Overbevisende Opel
Den er god. Så er det sagt, ingen grund til at snakke udenom eller holde læseren hen med sniksnak om præstationer og kvalitet. Vi går lige til kernen, men byder også en forklaring på hvorfor.
Opel Astra i nyeste aftapning har, i Frankfurt Am Main, i to hele dage transporteret, underholdt og glædet os, Vi har fået det nye skud på Opels kompaktstamme lidt ind under huden, og som det fremgår af indledningen har det ikke været et skidt bekendtskab.
Astra 2009 er en Opel, og det af nyeste skuffe. Opels image med blød hat og gammelfar har i endnu en model måttet lade vejen, for sportsligt design og smarte løsninger.
Dele af kabinen er svøbt i rød ambient belysning, der efter hvad opel påstår øger chauffør og passagerer's velvære om natten. Der er tre kopholdere i midterkonsollen, plads til en 1.5 liters flaske i hver fordør og et rum med plads til en laptop under passagersædet.
Bagagerummet er horisontalt opdelt af en ”falsk bund” der kan indstillies i højden. Dette giver mulighed for at placerer sarte ting i et niveau og hårde evt. tunge ting i et andet, og dermed sikre begges overlevelse.
Derudover kan der tilkøbes et væld af smarte løsninger bl.a. et kamera der holder øje med vejskilte og striber og advarer hvis man er ved at drive over i en modkørende bane. Adaptive forlygter, elektronisk styret undervogn med Sports og Touring Modes og sidst men ikke midst, en integreret og cykelholder med plads til to cykler der sidder i bilens undervogn og kører ud som en skuffe af bagkofangeren, med nummerplade, lygter og det hele, altid klar til brug.
Mulighed for alt dette i en solid og sportslig indpakning, med dejlige køreegenskaber, det er hvad Opel Astra byder på.
Men er den blot et produkt af tiden? En ung sportslig hatchback i et segment der flyder over netop dette, eller er den sin egen?
Ja og nej, den er sin egen, men en sportslig hatchback er jo næppe nogen verdensnyhed. Og hvor Opel Astra i fordums tid smeltede mange en søndagsbilists hjerte, er dens appeal nu væsentlig mere rå sportslig og ung. Så det er et andet og yngre segment der skal tales til. Og det er et segment der i forvejen har mange bejlere, så udfordringerne er ikke små for den lille bil.
Alt er, trods kabinebelysningens farve, dog ikke helt rosenrødt. Af de få og små irritationsmomenter vi har fundet skal nævnes at, den prøvede model med 1.7 liters dieselmotor med 125 heste ikke just kan kaldes en sparegris. Og hvis man, tilvælger radioløsningen med navigation, er midterkonsollen så besat af forskellige knapper at den minder mere om et PC tastatur end noget andet. Og endelig, typisk for klassen, er A og C stolperne ikke de mindste, hvilket er med til at øge kabinesikkerheden, men går lidt ud over udsynet. Og overraskende nok er det vist… det! Lidt irriterende er det, men der er efter den, trods alt, korte tid vi har tilbragt i selskab med Astra, ikke andet negativt at bemærke. Så for at slutte cirklen vil vi for nu konkludere at: Den er god.
Priserne på Astra modelprogrammet kan findes her.