Test: 2013 Renault Clio 4 - Flot og lækker ny Clio
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

2013 Renault Clio 4

Et flot færdigt arbejde af Renault
08/10-2012 kl. 16:00
Anslået læsetid: 3 Minutter

Den her gang har Renault virkelig oppet sig. Ja jeg mener i forhold til Renault Clio 3, er generation 4, godt nok blevet lækker. Jeg fik lov til at teste bilen, til præsentation i den smukke italienske by Firenze. Fransk fristelse i Italiensk indre skønhed, hvad mere kan man forlange? Jeg tror den her bil, bliver meget populær blandt danskerne, især med dens nye sporty og ungdommelig udseende. Men hvordan kører den egentligt, og hvad får man for pengene.

Fed, men stadig plads til forbedringer

I forhold til den forrige Clio er bilen blevet både længere, bredere, og lavere- men faktisk også lettere. Hele 100 kg, er blevet fjernet fra bilen i forhold til den forrige. De 15 kg, er først og fremmest blevet fjernet fra motoren. Bilen er blevet 45 mm længere end forgængeren, og har som sagt fået et lavere tyngdepunkt.

Til sammen giver alt det her, en endnu bedre og mere dynamisk køreegenskab. Dog mangler der stadig en smule benplads til passagerene bagi, men da det er en lille bil, er det dog begrænset hvor meget benplads man kan lave. Fronten har fået et aggressivt look, og super lækker at se på, især med de nye forlygter, og LED lys, som er standard, selv fra den billigste udstyrsversion Authentique. Den nye clio fås kun i fem dørs, men med skjulte dørhåndtag på bagdørene, som giver bilen et rigtig sporty look. 

Søde små 90 heste

Den blev testet, til det yderste. Clio’en blev testet i både, by, bjerg og hullede motorveje. Og sjovt var det. Styretøjet fungerer rigtig godt, det er både letgående og præcist. Jeg syntes bilen lå rigtig godt da vi kørte bjergkørsel, med de blot 90 heste, blev den kørt til det yderste, og balancen mellem bagtøj og fortøj fungerede rigtig fint. Dog på motorvejen, blev bilen måske en smule for ’gyngehests’ agtigt. Altså er suspension for blød, dette fjerner en smule af den sporty følelse. Gearkasse arbejder fint med den tre cylinders motor, dog mister benzin udgaven, alt for meget moment i 5. gear. I diesel udgaven fungerer det bedre. Diesel udgaven kører helt op til 31,3 km/l, og er meget støjsvag. Mens benzin motoren halter lidt efter og kun kører 23,25 km/l. 

Flere udgaver, både billig og dyr

Vi testede både benzin og diesel udgaven. Bilerne kører selvfølgelig ens, bare med andersledes motorer. Men, men, men! Clioen fås i tre modeller. Authentique som er den billigste model, fås for 134.900 kr. Den har 75 hk, el-ruder, fartpilot, styling, DRL med LED, mm. Expression, som er den mellem billigste model fås til 159.900 kr med 90 hk, med aircondition, og navigation, samt læderrat, tageforlygter, 7 touch screen, styling mm. Dynamique 90 hk, som vi testede kommer til at koste 192.200 kr, fås med bedre udstyr, flotte designer detajler, komplet styling program, håndfrit nøglekort, ECC klima, 16’’ alu fælge, regn + lyssensor mm. Alle tre modeller kommer til Danmark i december måned. 

Stationcar til foråret

Den nye Renault Clio, kommer ikke i tredørs model, engang til foråret kommer femdørs stationcar. Forhåbentlig med lidt mere benplads til familien. 

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start