekt at bilen krænger en del i sving – så skarp, sportslig kørsel er ikke kernekompetencen.
Vejbaneassistent og adaptiv fartpilot hører absolut til i den bedre del af bilmarkedet. Vejbaneassistenten er meget konsistent i at placere sig i midten af vejbanen, så der ikke slingres mellem striberne, som det ses i mindre avancerede modeller. Den adaptive fartpilot tilpasser blødt hastigheden i forhold til forankørende, og med automatgear er køkørsel næsten noget bilen selv kan klare. Det sørgede eftermiddagens myldretid i Århus for rig mulighed for at teste.
Sæder og kabine
Sæderne hører til blandt de blødere og man sidder behageligt. Det højdejusterbare sæde kan køres endog meget højt op, så selv lavstammede mormødre vil kunne finde sig ergonomisk og oversigtsmæssigt tilrette i en DS3 Crossback. Instrumentbrættet hører ikke til blandt de mest logiske eller overskuelige, men til gengældt er det gennemført, med sin meget konsistente brug af diamantformerne, som går igen i designet over hele linjen. DS's designere havde fået helt frie hænder til designet og det er der kommet et temmelig nyskabende instrumentbræt ud af.
Pladsen på bagsædet er til gengæld begrænset, hvis man er voksen. Der er ikke meget knæplads og hovedet går imod den skrånende taglinje, mens vinduerne er små. Det er således ikke den mest oplagte bil at transportere basketballspillere i, men knap så høje personer med designinteresse vil have en fest.
Priserne starter ved 250.000 kr for en 1.2 L benziner med 100 hk og manuelt gear. Vil man have flere hk, automatgear, matrixlys eller andre fancy ting, passerer prisen hurtigt 300.000 kr. Konkurrenterne vil typisk være Audi Q2 eller Mini Countryvan og ligesom dem, er der også muligheder for leasing.
DS har haft stor succes med DS7 Crossback på det danske marked. Om det danske marked også understøtter en mindre crossover med radikalt anderledes designløsninger, bliver interessant at se.