Gudesmuk og utilpasset
Nu passer I altså på den. Det er den første og eneste, vi har i landet. Det var de sidste ord fra pressechefen hos VW, da vi hentede vilddyret. Med 0 km. på tælleren, 265 hk. i motoren, træk på kun forhjul samt kolde, våde forårsveje, der skulle forceres på rejsen mod FDM Jyllandsringen, var vi en smule nervøse.
Nervøsiteten blev ikke mindre, da vi ankom på Jyllandsringen i den smukt designede Scirocco. Forårets første stråler havde tidligere lavet de høje snebjerge omkring banen til softice, men den seneste nattefrost havde transformeret det bløde sjap til is, hårdt som beton.
Et forfejlet sving ville betyde grimme buler i denne nye Scirocco. Nu var nervøsiteten helt i top. 265 vilde momentstærke turboheste, som sendes ud på forhjulstræk, monteret med sommerhjul, er ikke den rigtige cocktail, når instrument bipper for at informere om mulig glatføre. At DSG – gearkassen er en mester til at få alle krikkerne ud på de trækkende hjul i en fart, får hele projektet til at lyde som galmandsværk.
De første dybe tråd på speederen gav svedige håndflader og medførte et solidt greb i rattet. Sving 1 lykkedes og sving 2 og så videre til sving 3. Scirocco viste sig at klare mere end forventet i dette setup. Okay hastigheden var stadig ikke verdensklasse, men dette med ikke at modificere bilens karosseri lå stadig dybt i baghovedet
Der er ingen tvivl om, at ESP er en meget nyttig hjælper på denne vildbasse. Vi mærkede ofte elektronikken måtte hjælpe os, og under disse forhold havde vi ikke modet til at koble det helt fra. Heldigvis, for vi skulle senere finde ud af, at ESP ikke bare er nyttig på denne vilde forhjulstrækker, men helt nødvendigt.
Efterhånden som prøveturen skred frem, blev modet større, faktisk lidt for stort. Vi havde den vilde forehjulstrukne Golf R i minderne. En bil som er næsten umulig at hælde af vejen, men Scirocco mangler altså broderens træk på baghjulene. Hvor Golf R næsten bliver kedelig at køre, grundet det sikre træk på alle poter, fremprovokerede Scirocco R det ene skrækslagne hvin efter det andet.
Det mest farlige, vi udsatte os selv for, var da en af fotograferne måtte se sit liv passere revy, grundet en hurtig Scirocco R skridende over alle hjul med retning direkte mod kameralinsen. Efter to timer var alle formaninger nemlig glemt, og modet havde taget overhånd. Da lærte vi, hvilken type bil Scirocco R er. Et hysterisk bæst. Scirocco er bil tilbage til rødderne.
ESP kan hjælpe, men elektronikken overskrider ikke naturlovene. Det er så skønt at komme ud i en bil, hvor det er nødvendigt med køreevner, hvis man skal omkring hjørnerne i sikker og frisk stil. Man har det i Scirocco R, som når cowboys tilrider heste. De dygtige klarer det uden knubs. Eller ihvertfald som vi tror, de har det, for vi har heldigvis ikke prøvet.
Skal den køres, så ungdommen klapper, er det bare at lette lidt på gaspedalen midt i svinget, og bagenden kommer bredt. Træd på pedalen igen, og denne racer trækker sig straks på ret kurs igen. Det er bare så skønt, når det frække kan styres på den måde.
Glem alt om pris og økonomi når der skal køres Scirocco R. Indkøbsprisen er kun for de pengestærke. Forsikringen i den høje ende og bruges bilen rigtigt, løber benzinen lige igennem. Men det gør intet, når man har det så sjovt.
Man føler sig som urmenneske igen, når man er i selskab med denne vilde VW. Scirocco R er bare gudeskøn, basta.
Scirocco R DSG Pris 607.500 kr. (Varebil. 317.600 excl. Moms)
0-100 km/t, 5,8 sek
250km/t
12,5 km/l, men så skal der køres meget pænt