Test: Den burde koste mere
Man kunne tidligere få mistanken, at de første Opel Insignia'ers designlinjer var tegnet af de samme designere, der tegnede japanske biler i halvfemserne. Lidt rundt og ukontroversielt og ikke rigtigt noget som nogen kunne blive sure over. Men heller ikke noget der begejstrede. Det er Opel heldigvis ved at komme over, og den nye Insignia er en lidt mere kantet størrelse at se til nu – i min optik i hvert fald. Grand Sporten, som vi har haft til test, er med sin bredde og lave højde en agil og elegant bil at skue. Men det ligner også en bil, hvor det er meget nemt at komme til at køre for stærkt. Uden at skulle afsløre konklusionen, kan vi afsløre, at det bestemt ikke er langt fra sandheden!
Det er også en model som æder sig ind i firmabilsegmentet, da prisen er konkurrencedygtig i forhold til premiummarkedet. Priserne starter ved 300.000 kr med et forholdsvist højt udstyrsniveau. Og lige så vigtigt – en bil som man kan holde ud at sidde i lang tid i træk.
Køreegenskaber
Insigniaen er nemt kørt og er rolig og stabil i byen, frisk på landevej og på motorvejen et rent lokomotiv. Forstået som, at den kører stabilt og præcist (for en bil i denne størrelse) under alle forhold, så det er en bil som det er nemt at køre rigtig lange stræk i. 130 km/t føles som 80 km/t og lige så behageligt som det er, lige så farligt kan det være for det uklippede kørekort.
Testbilen er af udstyrsniveauet Dynamic og har dermed firehjulstræk (twinster med to koblinger ved baghjulene), hvilket på kolde vejbaner gør pokkers til forskel ved kraftige accelerationer.
Testbilen havde også forskellige køremodes der kunne skiftes imellem, som også havde indvirkning på affjedringen. Når den klikkes i Sport-mode, er den store bil overraskende agil i skarpe sving og kurver – også mere end man forventer i en bil i denne størrelse i denne prisklasse. Så hvad køreegenskaber angår, er der ikke rigtigt nogen steder Opel'en falder igennem. Og netop det gør, at det er en bil, hvor en køretur på 1000 km ikke virker angstfremkaldende og nedsætter humøret til depressionstærsklen.
Motor
Insigniaen drives af en 2.0T Turbo benzinmotor med en ydelse på 260 hk/400 nM og en ottetrins automatgearkasse. Den virker som en mindre effektfuld motor, indtil man giver bundgas. Så trækker Opel'en godt igennem – også ved højere motorvejshastigheder og den er opgivet til 0 – 100 km/t på 7,3 sek. Det giver et dejligt overskud når man kører – også til at give baghjul til Brian i BMW'en og passer godt med de gode sving- og køreegenskaber.
Naturligvis giver det lommesmerter på benzinstationen, for Insigniaen er kun opgivet til 11,6 km/l, men her er det værd at huske, at forbrugstallet er opgivet efter det nye og mere realistiske WLTP forbrugtal. Det er ret nemt at få et bedre gennemsnit selv – også uden at tage en blød hat på.
WLTP forbrugstallene er generelt vigtige at huske i sammenligning med konkurrerende biler, der kan have de ældre og mere sminkede forbrugtal.
Sikkerhed
Insignia'en har som standard bl.a. skilteaflæsning, 8 airbags og automatisk nødbremse, samt traction control og automatisk op- og nedblænding af lys. Sidstnævnte især noget der skal betales ekstra for ved mange konkurrerende mærker.
Komfort og kabine
Testbilen var udstyret med Opels AGR sæder, som er udviklet af fysioterapeuter. Og man sidder behageligt – et godt stykke over gennemsnittet, faktisk. Sæderne er elektrisk justerbare og kan ændres fra nærmest liggende kørestilling til oprejst siddestilling a'la SUV. Så meget som det nu lader sig gøre i en lav bil som Insignia'en.
Pladsen på bagsæderne er også rigelig og man skal være udstyret med bensæt langt længere end gennemsnitslængden for at have problemer med at passe ind.
Der var en del køre- og dækstøj i kabinen. Vinterdæk og store fælge kan være en giftig kombi, men niveauet af støj var alligevel påfaldende. På motorvej var det svært at have en samtale med bagsædepassagerer uden at skulle råbe.
Bagagerummet har en størrelse på hele 490 L.
Alternativer
En oplagt konkurrent er Renault Talisman, som ligger i samme prisklasse. Hvis rådighedsbeløbet er lidt højere, kan Jaguar XE være en anden køreglad option. Er rådighedsbeløbet mindre, ligger Mazda 6 lige for. Og ellers er de sædvanlige firmabilkandidater – den grå masse af sorte Audi-Mercedes-BMW, hvis det skal være diskret og anonymt.
Konklusion
Med en startpris på 300.000 kr for en bil i Insignia'ens størrelsesorden og med et højt udstyrsniveu, er det ikke svært at forstå Opels stigende salgstal. Det er en behagelig bil at køre og med de mere højtydende motorer, også underholdende. Komforten er god, men kørestøjen giver et par minuspoint.