Årets MC: Det bliver svært, det her
Prøvekørslerne er gået i gang og en ting er helt sikkert: den teknologiske udvikling indenfor motorcykelindustrien går ekstremt hurtigt. De nye motorcykler, som vi har prøvet indtil videre, kører vanvittigt godt. Her er nogle af dem vi bed særligt mærke i.
BMW F 850 GS udmærker sig ved en brølstærk motor, som effektmæssigt virker større end de 853 cc den tilsyneladende er. Den trækker ekstremt godt fra stilstand og videre mod hastigheder, som hører til i Autobahns venstre spor. Og den har masser af elektroniske lækkerier, hvor man via en stor LED-skærm kan tilpasse stort set alt. We like!
Husqvarna 701 Vitpilen, som vi har ventet så længe på, er underholdning i topklasse. Den kører lige så godt som den ser ud. Men hvis man tænker, at det futuriske design antyder en civiliseret og nærmest flydende køreoplevelse, kan man godt tro om igen. Vitpilen 701's motor buldrer og brager og trækker dig rundt i de små sving. Og bringer dit kørekort alvorligt i fare.
KTM Duke 790 lægger så meget op til ballade…Og ikke så meget andet – på den gode måde. Du ser aldrig dit kørekort igen!
Honda CRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports (dagens længste navn) er en multikunstner som både er komfortabel ved motorvejshastighed (undtagen lidt turbulens for høje chauffører) og sjov på de små veje. Og så er den god i grus, på marker og andet løst underlag. Det er en fornøjelse at køre skødesløst og mærke hvordan elektronikken redder ens røv gang på gang.
Benelli Leoncino er en veldesignet Italiener med skarpe køreegenskaber på de små veje. Man har en god fornemmelse af underlag og vej og det brede styr og en let foroverbøjet siddestilling giver mulighed for at tage svingene på de små veje hurtigere end ellers. Det er ret vildt at man kan få den slags motorcykel med LED lys og hele pivtøjet til kun 50.000 kr!