Test: Funky og komfortabel Crossover
Video kommer snarest.
En crossover, som er mere crossover end de fleste andre crossovers – det er Citroen C3 Aircross. Markant design med pangfarver, fokus på komfort, plads og en frihøjde på hele 17,6 cm; så løftet om terrænegenskaber rent faktisk kan indfries. Vi ved det, for vi har tidligere grovtestet terrænegenskaberne. Der er noget befriende ved Citroen, som ofte går hele linjen ud med designvalg.
Komfort
Citroen har med C3 Aircross et strikt fokus på komfort og at man skal føle sig behageligt til rette i kabinen. Sæderne og store dele af instrumentbrættet er beklædt med en meget sofaagtig tekstilvariant. Som det sig hør og bør indenfor crossoversegmentet, er der valgmulighed for at sammensætte kabinen med farver og stof mere eller mindre efter egne ønsker. Ligeledes med Aircross'en og varianten i testbilen er visuelt afdæmpet, men passer godt med det Citroen'ske utraditionelle instrumentbræt. Sæderne er til den absolut bløde side – ingen sportslighed her – og er behagelige. Sammen med den bløde affjedring mærker man ikke meget til vejens ujævnheder. Siddepositionen er høj som crossoverbiltypen fordrer, men alligevel kunne jeg godt ønske mulighed for at variere sødehøjden yderligere. For hvis man er tæt på 1.90 m høj og har lidt højt hår en dag, mærker man som fører af bilen, loftet mod hovedets venstre side.
Bagsæderne er også bløde og behagelige med et bredt udklappeligt armlæn. Højere bagsædepassagerer vil mærke forsæderne mod knæet og taget mod hovedet.
Køreegenskaber
Bykørsel klares fornemt med den ok acceleration og de gode oversigtsforhold (det er en forholdvis høj bil), samtidig med en acceptabel venderadius.
Terrænkørsel har vi også testet tidligere, hvor den indbyggede Grip Control blev testet til grænsen og måske også lidt over. På grusveje og slidte landeveje mærker man ikke meget til ujævnhederne, da affjedringen er til den bløde side. Citroen har også tonet rent flag med C3 AirCross, hvor komfort vægtes højere end skarpe køreegenskaber. For Aircross'en krænger når man når svingene og egner sig dermed ikke til sportslig kørsel. Men for flertallet vil det ikke være et problem og salgstallene afspejler også, at komfort vægtes højt af de danske bilkøbere.
Ligeudskørsel på motorvejene er rolig og stabilt, højden taget i betragtning. Sidevind kan drille højere køretøjer, men her klarer Citroen'en sig fint.
Motor
Testbilen var udstyret med en 1.6 L dieselmotor som yder 99 hk. Den klarer byaccelerationerne forholdvist kvikt, men på motorvejen får man mistanken om, at det i virkeligheden er en benzinmotor. I hvert fald tager det tid at komme op i højere motorvejsfart. Når man til gengæld har nået marchhastigheden, er motoren forholdsvist lydsvag. Så hvis bilen skal bruges til længere ture udenfor byerne vil det give føreren en del nederlagsoplevelser at vælge versionen med kun 82 hk. Og nok også en del langlysblink på motorvejen.
Forbruget i testperioden var ret afdæmpet.
Design og kabine
Citroen har med C3 valgt en sprælsk designstrategi og trods det stigende antal crossovers på gaderne, trækker den opmærksomhed. I kabinen virker indretningen lidt som en forlængelse af stuen med sædernes lidt kantede form og brugen af stof på flader, hvor det i andre modeller oftest er en form for plast. Det fungerer godt og kabinen er behagelig at opholde sig i.
Informationskærmen er placeret centralt og er nemt at gå til. Men ikke nemmere end at det kræver man fjerner øjnene fra vejen for at regulere klimaet i kabinen. Der ville jeg personligt foretrække dedikerede, fysiske knapper som kunne betjenes uden at fjerne blikket fra vejen. Og en hurtigere respons fra grafikken på informationsdisplayet. Det er for langsomt og besværligt til at være forsvarligt at bruge under kørsel.
Bagagerummet er på 410 – 520 L størrelse, afhængig af bagsædernes placering. Det er et yderst praktisk bagagerrum, som er nemt at komme til.
Alternativer
Crossoversegmentet boomer og det virker som om, der kommer en ny model til hver uge. Så der er masser af alternativer og næsten alle er nye modeller. Opel Crossland X og Hyundai Kona er fysisk lidt større og har også et iøjnefaldende designs. Suzuki Vitara og den lidt større klassiker Nissan Qashqai er også muligheder. Seat Arona har mere sportslige køreegenskaber, men knap så meget komfort.
Konklusion
Citroens' faste fokus på komfort og design i den lettere funky afdeling må siges at være vellykket. Og ja, design er en smagssag, men undertegnede kan godt lide den måde den Aircross'en adskiller sig. Sædernes visuelle lighed med lænestole er mere end blot visuel: man sidder meget blødt.
Det er ikke en bil sportslig kørsel, men ved almindelig kørsel – gerne på ujævnt underlag – fungerer det godt. Med tidligere test in mente, er det også en bil man roligt kan tage med i den mudrede skov. Men personer tæt på to meter bør tage en god prøvetur først, for pladsen kan trods bilens højde drille.