Et lille spark fra Chevrolet
Efter at have tilbragt de sidste to dage i selskab med Chevrolet Spark i det solrige Athen er der, her og der, dukket en smule malurt op i et ellers udmærket ”bæger bil”.
Tallene skulle ellers give god medvind til den lille ny Amerikaner. Med en lovet intropris under 100.000 kr. og bedre adgangsforhold, pladsudnyttelse og udstyrsniveau end mange af konkurrenterne gør Spark det ganske godt.
Motoren er på 4 cylindre, 1 liter og den yder 68 hk. Og det gør den faktisk ganske godt og støjsvagt.
Køredynamisk er den stabil og endda sjov ved frisk kørsel, hvor den jævnt og forudsigeligt drifter over alle fire hjul (hvis man da kører til det), og den lille motordimension til trods, føler man ikke at man mangler kræfter. I hvert fald ikke prisen og danske hastighedsbegrænsninger taget i betragtning.
5. gear skal dog regnes mere som et motorvejs/over-gear da det ved landevejs hastigheder byder på meget begrænset accelerationsevne. Holdes bilen i lavere gear, og deraf følgende høje omdrejninger kommer man fint frem.
Men med højere omdrejninger følger et øget brændstofforbrug, og netop her viser en af Sparks svage sider sig. Med et opgivet gennemsnitsforbrug på 19.2 km/l er Spark en klasse højere mange af konkurrenterne hvad angår den grønne ejerafgift. Hvilket er langt fra uvæsentligt når vi taler totaløkonomi for en billig bil.
Designet er friskt og sporty men her byder endnu et problem sig til. Man har, som så mange andre bilproducenter før, valgt at skjule håndtagene til bagdørene i c-stolpen, en detalje som umiddelbart giver bilen en visuelt meget ”ren” bagende. Problemet opstår da man for at inkorporere håndtaget har måttet gøre c-stolpen urimeligt bred, og dermed skabt en ret stor blind vinkel.
I kabinen er indretningen simpel men praktisk, sæderne gør det godt, især på bagsædet er der fin plads. Radioen og dens integrering er faktisk ganske pæn – ligesom resten af Sparks plastikinteriør, på trods af kold og hård plastik gør et godt indtryk. Desuden er bilen udstyret med aircondition, hvilket er tilkøb for mange af konkurrenterne. Så bilen er i det hele taget veludstyret.
Der er dog en ting der mangler på udstyrslisten, ESP. Man har, i første omgang, valgt at tage bilen hjem til Danmark uden ESP, simpelthen fordi den ikke laves med. ESP udgaverne laves fra marts 2010 og kan først forventes til salg i herhjemme tidligst et par måneder efter. Det vil så, når først ESP udgaven er landet, kun være den der er til salg i DK.
Spark vil som nævnt komme til at koste under 100.000 kr, men den pris holder kun indtil ESP udgaven, hvorefter prisen på grundmodellen vil stige. Et prisbud herefter kunne være 105-110.000 kr.
Om Chevrolet ville have gjort bedre i at vente med at lancere bilen i DK indtil ESP udgaven er klar, kan diskuteres. Og om design skal være valget, på bekostning af blinde vinkler – ligeså. Men pakken – Spark, virker til prisen velfungerende, velkørende og praktisk.
Alt i alt er vi imponerede over Chevrolet Spark. Bilen er placeret i et segment hvor kampen står på pris og praktikalitet og vores bud er at den, med den rigtige pris og branding, sagtens kan blive et hit i Danmark.