Over forventning
MagaCin har testet den nye Chevrolet Cruze i den mindste og billigste udgave med 1.6 liters benzinmotor og udstyrsniveau LS. Og ved første indtryk er motoren meget svag, bundtræk er der ikke rigtig noget af, og topeffekten er heller ikke imponerende med 116 heste. Men en 1.6 liters motor til så stor en bil som Cruze lugter også af undermotorisering.
Hvad angår udstyr og interiør er der et par småting at bemærke på den negative side. Selve interiøret og materialevalget virker en smule billigt i forhold til bilens størrelsesmæssige konkurrenter, og placeringen af temperaturvælger knappen gør, at man ufrivilligt skruer op og ned for den med knæet under kørsel. Ikke helt gennemtænkt.
Men nu er vi vist også nødt til at sige noget positivt om Cruze. Hvilket skal forstås helt bogstaveligt, da der ikke rigtigt er andet negativt at bemærke om bilen end det ovenstående. I hvert fald ikke prisen taget i betragtning, for Cruze er ikke perfekt på nogen måde. Men for 210.000 kr. får man bare enormt meget bil for pengene.
Cruze føles som det den er; en stor familie saloon. Fire voksne mennesker sidder godt selv over lange ture. Vi tog turen århus-Frankfurt og tilbage med fire velvoksne, velernærede, ”høje og flotte” journalister og fotografer. Og der var ingen klager over bøjede ben, ømme rygge eller lign. Faktisk klarede alle turens deltagere at sove undervejs, og det i ganske god komfort.
Baggagepladsen er fin og opfylder til fulde enhver gennemsnitsfamilies behov. Dog troede vi, at kuffertknusere var noget der udgik med årtusindskiftet, men de er tilbage i storform i Cruze med den dertilhørende krævende mængde tanker på hvordan baggagerummet pakkes.
At interiøret virker en smule billigt skyldes primært, at plastikken er hård på de fleste flader, og knapperne til kontrol af diverse elementer kvalitativt ligner mere koreanske end tyske design. Men tager man igen prisen i betragtning, er kabinen absolut glimrende, elegant og helstøbt.
Selve køreoplevelsen er, som man vil forvente af denne type bil, i den bløde afdeling men ikke slasket. Hjulene har dog en udpræget tendens til at hyle ved lidt frisk kørsel. Men nu det jo heller ikke en sportsvogn, men en Cruzer.
Kan man leve med at få rigtig meget bil for pengene, er Chevrolet Cruze 1.6 LS et rigtigt godt bud. Man skal bare vide, at pulsen aldrig kommer over 80 og farten ikke meget over 120.
Vil man gerne have lidt mere bil med lidt mere fart, men for lidt flere penge, kan man evt. kigge på modellerne med større motorer og udstyrspakke. Uanset hvad er Cruze i hvert fald et kig værd.