Din campingvogn er måske mere sårbar, end du tror
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fra slot til skrot

Det der så ud til at være et "mindre problem", endte med at være en totalskade
23/04-2017 kl. 08:57
Anslået læsetid: 4 Minutter

Min campingvogn var ikke noget slot, lad det være sagt med det samme. Det var dog min families lille rullende “casa”. En Hobby 450 fra år 2000 i fin stand. Alting fungerede, som det skulle og vi havde ikke behov for mere end det.

Et lille problem

Jeg ville vaske min vogn en weekend i foråret. I den forbindelse opdagede jeg, at en kantliste havde løsnet sig lidt i vognens venstre side.

Jeg gik ind på et fora på Facebook, hvor der sidder folk med stor viden om den slags ting. Mit håb var, at jeg kunne få et tip til, hvordan jeg kunne få listen på plads igen. Jeg delte et foto af problemet og forventede derefter at få råd om en god fugemasse, eller lignende.

Et mere alvorligt problem?

Der kom da også råd om forskellige fugemasser. Hvad der overraskede mig nok så meget var, at nogen begyndte at skrive, at problemet kunne være mere alvorligt. Det kunne bl.a. skyldes råd i pladen, som listen sad på. 

Jeg kender min vogn og ved den ikke har været plaget af hverken råd eller fugt. Men det var jo samtidigt lidt underligt, at listen bare var gået løs?

På værksted

Jeg besluttede derfor at køre vognen ned på vores nærmeste værksted. Her fik jeg så den helt store overraskelse. 

Værkføreren viste mig, at vognen havde fået et slag. Ikke noget voldsomt, men dog nok til at kantlisten var bulet og hvad værre var, gaslugen havde også fået en lille revne. 

Jeg havde ingen erindring om, at jeg skulle have ramt noget på den eneste tur, jeg havde været på i foråret. Jeg havde billeder af vognen fra efteråret, hvor der ikke var nogen skade at se. Så det måtte være sket på en kort tur til Hannover, som jeg havde været på i marts?

Reparation var ikke en mulighed
Jeg bad om en vurdering af prisen for en reparation og blev igen meget overrasket. “Det vil koste i omegnen af kr. 20.000, måske endda kr. 30.000 at udbedre”, lød det.

Jeg gik i chok. Vognen i sig selv repræsenterede måske en værdi på kr. 40.000. Det virkede helt urealistisk og jeg valgte at køre vognen hjem, for at tænke det hele igennem en ekstra gang.

Forsikring

Hjemme besluttede jeg mig for at kontakte forsikringsselskabet. Jeg havde kasko på vognen, så jeg var forsikret mod den slags uheld.

Resultatet var, at vognen blev kørt tilbage på værkstedet og en uge senere blev jeg kontaktet af selskabets taksator. 

Totalskade

Selskabet ville ikke reparere vognen, da det ville koste alene kr. 21.000 at få åbnet op for tingene. Det kunne endda vise sig, at problemet så ville være endnu større. I de 21.000 var desuden en gasluge, som ville koste op mod kr. 8.000, hvis den overhovedet kunne skaffes.

Resultatet var, at selskabet købte min vogn. De sælger den videre til opkøbere som har specialiseret sig i at genoprette og/eller videresælge den slags vogne.

Jeg har ingen campingvogn mere

Jeg var rigtig ked af at have mistet min vogn. Den var stort set, som jeg ønsker, en campingvogn skal være. Jeg nu fundet en anden vogn i stedet. Det blev en lidt nyere hobby med enkeltsenge. Den er købt og bliver leveret om 14 dage.

Så det blev 1 måned uden vogn og nu glæder jeg mig til, at den optager pladsen i indkørslen i stedet.

Hvad sker der med disse vogne?

Jeg må erkende, at det har overrasket mig, hvor lidt der skal til for at totalskade en vogn. Det bliver mindre, jo ældre vognen er. Men alligevel, er det underligt at forsikringsselskaberne, er så hurtige til at tage “tabet”.

Nogle forhandlere hævder, at forsikringsselskaberne formår at lave en forretning ud af de gamle vogne, hvilket er årsagen til, at de så hurtigt dømmer dem ude. Hvad forretningen består i, kan man kun gisne om. En ting kunne være, at man eksporterer vognene ud af landet, får momsen retur og vognene bliver repareret af køber, til billige østeuropæiske priser.

DCU

Jeg har tidligere talt med Stefan Rosendal hos DCU om fænomenet. Han fortalte, at DCU ser et problem i, at nogle af disse vogne bliver repareret og videresolgt herhjemme. Køber oplyses ikke altid om, at det er en tidligere skadet vogn og betaler derfor fuld pris for en vogn, som kan rumme skjulte fejl.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start