Test: Flotteste bil i Golfklassen
Husker I moralen, som særligt blev gentaget og pointeret i skoledagene: man skal ikke bedømme folk på deres udseende? Indre kvaliteter og alle er gode til et eller andet, og al den slags. Det kan der være noget om. Men i bilverdenen er det godt nok svært ikke at have en forudanelse om hvad der er i vente, når man ser en given bil. I hvert fald hvis man har en vis interesse for biler og kender bare en lille smule til bilmærker og hvad de står for. Skarpe køreegenskaber er sjældent pakket ind i beskedent design, med Subaru som en mulig undtagelse.
Derfor var jeg også meget interesseret i den nye Mazda 3, efter de første billeder viste, at den rent faktisk ville komme til at se næsten Alfa Romeo'sk skarp ud – og at ikke kun konceptmodellen var en fryd at skue. For designmæssigt har jeg svært ved at se mere elegante biler i klassen – medmindre der vitterligt ikke skal skeles til prisskiltet.
Testbilen som MagaCin fik stillet til rådighed, var i udstyrsniveauet Cosmo og koster med alt udstyr 295.500 kr, hvor startprisen er på 250.000 kr. En startpris som ligger et stykke over konkurrenter som eksempelvis Ford Focus, men her skal huskes det høje udstyrsniveau, som Mazda 3 har som standard. Eksempelvis LED-lys, heads-up display, parkeringssensorer, navigation og nøglefri. Cosmo-udstyrsniveuet byder eksempelvis på læderindtræk, bedre højtalere og 360-graders kamera.
Køreegenskaber
Undertegnede fik ved 3'erens elegante design en forventning om en vis sportslighed. Måske især foranlediget af de Alfa Romeo'ske linjer. Og de forventninger blev kun til dels indfriet, for bilen kører lidt mere sporsligt end gennemsnittet i klassen. Men den har alligevel ikke helt de skarpe kurve-evner og sporsikkerhed, som man finder ved eksempelvis konkurrenterne Honda Civic og Ford Focus. Nu skal det heller ikke misforstås: Mazda 3 kører på ingen måde dårligt, når det bliver sportsligt. Men måle sig med klassens skarpeste, kan den heller ikke.
Men brede og lave biler er ofte dynamiske i sving og Mazda3 har bestemt underholdningspotentiale på de kurvede, mindre veje. Og som andre lave og aerodynamiske biler, mærker man ikke meget til sidevind og lignende.
Mazda3's skarpe udseende kommer ikke gratis og udsigtsforhold i by og ved parkeringsmanøvrer er begrænset af de små vinduer bagtil. I den forbindelse vil et bakkamera være en kærkommen investering, som findes i udstyrsniveauet Sky og opefter. Det er en problematik som Mazda3 deler med mange nye biler, med designmæssigt fikse, men funktionelt tvivlsomme, små vinduer bagtil. Og det er ikke kun et problem for Mazda3, skal det retfærdigvis siges.
Motor og transmission
Testbilen er udstyret med Mazdas firecylindrede SkyActiv-G 2.0 rækkemotor, som med sin slagvolume på 1998 cc har en ydelse 122 hk. Gearkassen er en sekstrins manuel – skal den være automatisk, koster det omkring 22.000 kr ekstra.
Det er svært ikke at nyde motorens dybe brummen, selv ved lav hastighed. Men der hvor de – på papiret beskedne – 122 hk kommer til ære, er ved høje omdrejninger. Faktisk er bilen ved lav hastighed og navnlig igangsætning, ustadig som det danske sommervejr. Indrømmet: bilen gik faktisk ud for mig et par gange. Den skal have noget gas. Og får den det, giver momentkurven en dejlig bonus efter de ca. 5000 o/m. Så selvom man i disse turbo-tider ikke falder bagover af 122 hk, er det en motor som kan måle sig med de bedre i klassen.
Et punkt som vil glæde bilentusiasterne, er den manuelle sekstrins gearkasse. For den er en fornøjelse at betjene, med det helt rigtige feedback og kliklyd når man skifter den korte og centralt placerede gearstang. Koblingspunktet er meget kontant og kræver noget tilvænning. Mazda 3 er ikke den mest begyndervenlige bil, men det er en bil som jeg har på fornemmelsen, at man bliver gladere og gladere for, proportionalt med køreturene.
Komfort og kabine
Som det fremgår af designet, er Mazda3 med sin højde på kun 1435 mm i den helt modsatte ende af spektret, end biler i crossover-segmentet. Det er en bil man sætter sig ned i. Og det føles lidt om om bilen omslutter en – på den lækre måde, forstås. Man mangler ikke plads, men der er heller ikke plads til store armbevægelser. Førersædet er i testbilen elektronisk justerbart og i øvrigt semisportsligt, så det holder kroppen fast ved kurvekørsel.
Men bagsædepassagerer får sværere ved at få plads til ja-hatten, med den skrånende taglinje, som gør bagsædet højdemæssigt trangt for voksne passagerer. Pladsen til knæene og også trang, men ikke meget mere end i konkurrerende bilmodeller. Den minimalistiske bagrude giver heller ikke meget udstyn, og slet ikke hvis man er i børnehøjde.
Materialevalget i kabinen er i premiumkvalitet og der er kælet for detaljerne. Menu og funktioner på den centralte placerede informationsskærm kan til dels kontrolleres med en drejeknap i midterkonsollen – som det også kendes fra premiumbiler. Det er en simpel og intuitiv metode, som man hurtigt tillærer sig.
Mazda 3 hører bestemt ikke til de mest lydsvage biler at lade sig fragte rundt i. Særligt ved højere hastigheder er det svært at føre en meningsfuld samtale med en bagsædepassager, selvom afstanden er kort. Vind- og særligt dækstøj bemærkes tydeligt.
Bagagerumspladsen er på 351 L , hvor læssekanten er høj. Igen har prioriteterne ligget på en god bagdel, frem for en praktisk løsning. Men helt upraktisk er det trods alt ikke, for bagagerummet er stort og firkantet, så pladsudnyttelsen kan være optimal.
Alternativer
Ford Focus er en oplagt konkurrent, ligesom den den attraktivt prissatte Honda Civic. Også Kia Ceed gør sig i godt i familiebilsområdet, hvor også den nye Toyota Corolla og Opel Astra huserer.
Konklusion
Det bliver hurtigt klart, at Mazda 3 ikke er en bil, som biler er flest. Gudesmuk er den, i denne anmelders øjne. Og i hatchbackudgaven også den flotteste bil under 250.000 kr. Og det kan i sig selv være argument nok for at købe den, for den har ingen alvorlige fejl, selvom det bestemt ikke er den mest kompromissøgende bil.
Men køreegenskaberne, som kræver lidt tilvænning, bør måske få sælgerne til at foreslå lange prøveture.