Test: plads, plug-in og luksus til lavpris
Der findes faktisk biler til de forbrugere, der vil køre mindre forurenende, billigt, rummeligt og med et forholdsvist højt udstyrsniveau. Og som ikke gider de højbenede crossovers og SUV'er. Kia Optima SW PHEV er en stor stationcar af plug-in hybrid typen. Det betyder kort fortalt, at det er en bil med hybridteknologi (både benzin- og elmotor), hvor et større batteri giver mulighed for at oplade bilen ved ladestationer. Deraf navnet plug-in. Kia praler selv med op til 62 km på en opladning. Lad os se, om det holder.
Vi har tidligere testet Optima'en i den mere muskuløse GT-version, som udmærkede sig ved lækker luksus til motorvejsfart. Med den seneste afgiftsnedsættelse fik hybriderne en ekstra fordel, og i det lys skal man se den beskedne startpris på 368.979 kr., som Optima SW Plug-in hybrid har.
Komfort og kabine
Som standard er Optima SW PHEV'en født med et højt udstyrsniveau med eksempelvis varme i rat, adaptive LED forlygter og automatisk fjernlys, automatisk nedblændelig bakspejl, dæktrykskontrol, parkeringssensorer for og bag, regnsensor, bakkamera og to-zoners klimaanlæg.
Informationsdisplayet er som i andre Kia'er en smule grovkornet og ser i den henseende lidt gammeldags ud. Men med fysiske genvejsknapper under skærmen er det muligt hurtigt at skifte mellem menuer og funktioner. Gammeldags? Måske, men også mere trafiksikkert.
Sæderne er der absolut ikke noget at udsætte på, og de tåler sammenligning med de ellers så fænomenale fysioterapeutdesignede AGR-sæder, som Opel tilbyder i sine biler. Man sidder uhyre komfortabelt med masser af plads. Testbilen var udstyret med elektrisk justerbare lædersæder med både varme og køling, hvor sidstnævnte viste sig nyttige i det for Danmark utraditionelt gode vejr under testperioden. Den luksus øger desværre prisen med 25.000 kr. Kombineret med panorama soltag var det muligt at køre i en behagelig temperatur, hvor kroppen blev afkølet af sæderne uden at behøve air condition. Panoramasoltaget koster 20.000 kr. ekstra, så det er en omkostningstung kombination, som nok de færreste vil vælge.
Bagsæderne var også af den mere behagelige slags. Meget bløde, næsten som en sofa, og masser af plads til benene. En person på 1.90 m. skal sidde mere end almindeligt henslængt for at støde knæene mod forsædet. Med den mængde plads og det lave forbrug skulle det være en ideel bil til taxabranchen. I standardversionen medfølger også friskluftsblæsere bagtil.
Bagagerummet er begrænset til 440 L, hvilket er i underkanten for biler i denne størrelse. Det skyldes, at batterierne til eldrift optager plads bagtil, og samme fænomen kan iagttages i de fleste el- og hybridbiler. Men derudover er bagagerummet praktisk udformet med lav læssekant og kroge til fastgørelse.
Køreegenskaber
Kia'en er meget nem at køre, men man er aldrig i tvivl om, at det er en tung bil. Den er fuldstændig rolig og stabil på motorveje og landeveje, men når de skarpe sving kommer, mærker man for alvor tyngden af bl.a. det 130 kg store batteri. Bilen krænger og virker tung at styre – men det er vel og mærke ved sportslig kørsel og ikke noget, man vil bemærke i hverdagen. Ved almindelig kørsel lægger man mere mærke til det udtalte fokus på komfort. Den bløde affjedring absorberer de fleste af vejens ujævnheder. Ikke underligt, at Optima sælger godt i USA, hvor komfort typisk vægtes højere end hård og sportslig affjedring.
By- og køkørsel er let og ubesværet med elmotor og adaptiv fartpilot. Parkeringsensorer er standard fra laveste udstyrsniveau, så parkering af den store skude er ikke så angstprovokerende, som kunne frygtes.
Motorer
Det er muligt at oplade Kia'en på en almindelig arbejdsdag med et 220 V stik. Vi formåede at køre over 52 km på ren el, også på motorvej, så det absolut i den flotte ende for en plug-in hybrid. Elmotoren alene kan trække op til 120 km/t, hvorefter benzinmotoren træder hjælpende til. De opgivne 62 km rækkevidde ved ren eldrift er vanen tro optimistiske, men rækkevidden over 52 er absolut godkendt og gør også, at man vil kunne køre ren el ved ture i byen. Ved ren eldrift yder 68 hk/205 Nm elmotoren nok effekt til bykørsel, men det når slet ikke Tesla'ske accelerationer. Langt fra.
Benzinmotoren er en firecylindret 1999 cc GDI med 154 hk, som man ikke hører meget til. Tilsammen har de to motorer en ydelse på 205 hk, da man ved hybriddrift ikke blot lægger de to motorers ydelse sammen i et simpelt plus-stykke. Den sekstrins automatiske gearkasse skifter silkeblødt mellem gearene og gør kørslen meget afslappende.
Alternativer
Stationcars til familiebrug er ikke just en nyhed på markedet, og derfor findes der mange konkurrenter. Skal det være en hybrid, er udvalget straks mindre. Toyota Prius Plug-in er nyligt introduceret på det danske marked, men findes ikke som stationcar. Hyundai Ionic Plug-in Hybrid fås fra konkurrencedygtige 263.975 kr, men er heller ikke en stationcar. Skal det være stort og se lidt terrængående ud, er der en nærliggende konkurrent fra….Kia. Nemlig Niro, som også klarede sig godt i vores test.
Konklusion
Optima'en har i testperioden været en af den slags biler, hvor det tog lidt længere tid at komme ud, fordi den var så behagelig at opholde sig i. Så vi tilgiver det lidt anonyme design, for det er en på mange måder vellykket bil, især når pris og forbrug tages med ligningen.
Standard udstyrsniveauet gør Optima plug-in hybriden konkurrencedygtig, for prisen ville i sig selv være OK uden hybridfunktionaliteten.