På værksted
Magacin besøgte Kronjyllands Marine og Campingcenter og benyttede i den forbindelse chancen til at kigge ind på værkstedet.
Der sker altid noget sådan et sted. Skader og defekter bliver repareret, nye vogne bliver klargjort og der udføres gas-, fugttest o.m.a. Det er sjovt at få lejlighed til at se, hvad der gemmer sig i en campingvogns indre – og man kan jo altid lære lidt.
En skade
En Bürstner var ved at få skiftet det nederste af en side. Årsagen var en påkørsel, så en plade skulle skiftes. Da man fjernede den gamle plade, hævede isoleringen sig, så det blev umuligt at lægge en ny plade på. Derfor var vognen ved at få ny isolering. Mekanikeren fremviste den plade, man sætter uden på campingvognen. Den stod i store ruller. Pladen er kun 0,075 mm og kan skæres med en hobbykniv.
Fugt og gastest
En anden vogn blev fugttestet. Manden der testede fortalte, at man testede efter DCU's retningslinjer ved at følge et bestemt skema.
Gastesten er mere kritisk og derfor kræver det en offentlig certificering. Ikke nødvendigvis af ham der udfører testen, men det er et krav, at der er en på værkstedet, der har certifikatet, som overvåger arbejdet. Certifikatet er ikke noget “man bare bestiller”. Det tages ved at bestå en prøve hos Sikkerhedstyrelsen, der viser at man kan håndtere gas efter gældende retningslinjer.
Defekt
En nyere vogn fik skiftet en vandhane, der var defekt. Man kan opleve, at vandet løber ud af vognen, selv om hanerne er lukkede. Det kan skyldes en defekt ventil og at vandtanken sidder over udløbet, så der dannes en “hævert”.
Klargøring
En næsten ny vogn stod og blev klargjort. Den blev gastestet og en trykmåler overvågede trykket.
Kig ind – men spørg altid om lov
Det er næsten altid interessant at se, de ting værkstedet arbejder med. Det giver også en bedre forståelse for, hvad ens egen campingvogn består af. Producenterne forsøger at bringe vægten ned og derfor er de fleste materialer meget spinkle. Det kan godt overraske og når man ser det første gang, kan man godt forstå, at køjer i vognene ofte angives med maksimalbelastning og at man ikke bare skubber vognen rundt ved at skubbe tilfældige steder på overfladen. Håndtagene giver mening.
Tak til værkstedet fordi vi måtte kigge med