Test: VW Polo re-definerer Polo-klassen
Den nye Polo har den fordel at mindre bilkyndige, som er for dovne til at læse modelnavnet, nemt kan tro at det er en Golf. Og at man derfor som ejer tilhører en lidt højere indtægtsklasse. For de visuelle ligheder med Golf er store og hvis man ikke vidste bedre, ville man tro, at den nye Polo er en kogevasket Golf. Skrumpet en lille smule, men stadig med de samme former og vinkler.
I forhold til forrige Polo-version er den også vokset væsentligt: 94 mm ekstra i akselafstand, mens bilen er totalt er blevet 81 mm længere. Bredden er tiltaget 69 mm mens højden er reduceret med 16 mm – hvilket giver et mere dynamisk udseende.
Og den ser godt ud, den nye Polo. Designet er simpelt og lettere kantet, som vi kender det fra Volkswagen, men ikke mere udpræget, end at det store flertal vil synes at det er en fin bil. For det er en bil til masserne – udmærkede køreegenskaber, men uden blive direkte sportsligt. Kantet, men ikke så kantet som en Honda Civic. Magelig, men ikke så meget at sæderne fylder for meget og affjedringen bliver svampet. Det er en bil som velfortjent rammer en bred målgruppe og den er også med I finalefeltet til Årets Bil 2018.
Køreegenskaber
Polo'en er som nævnt blevet lavere, bredere og længere og mere Golf'sk. Er den så også blevet sportslig at køre? Ikke decideret – Polo'en er mere til den behagelige side. Den ligger fint i sving, men ikke så dynamisk som ærkerivalen Ford Fiesta. Affjedringen absorberer fint ujævnheder i underlaget, så det er mere her Polo'ens styrker ligger. Og så selvfølgeligt letkørthed – det er en nem bil at sætte sig ind i og køre. Koblingspunktet er bredt, udsynet godt og der er en god føling med styringen. Så udover de åbenlyse fordele det giver i forhold til salgbarheden, gør det også Polo'en særligt velegnet til nye bilister. Nem at navigere i bytrafik og stabil at køre på lande- og motorveje.
Motor
Testversionen MagaCin fik stillet til rådighed var udstyret med en trecylindret 1.0 TSI (turboladet) motor med 95 hk. Motoren er altid nem at høre under acceleration – måske også mere end i konkurrerende bilmodeller. Når marchhastighed var nået, var motoren væsentligt mere afdæmpet.
Motoren trækker jævnt igennem ved byhastighed og på lande- og motorvej, uden rigtigt at gøre sig positivt eller negativt bemærket. Forbruget kan ved landevejshastighed godt holdes omkring 20 km/l.
Kabine
Instrumentbræt og midterkonsol er udført i et stilrent, simpelt og lettere kantet design. Det fungerer godt og er med til at understrege, at Polo'en er blevet en mere bred bil. Informationsdisplayet, der er med som standardudstyr, kan vise bl.a. brændstofforbrug eller radio-relateret information, alt efter præferencer. Navigation kan tilkøbes. VW giver ved køb mulighed for at vælge mellem et væld af farve- og materialevariationer i kabinen, så det for alvor kan blive individualiseret.
Standardhøjtalerne er også i den store mellemkategori. En audiofeinschmecker, som skal tilbringe meget tid i bilen, bør overveje at opgradere højtalerne. For de fleste vil lydkvaliteten være acceptabel.
Komfort og praktikalitet
Forsæderne er forholdsvist smalle. De er ikke sportsligt hårde og passer dermed meget godt til Polo'ens køreegenskaber. Sidestøtten på ryglænet forsætter langt op og giver i hvert fald undertegnede en lidt besynderlig siddestilling, hvor man nærmest skal sidde lidt skrutrygget for at passe i sædet. Ikke specielt ergonomisk. Armlænet i midten kan skubbes frem, men er lidt i vejen når man bakser med selespænde og til dels håndbremse.
På bagsædet er der god plads til voksne, og selvom Polo'en er blevet lavere, er der godt med plads til højt hår. Man skal være over 1.90 m., før man får problemer med loftet.
Det har selvfølgelig en pris, idet man stiger ned i, og ikke ind i, en Polo. Ældre og rygbesværede kan få problemer med indstigningen. Til gengæld er vinduerne placeret, så børn også vil kunne se ud – og Polo'en følger dermed ikke den blandt nye biler så fremherskende trend, hvor vinduet nærmest er trekantet.
Opdateringen af Polo har haft et positivt aftryk på størrelsen af bagagerummet: VW praler nu af et bagagerum på 351 L, hvilket bestemt er i den gode ende. Ganske tæt på Golf-klassen, faktisk.
Alternativer
Der er masser af alternativer i denne klasse. Men med Polo'ens vokseværk, er den også ved at være en af de fysisk største i klassen; dog overgået af den i samme koncern hjemhørende Seat Ibiza, som Polo også deler platform med. En skarp konkurrent er den velkørende Ford Fiesta, som også er vokset i sidste inkarnation. Prismæssigt kan de fås i Titanium-udstyrsvarianten for standard Polo-prisen. Nissan Micra, Citroen C3, Opel Corsa, Suzuki Swift, Skoda Fabia og Hyundai I20 er også kompetente, og billigere, konkurrenter. Så prismæssigt ligger Polo'en lidt højere end konkurrenterne, men har typisk også en god brugtpris, hvilket er værd at tage med i overvejelserne.
Konklusion
Polo'en har altid ramt en bred målgruppe og det gør den nye version også. Affjedringen er behagelig, der er kommet mere plads og brændstoføkonomien er god. En praktisk bil, hvor der som standard også er en stor informationskærm. Men prisen er også højere end konkurrenterne. Køreegenskaberne er på det jævne og det er ikke den kvikkeste bil i hårnålesvinget. Til gengæld er designet vellykket og Polo har traditionelt en god gensalgsværdi.