Test: Økonomiske Toyota RAV4 tager point hjem
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Klassisk SUV i topform

Lavt forbrug, masser af plads, god acceleration og fancy design. What's not to like? Ny RAV4 virker gennemtænkt
Anslået læsetid: 5 Minutter

Det er nemt visuelt at skelne den moderne og kantede klassiker, RAV4 fra Toyota, fra dens mere runde ophav fra halvfemserne. Der er ikke mange ligheder. For RAV4, som står for ”Recreational Activity Vehicle. 4-wheel drive” har været på markedet i Europa siden 1994 og har i den henseende været med til at starte trenden med crossovers, som Nissan Qashqai ellers ofte får æren for. Den var i sin tid banebrydende ved at tilbyde SUV-kvaliteter som oversigtsforhold, bagageplads og mulighed for firehjulstræk, men i mindre skala (og dermed bedre brændstoføkonomi) end de på den tid ofte meget store og tunge firehjulstrækkere.

RAV4 fra Toyota er derfor en historisk model, som til 2019 er blevet en ret stor bil, som designmæssigt også er blevet væsentlig mere kantet og maskulin i sit udtryk. Aggressiv vil nogen måske mene. I hvert fald er den med sin kantede statur et godt eksempel på, at Toyota er på vej væk fra at lave anonymt udseende biler, til at lave biler som kan tiltrække købere med andet, end en forventning om bilejerskab uden for mange værkstedsbesøg.

MagaCin har testet Toyota RAV4 i udstyrsmodellen H3 Style i hybridversion, med en 2.5 L VVT benzinmotor med CVT gear og en ydelse på 218 hk. Det giver bilen, med ekstraudstyr, en pris på 488.575 kr, hvor startprisen for RAV4 ligger på 299.900 kr. 

Komfort

Forsæderne er overraskende komfortable, med både et kapabelt ergonomisk tilsnit og behagelig sofa'sk blødhed. Så man kan sidde der i lang tid. Pladsen er rigelig og armlænet er bredt. Testbilen var udstyret med elektronisk justerbare sæder, så det var muligt at sidde både højt og oprejst, og mere tilbagelænet.

Bagtil er der også rigelig plads til voksne passagerer – både hvad angår højde, bredde og ikke mindst plads til knæ. Selvom forsæderne er kørt et godt stykke tilbage, er der rigelig med plads. I testbilen var desuden to friskluftsblæsere og to USB-stik til elforsyning af bagsædepassagerers underholdningsapparater.

Under kørsel hører RAV4 ikke til de mest lydsvage, og især ved landevejshastighed og opefter er der kørestøj fra dæk, fartvind og til dels motoren, når den er højt oppe i omdrejninger. Kørestøjen er ikke direkte generende, men man skal omvendt heller ikke forvente tavs kørsel, som i de mere bedre lydisolerede elbiler. 

Bagagepladsen er på 580 L og mere hvis bagsæderne slås ned. Endvidere er der lidt plads under bundpladen, hvor reservehjulet traditionelt var at finde. Bagagerummet er stort, firkantet og nemt at have med at gøre.

Materialevalget i kabinen er lækkert og designet friskt. Den højt placerede Informationsskærm har et noget uddateret interface og en grovkornet grafik. Menustrukturen hører heller ikke til blandt de simpleste at navigere i. Det burde Toyota få opdateret, for det matcher ikke den ellers moderne RAV4.

Motor og transmission

Med en motor med hele 2487 cc fordelt mellem fire rækkecylindre, skulle man mene at RAV4 er rigelig dimensioneret motormæssigt. Men den behagelige effekt ved hybridbiler er, at de har både forbrændnings- og elmotor at trække på, når man har travlt med at få fart på. Ligeledes med RAV4 testbilen, som har en ydelse på 218 hk. Bilen finder selv ud af at skifte mellem eldrift og forbrændingsmotor, hvor sidstnævnte også oplader battteriet løbende. Typisk vil det være ved kø- og bykørsel at eldrift anvendes og ved nedbremsninger genindvindes energi til opladning af batteri.

RAV4 testbilen havde tre køreprogrammer; Sport, Normal og Eco. Klikker man bilen i Sport, er accelerationen overbevisende, især ved motorvejsfart. I sagens natur har bilen også både en benzin- og elmotor at gøre godt med, men motorvejsaccelerationer slipper den særlig godt af sted med. Men her er det nemt at lade sig forlede til at effekten er knap så effektiv, thi med CVT-automatgear lyder benzinmotoren så anstrengt, at man rent intuitivt prøver at skifte gear med de to gearkontakter ved rattet. Dét at motorens lydmæssige effektkurve ikke følger bilens hastighedsmæssige effekt har en lidt uinvolverende følelse under gasgivning – men det skal retfærdigvis siges at det ikke er isoleret til RAV4. Sådan er det i de fleste biler med CVT-gear – og er i øvrigt også et spørgsmål om tilvænning. Hvis man lukker for hørelsen og blot bemærker det stadigt kortere interval mellem vejens reflekser, ses bilens accelerationsevne tydeligt.

Forbruget er bemærkelsesværdigt lavt for så stor en bil. I testperioden, hvor vi ikke altid gjorde os umage for at køre økonomisk, nåede den alligevel et gennemsnit på 17-19 km/l, ifølge bilens instrumenter. Også selvom der var motorvejskørsel og accelerationstests – så det kan sikkert blive endnu bedre.

Køreegenskaber

Ved bykørsel, som er hybridbilers spidskompetence, udmærker RAV4'en sig med kørebaneassistent og adaptiv fartpilot, som er yderst effektiv ved køkørsel. Ligeledes giver bilens højde åbenlyse oversigtsfordele, og selvom bilen er fysisk stor, er den med sin simple styring og store vinduer nem at gelejde rundt i bybilledet.

Ved landevejs- og motorvejshastighed er bilen sporsikker og stabil at føre, men også overbevisende ved skarpe kurver, hvor krængningen føles væsentlig mindre end ved konkurrerende modeller. Dette uden undervognen føles unødig hård, så et godt affjedrings-kompromis Toyota har formået at lave. 

Alternativer og konkurrenter

Voluminøse SUV'er med familiefokus er ingen mangelvare og stort set alle bilfabrikanter har en eller flere at vælge imellem. Skal der også være mulighed for hybrid, er den komfortable Honda CR-V en oplagt konkurrent, mens Mazda CX-5 tilbyder sportslighed (for bilstørrelsen). Subaru Forester tilbyder også et solidt image og høj sikkerhed (og CVT-gear). Citroen C5 AirCross, Mitsubishi Outlander og Peugeot 5008 er økonomisk stærke konkurrenter.

Konklusion

RAV4 er gennemprøvet teknologi og det fornemmer man også når den køres. Teknologien virker gennemtænkt og holdbar, forbruget er lavt (for bilstørrelsen), og køreegenskaberne gode. Som andre høje biler har den også en uheldig tendens til kørestøj, men den har også en komfort, som særligt på bagsæderne udmærker RAV4 i forhold til klassen af SUV'er.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start