Test: Range Rover Velar - Livsstils-SUV fra Land Rover
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Verdens smukkeste bil?

Angiveligt verdens smukkeste bil kan både imponere og undre sine testpiloter
Anslået læsetid: 7 Minutter

Land Rover lægger af markedsføringsmæssige grunde ingen fingre imellem, når Range Rover Velar skal præsenteres: det er verdens smukkeste bil. Intet mindre. Man kan være uenig, men den fine titel har Velar i hvert fald vundet. Og selv om man tager en nej-hat af sombrero-størrelse på, er det svært at argumentere mod det stærkt subjektive faktum, eller måske rettere postulat, at det er en ualmindelig flot bil at iagttage. Der er tilstræbt minimalistisk lange linjer i designet, som virker harmonisk og stærkt dynamisk på samme tid. Ser man Velar fra siden, udståler designlinjerne bevægelse og fart. Og sådan kan man blive ved, men du, kære læser, er nok bedre tjent med at se artiklens billeder og drage dine egne konklusioner.

MagaCin har testet Range Rover Velar i udstyrsmodellen R-Dynamic S 2.0 med en 250 hk motor, som med ekstraudstyr rammer en pris på ikke mindre end 1.301.550 kr. En stærkt ekskluderende pris, men også en pris som sætter nogle forventninger til, hvad bilen er og kan. Men som oftest med biler i denne prisklasse, er stort set al luksus tilgængelig – hvis det tilkøbes.

Komfort og kabine

Som det sig hør og bør i en bil hvis pris har passeret den første million, er sæderne elektrisk justerbare. Men kun i den vante dimension, og variation af lændestøtte skal eksempelvis tilkøbes. Og selvom Velar er en stor bil at skue, er pladsen ikke voldsomt stor på førersædet. Man mangler ikke plads, men de meget tykke døre og brede midterkonsol gør, at pladsen føles rigelig, men ikke overvældende.

Bagsædet giver rigelig plads til voksne, men i forhold til bilens udvendige dimensioner, igen, mindre end man ville forvente. Vinklen på ryglænet er elektrisk justerbart og komforten får i den forbindelse et ekstra plus.

Bagagerummet har en kapacitet på 673 L, hvilket umiddelbart er meget. Men i forhold til bilens bredde er det ikke overvældende, og skærmkasser og lignende ser ud til at tage meget plads. Men igen, man skal være en meget ivrig gæst af loppemarkeder for at løbe tør for plads i den store Range Rover.

Elektronik og hjælpemidler

Selvom Velar, som den højteknologiske bil den er, kan mere end de fleste, er instrumentbræt og kabine uhyre minimalistisk designet. Forvirret? Stort set alle funktioner er flyttet til de mange skærme. Via kontektsmenuer kan de store drejeknapper ved skærmene bruges til regulering – alt afhængig af hvilken menu man er i. Og for nemheds skyld er drejeknapperne selv udstyret med små skærme, så det kan ses hvad man justerer. Uhyre smart, når man vænner sig til det. Og vænne sig til det, kan man lige så godt. For sådan bliver det også i fremtidens biler, når små skærme bliver billigere at producere. Mærk dig mine ord.

Med menustrukturerne er forskellen på at skifte køreprogram kun et fingerstrejf fra regulering af klimaanlæg og varme i stolen. Systemet er intuitivt efter en hurtig tilvænningsperiode. Skærmene har høj opløsning, god farvedybde og kan også ses i stærk solskin. Naturligvis er der også mulighed for trådløs tilkobling af mobiltelefon.

Testbilen var udstyret med Meridian højtalere, som har en behagelig lyd. Men bilens pris taget i betragtning, kunne der godt have været en bedre bund i lydbilledet. Det kan man helt sikkert købe sig ud af.

Køreegenskaber

Velaren er med sin aktive undervogn kapabel til de fleste slags underlag. Comfort er god til de fleste formål, mens Dynamic er til den mere sportslige side. Affjedringen bliver hårdere og den 1665 mm. høje bil tager skarpe sving på imponerende vis, størrelsen og vægten taget i betragtning. Vi har testet mange SUV'er i lignende størrelse, hvor krængningen i sving antyder, at bilen snart vil tage en rulletur. Sådan er det ikke i Velaren, hvor man godt fornemmer bilens vægt, men man også mærker elektronikken hjælpe til, når man laver unoder. Men køreegenskaberne er omvendt heller ikke så skarpe, at Velaren bliver direkte underholdende at køre. Det er en bil i den komfortable ende. Og det må man sige den gør godt.

På motorvejen er den store Velar i sagens natur stabil og letkørt, med en effektivt virkende adaptiv fartpilot, som tilpasser hastigheden i forhold til forankørende. I byen giver bilens højde også et godt overblik, mens dens størrelse gør det til lidt af en prøvelse på smalle gader og små parkeringspladser.

 

Flere køreprogrammer er tilrettet kørsel uden for det civiliserede vejnet og elektronikken kan dermed tilrettes om der køres i mudder og hjulspor, eller græs, sne eller sand. Der er ikke rigtig nogle underlag som ikke magtes. I det informationsrige informationsdisplay er det muligt at få overblik over hældning, G-kræfter og naturligvis brændstofforbrug. Men via elektronikken er det også muligt at justere de forskellige værdier i køreprogrammerne. Og giver man eksempelvis gas på en græsmark eller grusvej, mærker man hvordan elektronikken slår til og mindsker de værste unoder. Desværre havde vi ikke tilstrækkelig kuperet terræn til at teste eksempelvis Hill Descent.

Motor og transmission

Testversionen var udstyret med den firecylindrede 2.0 Ingenium-benzinmotor, med en ydelse på 250 hk. En imponerende ydelse, men Velar er også en stor bil.

Effekten leveres med stor kraft fra bunden, hvor Velars acceleration fra 0-100 km/t er opgivet til kun 6,7 sekunder. Ikke dårligt for en bil på den store side af to tons. Ved højere motorvejsfart falder effekten mærkbart og på autobahnen skal man ikke forvente at vinde kapløb. Faktisk skal speederen have godt med motivation for at begynde acceleration for alvor – hvis man ikke lige er i det Dynamiske køreprogram.

Når det er sagt skal man alligevel vogte sig for fartblindhed, for motoren hører man stort set kun til under acceleration. Man kommer umærkeligt til at køre for stærkt.

Forbruget er opgivet til 13,1 km/l, men bilen viste selv et målt gennemsnit på omkring 10 km/l og meget mere skal man ikke forvente. Bilens størrelse taget i betragtning er det også et acceptabelt forbrug, men stadig ikke noget som giver anerkendende nik fra Greenpeace.

Velar er godkendt til trække op til 2400 kg.

Alternativer

Alle premiumproducenter har en konkurrent i klassen luksus-SUV'er. Af prismæssige grunde udelader vi praktiske biler, som almindelig dødelige kan købe.

Volvo med XC60 og XC90 er designmæssigt værdige konkurrenter, ligesom  den mere økonomiske DS7 Crossback. Subaru Outback tilbyder klassisk design og lang holdbarhed. Må det være el i stedet, vil det være oplagt at tage et kig på den velkørende Jaguar I-Pace – som i de fleste tilfælde kan ses i samme butik som Velaren.

Konklusion

Om Velar vitterlig er verdens smukkeste bil, er i den grad op til diskussion. Men den vækker opsigt og køreegenskaberne – med de elektroniske hjælpemidler testbilen var udstyret med – er absolut i den gode ende for så stor og høj en bil. Kabinen er lækker og minimalistisk i en grad som man bliver nødt til at se for virkelig at opleve det.

Alligevel er det svært at se bort fra, at det er en bil som koster over en million kroner.  Og i den forbindelse kan det undre at pladsen i kabinen ikke er bedre udnyttet, så fører og passagerer får en mere luksuriøs pladsfølelse – så man ikke kun skal glæde sig over designet.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start