Førstehåndsindtryk af Suzuki GSR750
Suzuki GSR 750 er en af årets nyheder, og modellen stilles herhjemme til rådighed for pressen fra begyndelsen af Maj måned.
MagaCin har ventet utålmodigt på nyheden, da vi har et rigtig godt og positivt kendskab til lillebroderen GSR 600.
Derfor slog vi også til med det samme, da vi fik tilbud om en kort prøvekørsel på det ene af de to eksemplarer der lige nu befinder sig i landet.
Tiden rakte desværre ikke til en decideret testkørsel, men vi vender naturligvis tilbage med en uddybende beskrivelse umiddelbart efter den officielle danske lancering.
Ved første besigtigelse, kan man konstatere at GSR 750 ikke har overtaget de karakteristiske og lidt kontroversielle detaljer i udseendet som kendetegnede GSR 600, hvor betegnelsen ’Baby B-King’ tydeligt henviste til inspirationens ophav.
Suzuki GSR750 er ikke designmæssigt trend skabende og fremtræder mere anonymt end GSR600, så storebroderens udseende er helt på linie med hvad andre producenter præsenterer.
GSR600 førere vil føle sig hjemme vedrørende ergonomien i førersædet på GSR750, og køreoplevelsen læner sig også meget op ad den vi kender fra GSR600, men nu er der som modelbetegnelsen angiver bare lidt mere af det hele.
Det vil med andre ord sige at GSR750 er en utroligt letkørt motorcykel, som uden problemer kan håndteres af begyndere, men som også giver indtryk af at kunne føres rigtigt anstændigt ved banedage.
En respekteret europæisk motorcykeljournalist erklærede efter testkørsel at GSR750 er lidt vanskelig at vippe på baghjul, og at det kræver aggressiv anvendelse af koblingen.
For at sige det yderst diplomatisk… undertegnede er uenig, og der er tilstrækkeligt med både motorkraft og bremser til rigtig underholdende drengerøvs kørsel på både to og efter eget valg ét hjul.
GSR600 er udstyret med en modificeret GSXR-600 motor, og på samme måde er GSR750 bestykket med et modificeret kraftværk fra GSXR-750 modellen.
Ændringer som f.eks. mindre ventiler og anden knastaksel, betyder en drastisk reduktion af den oprindelige effekt, i bytte for øget brugervenlighed med forbedret trækkraft i det omdrejningsområde almindelige dødelige oftest anvender.
Carsten’s Mc i Varde som udlånte motorcyklen, bidrog med en rullefeltsudskrift som med jævn effektkurve dokumenterer 104,8hk på baghjulet.
På rigtig godt jysk, så er det ’ikke så ringe endda’ når salgsmaterialets specifikationer opgiver modellens ydelse til 106 hk.
Hvis introduktionen her har fanget din interesse, så er det i den kommende weekend muligt selv at stifte fysisk bekendtskab med Suzuki GSR750.
Carsten’s Mc i Varde holder nemlig åbent hus Lørdag d. 16 April fra 10-16, og udover servering af gratis pølser fra grillen og noget læskende til at skylle efter med, så stiller forhandleren såmænd også en GSR750 til rådighed for prøvekørsel.
Derudover er der gratis effektmåling på rullefelt, hvilket gæsterne kan overvære gennem et kæmpe 5 lags lyddæmpende vindue.