Test: Årets Bil holder til et gensyn
Video kommer senere
Højt og rummeligt er det nye sort blandt bilkøbere. MPV'ernes storhedstid er ved at ebbe ud og de rummelige rugbrødslignende biler er afløst af ligeledes rummelige og farvestrålende biler på stylter. Thi nu skal bilen i højere grad også være et statement om et aktivt udeliv og ikke kun en anonym, sølvfarvet stationcar eller MPV. Her kommer crossoverne ind i billedet. Og de er trendy, er de. Så meget at én af dem blev Årets Bil 2018. Og det er lige netop Seat Arona, som er ugens testbil.
I grove træk er Arona den velkørende Seat Ibiza + ekstra højde. Derfor går interiør, motorer og de fleste designlinjer igen mellem de to modeller.
Køreegenskaber
En væsentlig grund til at Arona'en blev årets bil har, udover en skarp pris, været at Seat har formået at få udryddet nogle af de typiske crossover-dårligdomme med Arona'en. Nemlig den svajende krængning, som giver en usikker følelse i de skarpe sving. Det er der ikke meget af i Arona'en, da affjedringen er mere hård end gennemsnittet i den højbenede genre. Seat'ens dimensioner hjælper godt til her, da bredden på 1790 mm er bredere end de fleste konkurrenter. Men samtidig er den også lavere end gennemsnittet, hvilket alt andet lige er en fordel i sving. Så en tur i bjergene virker mindre angstprovokerende, end ved flertallet af konkurrenterne.
Den hårde affjedring gør også, at man med den fornødne motorkraft kan køre sportsligt – for en høj bil vel og mærke. Styringen reagerer skarpt for en crossover i denne prisklasse og giver en god følelse af kontrol.
I byen er der gode oversigtsforhold som følge af højden og gode udsigtsforhold bagtil. Måske endda så meget, at man kan overveje om det overhovedet giver mening at investere i et bakkamera.
Landevej og motorvej klares også fint og med den dedikerede arm til styring af den adaptive fartpilot, er Arona'en et nemt bekendskab. Fartpilotarmen har flere funktioner indbygget, men når man lærer det at kende, er det nemt og intuitivt at regulere fart og afstand til forankørende. Det er ekstraudstyr som skal tilkøbes for beskedne 2600 kr.
Motor og transmission
1.0 TSI 115 hk motoren er effektiv og leverer ydelsen godt fordelt fra top til bund. Acceleration fra stilstand er god, men også ved højere motorvejshastigheder formår den rent faktisk at lægge an til, og foretage overhalinger, i god hastighed. Man kunne godt forledes til at tænke, at det måske ikke kun er 115 hk motoren har, men det er sikkert også betinget af Arona'ens forholdsvis lave vægt.
Forbruget er opgivet til 20 km/l på vanlig optimistisk vis, men et landevejsforbrug på 17 km/l er ret let at opnå.
Arona'en fås også i en mere økonomisk version med en 95 hk motor, hvilket sætter prisen ned med 13.000 kr i forhold til 115 hk-versionens pris. Hvis det skal være så bang-bang som muligt, kan man på FR-udstyrsniveauet få en 150 hk, men så lander prisen også på 243.880 kr.
Komfort og kabine
En trendy crossover med gode køreegenskaber til under 174.000 kr ligger i den absolut konkurrencedygtige ende. Så nogen steder må man spare og det har i dette tilfælde været på interiøret. Instrumentbræt og døre er domineret af hård plast. Ganske vist i et skarpt og kantet design som passer godt til, nåh ja, plast. Men alligvel også så følelsen i kabinen ikke bliver helt eksklusiv.
Forsæderne er blødere end gennemsnittet og måske også mere end man ville forvente af en svingvillig crossover. De er designmæssigt kantede og passer med designet, uden dog at udmærke sig positivt eller negativt i forhold til ergonomi. Til gengæld kan førersædet justeres meget i højden, så man både kan have en opret siddestilling, eller sidde mere henslængt. Smart, for så passer Seat'en pludselig til en meget større målgruppe.
Lydniveauet er også højt. Motoren høres tydeligt under alle accelerationer og ved motorvejsfart får tinnitusen skarp konkurrence af suset fra dæk og vindmodstand fra tagbøjler og store alufælge. Sidstnævnte kan man selvfølgelig selv vælge at udskifte. Men lydisolering er formentlig også et sted hvor der er sparet.
Bagagerummet er på 400 liter. Det er 45 L. mere end i Ibiza'en. Vanen tro for crossovergenren er bagagerummets bund varierbar, så det kan flugte med kanten på bagsmækken.
Alternativer
Arona'en konkurrerer i en genre med mange nye modeller, så det er ikke svært at finde alternativer. Den lidt mindre Kia Stonic udmærker sig også ved bedre køreegenskaber end gennemsnittet. Citroen C3 Aircross er anderledes komfortabel og har en vis grad af terrænegenskaber. Hvis iøjenfaldende design er vigtigt, er den lidt større Hyundai Kona også en option. Opel Crossland X er også en konkurrent med et højt niveau af standardudstyr.
Konklusion
Seat Arona's konkurrencedygtige pris, kombineret med for højbenede biler gode svingegenskaber giver den helt naturligt mange tilhængere. Og den er muligvis også den bedst kørende indenfor sin genre og prisklasse. 115 hk motoren udmærker sig ved god præstation over hele registeret.
Interiøret og den minimale lydisolering er til gengæld der hvor Årets Bil falder mest igennem. Men hvis man kan leve med det, får man en afsindig velkørende crossover for pengene.