Kalk i vandkølet motor: Slut m. frostskader og kogende køler
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Genialt til vandkølede motorer

Med Evans er det slut med frostskader, kogende køler og kalk i vandkølede motorer
05/05-2013 kl. 20:45
Anslået læsetid: 0 Minutter

Evans vandfri kølemiddel fjerner alle mulige problemer ved vandkølede motorer og køling. Det bedste er at dette kølemiddel aldrig mister køleevner og lever evigt. Det lyder som et genialt produkt til vandkølede motorer.

Data for Evans Waterless Coolant.:

Frostfri til -40 grader celsius

Koger først over 190,6 grader

Standser korrosion i kølekanaler

Køleevner forsvinder ikke efter kogning

Skaber mindre overtryk ved opvarmning end vand

Ingen tvivl om dette produkt lyder spændende, og et produkt vi på MagaCin snarest vil gennemteste.

Del med en ven

0 personer snakker om “Genialt til vandkølede motorer

  1. Det var satans. Havde aldrig hørt om det og troede først det var en sen aprilsnar.

    Gad vide hvad bagsiden af medaljen er… sådan en plejer der at være.

  2. Prisen er i høj grad en bagside og effekten er, på normale motorer, ikke mærkbar.

    Foruden Evans finder der flere lignende produkter bla. Water Wetter. Den eneste fordel jeg kan se er at kogepunktet hæves betragteligt (ca 180 grader) og trykforøgelsen ved opvarmning i kølesystemet ikke er så høj som ved brug af vand.

    Ud over dette mener jeg at en 50% blanding af normal god frostvæske og vand har stort set samme effekt. Hvis man sørger for at have den rigtige blanding opstår der ikke tæringer i ens motor, specielt ikke hvis man gider gøre sig den ulejlighed at aftappe vandet et døgns tid inden det fyldes på. Herved frigives den frie ilt i vandet som er den værste i forhold til tæringer.

  3. Synes virkelig ikke prisen er en nævneværdig ulempe. Der skal for under 200kr på min motorcykel, så pengene er tjent hjem mange gange ved første sparede kølvandsskifte. Synes det er værd at overveje hvis man har en ældre mc eller en man vil beholde i mange år.

    Men til min bil, der bare skal køre og først skal have skiftet vand ved 200.000km/10år, vil jeg slet ikke overveje at bruge penge på det. Den skal jeg alligevel kun have ca. 3 år.

  4. En mulig ulempe kunne også være, at motoren ikke bare skal drænes, men totalt tørlægges før skiftet. Selv den mindste smule vand/kølervæske spolerer dette nye vidundermiddel!

  5. De anbefaler at man holder sig under 3% vand i systemet så helt totalt tørlægges skal det ikke. Og forøvrigt "spoleres" det ikke, man får bare ikke den fulde fordel af korrosionsbeskyttelse.
    Med de små mændger kølervæske der er på en MC vil jeg nok bare skifte, køre en tur og skifte igen. Så er der ingen tvivl 🙂

    … og når f.eks. Jay Leno har brugt det i 16 år falder det vel ikke rigtigt ind under "nyt vidundermiddel" kategorien.

  6. Bagsiden af medaljen er at varmeledningsevnen er mindre end vandbaserede kølemidler. Så er kølesystemet ikke i forvejen en anelse overdimensioneret vil det nok resultere i en lidt højere driftstemperatur.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start