Test: Volvo XC90 T6 – Komfort i absolut top!
Praktiske MPV'er med en tredje række sæder er ikke et ukendt fænomen. Men i premiumklassen har de brødformede og praktiske biler aldrig rigtig slået an. Nok primært fordi de er uskønne og uelegante. Til gengæld er kæmpestore SUV'er populære, og Volvo XC90 er netop en kæmpe-SUV, som selv amerikanere må kalde rummelig.
Volvo XC90 hører til markedets absolut største SUV'er, som tilbyder rigelig plads til alle sine passagerer. Testbilen som MagaCin fik udleveret havde tilmed en tredje sæderække, men selv med det slået op, er der masser af plads til bagage. Så pladsmæssigt er vi stort set ude i størrelsen på en minibus.
Som andre Volvo'er har XC90 et diskret og elegant design – det som skandinaver ynder at kalde Skandinvisk design – som ikke gør bilen så prangende, som prisskiltet ellers kunne antyde. Startprisen er på 992.010 kr, men udstyrsniveau og ekstraudstyr får testbilens pris op på hele 1.482.344 kr. Det er naturligvis en pris som sætter en slags forventninger til bilen og dens evner.
Komfort
Med fuldt elektronisk justerbare sæder foran af den blødere slags, er det mest ens egen skyld hvis man sidder ukomfortabelt. XC90'eren var udstyret med en tredje sæderække, så storfamilien på syv kan blive transporteret samtidig. Alle sæder bagtil kan også klappes ned for maksimal bagageplads, men forvent ikke plads til voksne i de to bagerste sæder, som er godt gemt i bagagerummet i nedklappet stand.
Midterste sæderækkes komfort bærer lidt præg af praktikaliteter og nedklappelighed – forstået som at de slet ikke har samme blødhed og komfort som de forreste. Til gengæld er de praktiske. Sagt på en anden måde, er det ikke med denne sædekonfiguration bilen vil blive anvendt i top-topskatteklassen, hvor privatchaufføren sidder på forsædet og VIP'en sidder på bagsædet.
Fraværet af kørestøj er i den gode ende for en så høj bil. Selv ved høj motorvejshastighed, med strid modvind, var vej- og vindstøj påfaldende lavt.
Køreegenskaber
Store SUV'er er sjældent de mest svingdynamiske og XC90'eren virker også mere designet med komfort in mente. Og den er netop enormt komfortabel, med en affjedring som gør, at ujævnheder og fartbump aldrig rigtig bliver noget man bemærker. Testbilen var udstyret med elektronisk Four-C luftaffjedret undervogn, som også tillod køreprogrammerne at tilrette affjedringens hårdhed og bilens frihøjde. Det betaler man 46.563 kr for, men hvis en stor del af kørslen er i terræn eller på bumlede grusveje, højner det også komforten væsentlig. Ligesom det tillader en hårdere affjedring i Dynamic-køreprogrammet.
Acceleration fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder er absolut i den fine ende, men man skal ikke forvente decideret sportslige køreoplevelser – dertil er bilen for stor og høj.
I byen er XC90 qua sin størrelse ikke det nemmeste køretøj på de små veje, men udsigten fra den høje bil er god – og de store vinduer hele vejen rundt hjælper til gode oversigtsforhold. Parkeringsmanøvrer hjælpes gevaldigt på vej af 360-graders view af bilen, hvor billederne fra de respektive kameraer flettes sammen til et fugleperspektivsbillede af bilen. Det gør det meget nemmere at se parkeringsstriber og objekter tæt på.
Motor
Den firecylindrede benzinmotor har en ydelse på 310 hk/400 Nm, som fordeles med en ottetrins automatisk gearkasse. Motorens lyd er dejlig dæmpet i kabinen, undtagen når man går til stålet. Motorens omdrejningstal skifter med køreprogrammerne, så ECO får den ned i de lave omdrejninger og langsom acceleration – og Dynamic det modsatte. Brændstofforbruget er naturligvis højt for en bil med denne højde og drøjde. Den er opgivet til 12,2 km/l, men alt over 10 km/l er godt klaret.
Pladsforhold
Bagagerumspladsen er intet mindre end imponerende i den store SUV. Med den bagerste sæderække klappet ned, er kapaciteten på hele 721 L. Selv med den tredje række opslået er der rigelig plads til et tilsvarende antal passagerers bagage til i hvert fald en weekendtur. Hvis det ikke er nok, er XC90 godkendt til at trække påhæng på op til 2400 kg. Hvis læssekanten opleves som for høj, er der med et par knapper bagtil mulighed for at sænke bilen bagtil. En af den slags luksustiltag som en elektronisk luftaffjedret undervogn giver.
Alternativer
Premiumproducenterne har fået øjnene op for segmentet med store luksus-SUV'er, så der mangler ikke konkurrenter til XC90. Range Rover ligger størrelsesmæssigt tæt på, ligesom Mercedes' GLE-modeller. Skal der være tre rækker sæder, byder Volkswagens Tiguan sig også til. Behøver det ikke være premium, er der økonomiske konkurrenter som Peugeot 5008 og Skoda Kodiaq.
Konklusion
Volvo XC90 tilbyder sine passager masser af plads og højt komfortniveau. Kabinen er lydsvag og den aktive undervogn gør kørslen til en rolig og stabil oplevelse. Den voldsomme acceleration til trods er bilen dog ikke sportslig at køre og den fysiske størrelse fornægter sig ikke i svingene.
I stedet udmærker XC90 sig ved at være underspillet – for så stor en bil. Og at have et højt sikkerheds- og lækkerhedsniveau.