Dakar Enduro Rally – nu med motorcykler
November er som oftest en regnfuld og sjappet omgang i Danmark, så hvorfor ikke bruge nogle feriedage og en portion spareskillinger på at få en oplevelse a la fordums tiders Paris – Dakar Rally.
Det er længe siden, at det legendariske løb blev kørt fra Paris ned langs Afrikas vestkyst for at slutte i Senegals hovedstad Dakar. Faktisk er det 15 år siden at løbet er blevet afholdt på afrikansk jord.
Fra 2009 – 2019 blev det kørt i Sydamerika, og siden 2020 er det blevet kørt i Saudi Arabien.
Siden har andre organisationer arrangeret løb, som skulle genskabe auraen, som for eksempel The Real Way to Dakar, hvor Danish Rally Cats blev nummer fem og syv tilbage i 2019.
Dakar Enduro Rally er et andet event, som har kørt i hjulsporene af det oprindelige Paris – Dakar Rally, og løbet har indtil nu haft fokus på klassiske biler – men i år er det anderledes.
Hvad, hvor og hvornår
Den 9. november går starten på 2022 udgaven af Dakar Enduro Rally, der indtil i år udelukkende har været et løb forbeholdt køretøjer med fire poter.
Arrangørerne, Bespoke Rallies, har dog i år åbnet for deltagelse af motorcykler.
Starten går fra Jerez i Spanien, der også er hjem for den legendariske Circuito de Jerez, hvorpå den spanske afdeling af MotoGP køres.
Herfra går turen den korte vej over middelhavet til Tangier i Marokko, hvor løbet for alvor går i gang.
Ruten går blandt andet gennem Atlasbjergene og scenerier brugt til berømte film, lige fra James Bond til Mumien. Senere går turen gennem den tidligere franske koloni, Mauretanien, som byder på store sandklitter, som er uløseligt forbundet med et ørkenrally.
Modsat deltagerne i Paris – Dakar, både i tidligere og nuværende form, skal deltagerne ikke sove i hverken telt eller autocamper, men derimod på hoteller.
Så der skulle være sikret en rimelig søvn, og ligesom i det sagnomspundne løb, er der også indlagt en hviledag.
Efter hviledagen går turen mod Taroudannt, og den 26. november når feltet over målstregen i Dakar, hvor der om aftenen er fælles middag med præmieoverrækkelse.
Dagen efter gøres biler og motorcykler klar til hjemtransport, som er en del af prisen, og deltagerne vender snuden hjemover.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Hvilke klasser
Der er tre forskellige motorcykelklasser at deltage i.
Der er en kategori for maskiner under 600 kubik, hvor det er oplagt at deltage på en decideret enduro-maskine som en KTM 450 EXC-F eller måske en Honda CRF 300 L, hvortil der findes en masse udstyr, der kan gøre den lange tur en kende mere komfortabel.
Er penge ikke noget der bekymrer, kan man også gå all-in, som det hedder på moderne dansk, og hive 650.000 danske kroner op ad lommen, og anskaffe sig enten en KTM eller Husqvarna rally replica, så terrænet kan teckles i bedste rallykørerstil.
Den skarpsindige læser har nok gættet, at næste kategori er for maskiner med en slagvolumen på mere end 600 kubik. Her er det oplagt at tage afsted på en af tidens hotte adventurebikes, som Ducati DesertX eller måske Husqvarna Norden 901, der begge har masser af kræfter og avanceret elektronik.
Alternativt kunne man også tage en knap så hightech-rute og snuppe en Aprilia Tuareg 660, eller måske den seneste aftapning af Yamaha’s voldsomt populære Ténéré, nemlig World Raid udgaven, der har ekstra brændstof ombord og andre lækkerier, som gør en tur som Dakar Enduro Rally til en lise.
Sidste klasse i den tohjulede kategori er Pioneer-kategorien. Og for at deltage i denne klasse, skal man stille med en maskine, som er blevet brugt i det rigtige Paris – Dakar før 1999.
(Eller i hvert fald en model magen til)
Har du tænkt dig at deltage i denne kategori, men ikke lige har sådan en retro-rally-maskine på lager, er det nærliggende at hoppe ind på 123mc.dk og snuse lidt rundt – Her finder du nemlig et ret flot udvalg af sådanne eventyrere.
Du kunne eventuelt gå efter en Yamaha XT 500, som løbets første vinder, Cyril Neveau, kørte på, eller en Cagiva Elefant, som Edi Orioli sejrede på i 1990.
Der er muligheder nok, når der skal vælges en ganger, uagtet om den skal være nymodens eller gammeldags. Men du skal du ikke bruge alt for megen tid på at vælge dit foretrukne køretøj, for tilmeldingen lukker lige om lidt.
Meld dig til nu
Sidste frist for tilmelding til Dakar Enduro Rally er nemlig den 31. oktober, så du skal ikke vente alt for længe med at tage beslutningen.
Som bekendt fortryder vi kun det vi ikke gjorde, vi lever kun én gang, og alt det der.
Dog skal du have lidt penge i sparegrisen for at være med, for det koster hvad der svarer til små 59.000 kroner i dagens kurs.
Men ud over at sikre dig en plads på startlinjen, får du med i prisen også overnatning, færgeoverfart fra Spanien til Marokko, mekanisk support, road book, gallamiddag, hjælp ved grænseovergange og meget andet.
Du kan de nærmere detaljer på arrangørens hjemmeside.