Test: markedets mest elegante stationcar?
Meget rosende kan der siges om en stationcars evne til at magte hverdagens mange praktiske gøremål og fragt af børn, gods og bagage. Men ”elegant” er et af de mere sjældne superlativer, som bliver forbundet med den familievenlige biltype.
Ikke desto mindre er det noget af det første, som slår i hvert fald undertegnede, når ugens testbil, en Peugeot 508 SW, bliver iagttaget. Den lave og brede bil har et simpelt og let design, som samtidig også virker en kende aggressivt. Især med hugtands-signaturlygterne forrest. Bagtil går den brede lygtebom tværs over bilen, mens baglyset er tre røde striber. Dørenes vinduer er rammeløse, og i det hele taget ser bilen uhyre let ud.
Der er altså skruet op for lækkerhederne i firmabilsfranskmanden. Og til en startpris på 319.990 kr er det tydeligvis heller ikke prisen, som der skal konkurreres på. Ikke kun, i hvert fald.
Læsere med hukommelsen intakt vil kunne huske, at MagaCin allerede har testet sedanversionen af 508, der ligesom 508 SW i denne test var i udstyrsniveauet GT. Men til den pris er der også lir som LED forlygter med statisk drejefunktion med.
Komfort og siddestilling
Værker ryggen, åbenbarer første problem sig allerede ved indstigningen. Bilen er lav i forhold til sine konkurrenter med en højde på kun 1420 mm. For en chauffør omkring 1.90 m. kræver det en smule improviseret agilitet at skrue sig ind igennem den lave døråbning. Men alt det glemmer man, når man først sidder i den veldesignede kabine, der synes skræddersyet rundt om én. Man sidder ikke trangt, men bilen omslutter sin chauffør (og passagerer) på en behagelig og betryggende måde. Sædet havde variabel lændestøtte, men var ud over dét egentlig meget gennemsnitligt.
Den væsentligste anke er pladsen på bagsæderne, som i knælængden er ret begrænset. For en person omkring 1.90 m., som vil sidde udmærket fortil, er det en meget knæ-klemt oplevelse at sidde bagved. Klaustrofobien sætter hurtigt ind, selvom der i højden ikke er problemer. For at det skal fungere ordenligt som familiebil, skal børnene ikke være store. Til gengæld er der friskluftsblæsere og USB-opladerstik bagerst i midterarmlænet, samtidig med at materialevalget bagtil også virker lækkert. Og selvom det ofte er børnenes domæne, er der kun hårdt plast nederst på bagdøren.
Den plads, som man kunne synes, mangler til passagerben, findes til gengæld i bagagerummet. Kapaciteten er på 530 L i det dybe bagagerum. Læssekanten er lav, så det er nemt at benytte.
Kabine
Designvalg, og navnlig værdsættelse deraf, hidrører i den subjektive afdeling. Så det må stå for egen regning, når jeg synes, at kabinen er ualmindelig lækkert designet og materialerne lækre. Om man synes om de store retro-knapper, som skifter menuer på informationsskærmen, er ligeledes personlige præferencer, men kvalitetsfølelsen virker høj. I midterarmlænet er der flere store rum samt mulighed for at afsætte drikkevarer samtidig med masser af plads til en magelig henslængt arm. Det lille og kantede rat skiller vandene, og undertegnede er ikke fan, da jeg ikke synes, at det giver så god vejkontakt som et større rat uden meget stærk servomotor.
Køreegenskaber
Køreegenskaberne fungerer, som man forventer i en stationcar i premiumklassen. Den ligger godt i skarpe sving, uden at det er decideret sportsligt. Samtidig er affjedringen heller ikke Citroen'sk blødt, og ujævnheder i vejen kan til dels mærkes. Som man jo også gerne vil, hvis man har en bare lidt køredynamisk tilgang til selve dét at sidde bag et rat. Det er jo trods alt en lav og bred bil, så en vis underholdningsværdi er lovet qua designvalg.
En anke er dog, at en knap så stærk servomotor ville give mere følelse med selve kørslen. Omvendt er det med til at gøre bilen meget letkørt og nem at navigere rundt – selv i tæt bytrafik. Bremserne er effektive og let doserbare.
Vejbaneassistenten fungerer over gennemsnittet, mens den adaptive fartpilot er mere gennemsnitlig. Motorbremsningen, når den foruddefinerede sikkerhedsafstand til det forankørende køretøj nås, kan virke lidt on/off. Ikke i en grad så det på nogen måde er diskvalificerende, men når bilen er i premiumsegmentet, skal den sammenlignes biler i den gruppe.
Motor og transmission
Testbilen er drevet af Peugeots 1.6 PureTech S&S EAT8 firecylindrede benzinmotor, som både fås med en ydelse på 180 og 225 hk. Førstnævnte var i testbilen, der som motornavnet også antyder, var udstyret med en ottetrins automatisk gearkasse.
Modellen fås også med en bred varians af dieselmotorer. Dieselprogrammet består af fire BlueHDi-motorer baseret på henholdsvis 1.5 L og 2.0 L: BlueHDi 130 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse (den eneste motor med manuel gearkasse), BlueHDi 130 hk S&S EAT8, BlueHDi 160 hk S&S EAT8 og BlueHDi 180 S&S 180 hk EAT8.
I byen er motoren med dens ottetrins automatgearkasse nemt dosérbar, og der ikke for meget tøven eller pludselige accelerationsryk. Den er meget brugervenlig, og man vænner sig hurtigt til den.
Når man nærmer sig de danske top-motorvejshastigheder, begynder man også at fornemme en top for momentet. Accelerationen vil være rigelig til de fleste, men trykket tilbage i sædet bliver man ingenlunde.
Køreprogrammer til sportslig, normal og ECO er også inkluderet, hvor sidstnævne eksempelvis er hurtigere til at skifte til frigearskørsel uden motorbremse, for at mindske forbruget.
Alternativer
Stationcars i firmabilsegmentet er et hårdt område at konkurrere og de fleste premiumproducenter har et eller flere bud. Til trods for konkurrencen fra den ekspanderende crossoverklasse. VW Passat Variant og Volvo V60 et par af dem, mens den økonomiske Opel Insignia Sports Tourer tilbyder value for money.
I den mere sportslige afdeling byder velkørende muligheder som BMW 5 Touring, Jaguar XF Sportsbrake og Kia ProCeed sig til.
Konklusion
En meget væsentlig grund til, at man skulle købe Peugeot 508 SW kan være den helt subjektive betragtning, at det er svært at komme på en stationcar, som ser bedre ud. Og ligeledes inde i kabinen, hvor designet er moderne og lækkert. Men bagsædepassagererne skal have korte ben for at kunne opretholde det gode humør.
Køreegenskaberne er også habile, og bilen er i det hele taget letkørt. Derfor virker en startpris på 319.990 kr også lav, men omvendt stod testbilen med al dens ekstraudstyr til en pris på 474.990 kr, hvilket virker meget rimeligt. Så det er mest praktiske hensyn som bagsædeplads, og om man har en ryg fleksibel nok til at gå ind og ud af den lave bil, som virker til at kunne true den flotte familiebil.