Test: Kia ProCeed GT - En stationcar i ”ku' godt”-kategorien
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: En stationcar som elsker sving

Kia ProCeed kører fremragende og begejstrer chaufføren. Men ikke alle i bilen er glade
02/04-2019 kl. 11:50
Anslået læsetid: 5 Minutter

Har du nogensinde sagt ”sikke en flot stationcar” og virkelig ment det? Sådan helt dybt og inderligt? Det er sjældent, ikke sandt?

Som regel er hatchback- og sedanversioner af bilmodeller mere behagelige åsyns-objekter end stationcars. Af den simple grund, at en stationcars' lange og gumpetungt udseende udhæng bagtil nemt leder til metaforerer om, nå ja, en stor røv. Praktisk og med mulighed for at indholde en hel barnevogn, javist. Men stadig en stor røv

.

De senere års SUV-indtog på markedet har ikke altid bragt mere bagageplads, så stationcar'ens rolle for børnefamilierne er langt fra udspillet. Men en ny biltype er begyndt at vinde indpas, hvor længden fra stationcars kombineres med en skrånende bagende fra hatchbacks. Medarbejderne i marketing har mange navne for det, hvor ”fastback”, ”speedback” og “Shooting Brake” er nogle af dem. For Kias opdaterede mellemklassebil Ceed findes også en version, med navnet ProCeed. MagaCin har testet ProCeed i GT versionen med en 1.6 T-GDI motor der yder 204 hk.

Dimensioner og bagageplads

ProCeed er med sine 4605 mm fem mm. længere end den ordinære Ceed stationcar, som Kia kalder for Sportswagon. Og med en højde på 1442 er den også 23 mm lavere. Bredden er den samme.

Det for stationcars så vigtige spørgsmål om bagagerumskapacitet klarer ProCeed udmærket med en volumen på 594 L, hvor den ordinære Ceed stationcar har 625 L. Men man skal ikke lade sig narre af den høje bund, for der er fyldt med opbevaringsrum under bundpladen i bagagerummet. Ræsonnementet må have været, at en høj læssekant skulle undgås, for der er rum under stort set hele pladen. Taget i betragtning hvor sjældent en stationcar bliver fyldt helt op til loftet i bagagerummet, burde kapaciteten være rigelig til ferieturen sydpå.

Køreegenskaber

ProCeed'ens udhæng bagtil som en stationcar kan den ikke løbe fra. Når det er sagt er køreegenskaberne til den mere dynamiske side – for stationcars. Den ligger godt i svingene og stabilt på vejen ved motorvejsfart. Affjedringen er tilpasset ProCeeds dimensioner, hvilket bidrager til den sportslige oplevelse af kørslen og den tager svingene på underholdende vis. Bilens lave højde på 1442 mm er også med til at gøre den mindre påvirkelig overfor sidevind, hvilket medvirker til stabilitet ved landevejs- og motorvejsfart. Bremserne er effektive og en nybegynder udi bilkørsel vil skulle vænne sig til deres virkningsgrad.

Testbilen var ikke udstyret adaptiv fartpilot, hvilket godt kan undre i denne prisklasse.  

Motor og transmission

Hvis økonomien tillader det, er 1.6 T-GDI motoren et lækkert bekendtskab i ProCeed'en. Ydelsen er på 204 hk og er opgivet til 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Den har et godt og lineært træk, som fortsætter godt op i Autobahnhastigheder. Den manuelle sekstrins gearkasse er lækker og smidig – med et behageligt klik når man sætter bilen i gear. 

Testbilen var udstyret med to køreprogrammer – det ordinære og et med det simple navn ”Sport”. Sidstnævnte i sagens natur det mest underholdende – hvor en spjældåbning sørger for at forkæle øregangene med en dejlig, rumlende sportslyd. Efter at have brugt det, er det næsten umuligt at skifte ned til det ordinære køreprogram igen.

Naturligvis koster den sportslige ydelse på forbruget og ProCeed'en med denne motorvariant er opgivet til 13,5 km/l. Formår kan man køre pænt, er forbruget ligeledes pænt. Vi formåede det ikke rigtigt.

Komfort og kabine

Kabinens sportslige indtræk understreger, at det er en GT-version. Sort læder eller stof med røde syninger.

Selve instrumentbrættet er forholdvist konservativt opbygget med knapperne hvor man forventer at de skal være. Materialevalget er ok og selvom noget kan ligne den hårde, billige plast, er det det ikke nødvendigvis. Det virker robust og langtidsholdbart. Men ikke særlig nytænkende.

Sæderne er sportslige og designet til at holde kroppen fast i sving og kurver. Eller i hvert fald se ud til det. Sæderne er ikke hårdere end at de også falder indenfor ”komfortabel”-kategorien. Trods det sportslige islæt er pladsen ikke så kompakt som den kan opleves i sportslige biler og det brede midterarmlæn med flere små aflæggerum sørger for hverdagsanvendelighed og komfort nok til længere ture.

Men det er en Drivers Car, og ikke en passengers car. Bagtil er man som passager heldig, hvis man ikke er voksen. Forstået på den måde, at der er minimal benplads og knæene trykkes mod forsæderne. Det lave loft kan irritere de højeste bagsædepassagerer, men trods alt er der friskluftsdyser i midterkonsollen til at køle de maste knæskaller. 

Alternativer

Stationcars er der masser af, men de mere velkørende af slagsen med et prisskilt under premiumklassen har færre. En nærliggende konkurrent kan være den velkørende Seat Leon ST Cupra, som fås med firehjulstræk og 300 hk. Går man efter sportlige køreegenskaber og kan undvære lidt læsseplads i højden, er Honda Civic en overvejelse værd.

Konklusion

ProCeed er et friskt indspark i det konservative segment i bilverdenen, som stationcars udgør. Og sikkert også den slags nytænkning som skal til for at holde forbrugerne fra at gå til crossoverklassen. De sportslige køreegenskaber udgør en stor forskel i forhold til de gængse stationcars, mens designet også antyder livsstil. Men det kommer ikke gratis: den begrænsede plads på bagsæderne kan blive et problem for de kunder, som vil bruge bilen som familiebil.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start