Ny Audi A4
Mærkets bestseller-familie er blevet nyudviklet på alle tekniske områder, og den sætter endnu en gang nye standarder i segmentet, hvor førerassistentsystemer og infotainment er på niveau med luksusklassen. Reduceringen af CO2-emissionerne har haft høj prioritet under udviklingen.
Aerodynamikken er eksemplarisk: Med en cw-værdi på 0,23 er A4 Limousine førende i klassen. Herudover imponerer de lave emissionsværdier på 95 g CO2 pr. kilometer for A4 2.0 TDI ultra med 150 hk, for A4 Avant 2.0 TDI ultra er tallet 99 g. Den 190 hk stærke 2.0 TFSI udleder i A4 Limousine ultra 109 g CO2 pr. kilometer, i A4 Avant ultra er det 114 g. En ny generation af firecylindrede TFSI-motorer med en nyudviklet forbrændingsproces sætter nye standarder for forbrug, emissioner og præstationer for firecylindrede benzinmotorer.
Op til 120 kg lettere
Sammenlignet med forgængeren er målene forøget (længde på 4,73 m og akselafstand på 2,82 m), og samtidig er egenvægten faldet markant – med op til 120 kg afhængigt af motoren. Karrosseriet på de nye Audi modeller er et af de letteste blandt konkurrenterne takket være en intelligent materialeblanding og letvægtskonstruktion.
Også hvad angår støjkomfort, er Audi A4 i front i sin klasse, og derudover kan alle passagererne nyde godt af de rummelige pladsforhold. Bagagerummet i den nye A4 Avant har i basisudgaven en volumen på 505 l, hvilket er bedst i premiumsegmentet. Med bagsæderyglænet klappet frem og læsset helt op til loftet er der en volumen på 1.510 l til rådighed. Den elektriske bagagerumsafdækning og den elektriske funktion til bagklappen er standard.
Intelligente teknologier
Den nye Audi A4 byder på en lang række intelligente teknologier, og samtidig er betjeningen endnu mere intuitiv takket være det nye Audi MMI visnings- og betjeningskoncept. De teknologiske højdepunkter i den nye A4 omfatter blandt andet Audi virtual cockpit, Audi Matrix-LED-forlygter, Audi smartphone interface, Bang & Olufsen Sound System med 3D-lyd, Audi phone box med wireless charging, head-up-display samt nye førerassistentsystemer og Audi connect-tjenester.
To innovationer har et særligt fokus. Audi virtual cockpit (ekstraudstyr), det komplet digitale kombiinstrument, har en 12,3″ LCD-skærm med høj opløsning til visning af de vigtigste informationer i grafikker med brillant opløsning, stor detaljeringsgrad og avanceret beregnede effekter.
Det primære betjeningselement er det ligeledes nydesignede MMI-betjeningskoncept i midterkonsollen. I forbindelse med topinfotainmentsystemet, MMI Navigation plus med MMI touch og stor 8,3″ skærm, er der integreret en touchpad i dreje-/trykknappen. Den bruges til at zoome med og til indtastning af bogstaver og tegn. Det komplette MMI-betjeningskoncept er orienteret i retning af smartphones inklusive intelligent fritekstsøgning.
Imponerende processorhastighed
Bag MMI Navigation plus står processorhastigheden fra anden generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB), hvormed Audi hurtigt kan overføre forbrugerelektronikkens innovationer til bilen.
En ny detalje er Audi smartphone interface, som integrerer iOS- og Android-mobiltelefoner i særligt udviklede omgivelser – i Audi MMI. Audi phone box kobler smartphones op til bilens antenne og oplader dem induktivt i henhold til Qi-standarden. Til kræsne hi-fi-fans fås Bang & Olufsen Sound System med den nye 3D-lyd, der også omfatter den rumlige dimension.
Stærke seks- og firecylindrede motorer
De nye Audi A4 og A4 Avant lanceres med syv forskellige motorer – tre TFSI og fire TDI. Ydelsen er øget markant og ligger mellem 150 hk og 272 hk. Forbruget er til gengæld reduceret med op til 21 %. A4 2.0 TDI ultra kører hele 27,0 km/l og har en CO2-emission på kun 95 g pr. kilometer (Avant: 26,3 km/l og 99 g CO2). Samtlige motorer kombinerer en stor effektivitet med en sportslig kraftudfoldelse og en rolig motorgang.
Når det gælder benzinmotorerne, imponerer de nye Audi A4-modeller med en banebrydende innovation: 2.0 TFSI ultra med 190 hk gør brug af en helt ny forbrændingsproces, som gør den særligt effektiv og muliggør en CO2-værdi på 109 g (Avant: 114 g) samt et forbrug på 20,8 (20,0) km/l.
Senere følger en g-tron-model, som kan køre på naturgas og på den bæredygtigt fremstillede Audi e-gas.
S tronic, tiptronic og manuel gearkasse
Drivlinjen og undervognen på den nye Audi A4 og A4 Avant er komplet nyudviklede. Den 6-trins manuelle gearkasse, den 7-trins S tronic – der nu også fås til versionerne med forhjulstræk – og den 8-trins tiptronic er nykonstruerede, og de automatiske gearkasser har en brændstofbesparende friløbsfunktion. Torque vectoring-funktionen supplerer arbejdet fra forhjulstrækket og quattro-drivlinjen.
Køredynamik
Den nye A4 tager et stort spring, når det gælder køreegenskaberne. På den ene side sportslige og præstationsorienterede, men samtidig også komfortorienterede. Undervognen og styretøjet filtrerer forstyrrende elementer som ujævnheder i vejbanen fra, men videregiver informationer som opbygning af sidekræfter og sporstabilitet til føreren. Grundlaget for dette præstationsspring er de nyudviklede femleddede aksler samt den elektromekaniske servostyring – de er ekstremt lette. De udgør grundlaget for de dynamiske køreegenskaber og den førsteklasses kørekomfort, og samtidig er de med til at reducere brændstofforbruget.
Største udvalg i førerassistent- og sikkerhedssystemer blandt konkurrenterne
Med talrige førerassistentsystemer sætter den nye Audi A4 nye standarder i klassen. Den forudseende effektivitetsassistent hjælper føreren med at spare brændstof, Audi active lane assist hjælper med at blive i vognbanen, og adaptive cruise control Stop&Go inklusive køassistent aflaster føreren ved kørsel i meget tæt trafik. En særlig ting ved køassistenten er dens reguleringsstrategi. Den tager hensyn til en lang række parametre som vognbanelinjer og den forankørende kolonne af køretøjer. Parkeringsassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarslen, undvigeassistenten og drejeassistenten samt Audi pre sense-systemerne er nyheder, som giver et stort plus for sikkerheden. Udbudet omfatter ligeledes en kamerabaseret vejskilteassistent.
Audi A4 Limousine og A4 Avant lanceres i Danmark i november 2015.
Den nye Audi A4 og A4 Avant
Udvendigt design og karrosseri
– Sportslige proportioner og sporty elegance, Avant med flade D-stolper
– Længde 4,73 m, akselafstand 2,82 m, bredde 1,84 m, højde 1,43 m
– LED-forlygter og Matrix-LED-forlygter med dynamisk blinklys fås som ekstraudstyr
– Let karrosseri: Vægten er faldet med op til 15 kg i forhold til forgængermodellen
– Klassens bedste cw‑værdier: 0,23 for Limousine, 0,26 for Avant. Aeroakustikken sørger for en suveræn ro i bilen
Kabine
– Den længste kabine blandt konkurrenterne, største skulderbredde foran
– Avant med en bagagerumsvolumen på 505 l
– Avant med elektrisk bagagerumsafdækning som standard
– Indvendigt design med store dekorarealer og et gennemgående luftdysepanel. Nye farver og materialer, rummelig pladsfornemmelse, LED-kabinelys som standard, forarbejdning i topklasse
– Største udbud af letvægtssæder i premiumsegmentet
– Klimaanlæg med nyt betjeningspanel
– LED-kabinelyspakker med farveindstilling til ambientebelysningen fås som ekstraudstyr
– Nyt udstyrskoncept med udstyrslinjerne sport og design – for første gang med udvendig differentiering
Betjening
– Som ekstraudstyr head-up-display og Audi virtual cockpit
– Komplet nydesignet MMI-betjeningskoncept inklusive fritekstsøgning
– Også betjening via multifunktionsrat og naturlig stemmestyring
Infotainment og Audi connect
– Som ekstraudstyr topinfotainmentsystemet MMI Navigation plus med MMI touch med 8,3″ MMI-skærm inklusive Audi connect, LTE-overførsel og Wi-Fi-hotspot. Audi phone box med induktiv opladning kan bestilles som ekstraudstyr
– Mange nye Audi connect-tjenester inklusive fjernstyring via smartphone-app til betjening og kontrol af bilen
– Audi smartphone interface til parring med Apple- og Android-mobiltelefoner
– Bang & Olufsen Sound System med innovativ 3D-lyd og Audi tablet som mobil Rear Seat Entertainment
Motorer
– Ved lanceringen tre TFSI- og fire TDI-motorer, 150 hk til 272 hk, op til 25 % højere ydelse
– Forbrugssænkning med op til 21 %, Audi A4 2.0 TDI ultra med ny rekordværdi: hele 27,0 km/l (95 g CO2 pr. km)
– Yderst effektiv 3.0 TDI med to forskellige ydelser
– Økonomisk 1.4 TFSI med en brændstoføkonomi på 20,4 km/l (114 g CO2 pr. km)
– Ny 2.0 TFSI ultra med 190 hk gør brug af en nyudviklet forbrændingsproces og kører hele 20,8 km/l (109 g CO2 pr. km)
– A4 Avant g-tron – kan køre på bæredygtigt fremstillet Audi e-gas
Kraftoverføring
– Ny generation af både S tronic, tiptronic og manuel gearkasse. S tronic for første gang i A4 til forhjulstræk, begge automatiske gearkasser med friløbsfunktion
– Forhjulstræk eller quattro, med torque vectoring
Undervogn
– Nykonstruerede 5-leddede ophæng på for- og bagaksel, markant øget komfort samtidig med et sportsligt præg
– Nyudviklet elektromekanisk servostyring, som ekstraudstyr med dynamisk styring
– Køredynamiksystemet Audi drive select er standard fra 190 hk, undervogn med støddæmperregulering fås som ekstraudstyr
Førerassistentsystemer og integreret sikkerhed
– adaptive cruise control Stop&Go inklusive køassistent til meget tæt trafik
– Forudseende effektivitetsassistent for et endnu lavere brændstofforbrug
– Audi active lane assist og Audi side assist
– Nyt: parkeringsassistent, assistent til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarsel, drejeassistent, undvigeassistent og kamerabaseret vejskilteassistent
– Nye sikkerhedssystemer, Audi pre sense city, basic og rear
“Se mere om den nye Audi A4 på audi.dk/a4”