Test: Subaru Impreza holder af hverdagen
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: langtidsholdbar hverdagsbil

Masser af sikkerhed i Subarus bud på en praktisk hverdagsbil. Impreza er et behageligt bekendskab, når man har vænnet sig til det Subaru'ske islæt.
19/11-2018 kl. 11:47
Anslået læsetid: 5 Minutter

For lægmand uden interesse for biler, vil Impreza'en fra Subaru ligne enhver anden bil af japansk eller koreansk herkomst. Det konservative snit, som absolut ikke får bilen til at stikke ud visuelt, får den til at putte sig lidt i mængden. Undtagen for bilkenderes nørdede blikke. Og det er netop hvad Subaru-ejere vil have: et lidt underspillet design, som gemmer teknologi, som stadig er fuldt funktionelt helt til dommedag. Eller i hvert fald tyve-tredive år, hvis man skal tro Subarus PR-medarbejdere.

Impreza er den billigste model fra Subaru med en startpris på 273.880 kr., og kan med en tilsnigelse siges at være en mere jordnær udgave af XV'eren. Som alle Subaruer har den firehjulstræk og kan i den forbindelse være bedre til at forcere snedriver og terræn, end udseendet umiddelbart giver indtryk af.

MagaCin var med til den danske præsentation (i Sverige). Du kan se vores første indtryk af bilen her.

Køreegenskaber

Subaru går normalt for at være en Drivers Car, dvs designet til at give føreren en god køreoplevelse. Den gør den også, men på den komfortable måde. Den ligger fint i sving, men decideret sportslig er den ikke. I byen er den nemt navigerbar med en god venderadius og oversigt. På landevej formår bilen godt at følge med og den adaptive fartpilot afpasser perfekt afstanden til forankørende blødt og behageligt. Diverse alarmer galper op når man som fører overskrider linjer på vejen eller hvis bilen detekterer noget, som der kunne være risiko for at køre ind i. Subaru har en ambition om at lave verdens sikreste biler og teknologisk er de ret godt med.

På motorvejen er det så som så med kræfterne til overhalinger, men bilen ligger stabilt og godt. Selv i strid sidevind. Med Subarus førerassistancesystemer kan bilen stort set selv køre i kø og tæt trafik, med den lovepligtige, parate hånd på rattet.

Motor og transmission

Test-Subaruen var udstyret med en firecylindret benzin-boxermotor på 1995 cc med en ydelse på 156 hk, med en Lineartronic CVT gearkasse. Med CVT gearkasse lyder enhver kraftig acceleration som en god gang motortortur, og der skal bundpedal til for at få de kraftigste accelerationer. Til gengæld er motoren dejlig lydsvag, når der ikke accelereres eller den belastes.

Motoren er, sammen med automatgearet, ekstremt nemt doserbar ved byhastighed. På landevejen skal speederfoden mere på arbejde og ved autobahnhastigheder, skal overhalinger planlægges godt. Acceleration i de højeste omdrejninger er ikke så kraftig som kan kunne forvente med en 2.0 motor, men til gengæld er brændstofforbruget sparsomt og danske motorvejshastigheder kan ofte afvikles omkring de 20 km/l.

Komfort

Impreza'ens indre virker designet med komfort i tankerne. Forsæderne er bløde, midterarmlænet og armlæn på døre ligeså. Sidestøtte er der ikke meget af og i den forbindelse lægges der ikke op til sportslig kørsel.

Bagsæderne er også komfortabelt bløde, trods det lidt kantede udseende. Voksne passagerer har masser af plads til knæ og loftet er tilpas højt til, at det ikke genererer. Også mere plads end bilens størrelse umiddelbart giver indtryk af.

Kabine

Det er altid en fornøjelse at sætte sig ind i en Subaru. Ikke så meget fordi man bliver overvældet af spændende designløsninger, for det gør man bestemt ikke. Men fordi man kan mærke der er tænkt over detaljer og materialevalg. Og materialet er netop udvalgt til at holde i lang tid og knapper, rat og plasticløsninger virker meget solide. Samlekvaliteten er god og instrumenterne behagelige at anvende. 

Impreza'en er som Subaru er flest, lavet til folk med en vis nørdet interesse for biler og i den forbindelse gør det knap så meget, at informationssystemet kræver tilvænning. For det gør det – modsat de fleste andre bilproducenter har Subaru valgt at gøre brug af flere forskellige skærme til information om bilens tilstand, brændstofforbrug, navigation (hvis tilkøbt), radio og hvad der ellers kan være. Menuerne kan styres fra rattets væld af knapper og det kræver tilvænning at blive familiær med systemet. En lidt søgt sammenligning kan være Apple vs. et Kommandoprompt vindue: når man har tillært sig færdighederne, kan opgaverne udføres meget hurtigere via tekstbaserede kommandoer, end Apples visuelt lækre, men langsomme løsninger. Hvis du skulle være i tvivl er Subaru Kommandoprompten i sammenligningen. Og hvis du ikke er bekendt med en kommandoprompt, så er det den lille, sorte boks med sort eller grøn tekst i, som en ægte nørd bruger til at fixe din computer med, når du har er kommet til at slette noget vigtigt, eller har glemt at tage backup.

Og nu tilbage til bilen igen.

Sikkerhed

Et område hvor Subaru har stærke prioriteringer, er indenfor sikkerhed. Subaru vil være verdens sikreste bil – og er dermed i stærk konkurrence med eksempelvis Volvo på området. Ikke mærkeligt der sælges mange Subaruer i Sverige. Impreza fik i 2017 de maksimale fem stjerner i EuroNCAP og har scoret højt på alle parametrene. Og man skal heller ikke køre i lang tid for at opdage EyeSight-systemet bippe for at gøre opmærksom på eksempelvis et helleanlæg eller andet, som systemet frygter man kunne finde på at køre ind i.

Alternativer og konkurrenter

Med et højt fokus på sikkerhed, er Volvo en klar konkurrent. Den aldrende V40, eller V40 Cross Country er størrelsesmæssigt det mest oplagte bud. Med køreegenskaber som høj prioritet, byder Honda Civic ind med gode svingegenskaber og meget plads.I skarp konkurrence med Mazda 3.

Konklusion

Imprezaen byder på gode all-round egenskaber og er praktisk som hverdagsbil. Og det er en bil der virker i hverdagen, mere end at være en underholdende og sportslig bil. Sikkerheden i top og bilen virker kvalitetsmæssigt langtidsholdbar. Så det måske i det lange løb, ikke er så dyrt at købe en Subaru.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start