Test: Stor bil – uden bøvl
Minitest: Stor bil - uden bøvl - Toyota Avensis 2015
Minitest: Stor bil - uden bøvl - Toyota Avensis 2015
MagaCin har været i Verbier i Schweiz til verdenspræsentationen af den nye 2015 Toyota Avensis. Avensis er en uhyre vigtig bil på det danske marked. Salgstal viser at Avensis er den mest solgte bil i D segmentet over de seneste 10 år. Et sådan salgstal taler sig eget tavse sprog, og fortæller at danskerne gerne kører den store Toyota.
Til 2015 er der sket følgende med den populære Avensis:
– Nydesignet front og bagparti.
– Ændret platform for bedre komfort og styring
– Tilføjelse af nye og moderne sikkerhedssystemer
– Dieselmotorer fra BMW
Vi kørte det meste af turen i den store 2,0 diesel. Vi fik også fornøjelsen af den mindre 1,6 diesel. Motorene kender vi allerede fra Mini, og de fungerer perfekt i Mini, hvorfor de naturligvis også virker fint i Avensis. Den store 2,0 med 147 hk og et imponerende kælderdybt bundtræk, klarer alle opgaver uden at virke anstrængt, uanset stigning, gearvalg eller hastighed. Altid behagelig at køre.
Helt nyt frontdesign
Da motoren er så stærk, Avensis er lang, og da den maksimale anhængervægt er hele 1.800 kg, vil Avensis også være en optimal camping eller trailertrækker. Avensis vil derfor også kunne få mange venner blandt campister og hestefolket.
I kabinen er der tyst. Kan ikke huske vi tidligere har kørt nogen bil der magtede at glide så stille gennem landskabet. Det betyder turen sydover i Avensis kan klares uden træthed og efterfølgende tinitus. Også noget campingfolket vil sætte pris på.
Ingen tvivl om Toyota har satset på det behagelige. Alt i den bil er blidt, lækkert og behageligt. Når der køres Avensis slappes af, og den gøder aldrig til horn i panden på føreren. Med andre ord, Avensis er langt mere komfort end sport. Forsøges med lidt sportslig kørsel, opdages at hele undervognen er gennemarbejdet mod det behagelige, og ikke mode det faste.
Baggagepladsen er som i alle andre D-segment stationcars, nemlig overdådig. Her er plads til både mountainbike, soveposer og picnickurv. Over 500 liter plads uden at skulle bruge pladsen fra bagsæderne, men dette tilbyder andre i segmentet også så her er Avensis ikke speciel.
Plads til det hele
Som afslappet køremaskine imponerer Avensis og tilføjelse af nye sikkerhedssystemer som anti-kollisionsbremse og vejbane-assistent gør kun trygheden større. Avensis er en bil rigtig mange danskere vil nyde at køre. Specielt dem der kører meget, og lange strækninger vil få en begagelig partner i Avensis.
Med en startpris lige under 300.000 kr. for Avensis med 1,6 benzin, er prisen på Avensis på ingen måde afskrækkende. At Toyota dokumenteret er det mest driftsikre bilmærke på det danske marked vil ingen begræde.
Toyota er bil-uden-bøvl, og Avensis er behagelig afslapning. Denne kombination vil få mange venner.
Videotest vil kunne ses i vores næste TV program.