Motorcykler med 2 hjuls træk, hvor er de henne?
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

2 hjuls træk på motorcykler

Motorcykler med 2 hjuls træk, hvor er de henne?
22/01-2017 kl. 12:49
Anslået læsetid: 2 Minutter

Konceptet 2 hjulstræk på motorcykler har eksisteret i mange år, og mange har forsøgt sig med ideen igennem tiderne. Men rigtig mængde vare det ikke blevet til, og derfor er det heller ikke et særlig kendt begreb hos de fleste. Om det kunne blive en succes må så stå hen i det uvisse. 

Noget lignende gjorde sig gældende på bil markedet, og bilfabrikkerne holdt sig forsigtigt langt væk fra at tilbyde 4 hjulstræk, fordi man mente der ikke var et marked. Først efter 2 verdenskrig, da tidligere militærjeeps oversvømmede markedet over hele kloden, og blev det foretrukne køretøj blandt landmænd og landboere som satte pris på 4 hjulstrækkets evner, skete der en drejning af markedet. I 1948 kom Land Rover med deres første reelle forsøg på en civil bil med jeep egenskaber. I årtier prøvede flere producenter kræfter med 4 hjulstræk, men ingen kunne se dem i andre sammenhæng end mudrede veje og marker. Først sidst i 70’erne brød Audi isen med deres Quattro der kom på gaden med 4 hjulstræk, at vejgrebet var fortrinligt også på asfalt. 

Måske er det den samme modstand vi møder i motorcykelbranchen, som for mange år siden på biler. I hvert fald får de 2 hjulstrukne motorcykler gode anmeldelser fordi de præsterer imponerende godt. Nu er det jo ikke 3 hjulede motorcykler med træk på 2 baghjul der menes her, men træk på ”alle” 2 hjul forstås.  

Her er et par forslag til en mulig køretur på 2 hjulstræk: 

Christini er amerikansk og laver den kædetrukne løsning 

Yamaha WR450F 2-trac som er et eksempel på en hydraulisk løsning til træk på forhjulet 

Suzuki Nuda har lavet sving arm både for og bag, så det er muligt at sætte trækket mere naturligt på forenden. 

BMW R1200GS ombygget af Wunderlich, med elmotorer i forhjulsnavet 

Eksemplerne er nogle af de påfund der er kommet for at få træk på forenden. Personligt tænker jeg at den mest uafhængige løsning nok er elmotor i fornavet, det vanskelige her er selvfølgelig strømforsyning. Men med en elmotor koblet til motorkædehjulet direkte og vundet strøm sendt direkte til forhjulet (et tab må selvfølgelig forventes), forøges smidigheden væsentligt. 

Hvordan det så føles med træk i forenden, kan jeg kun referere til Velo solex med næsemotor, det var lidt ”anderledes” kort sagt. Spændende om det kommer, måske er det mest sandsynligt at det kan komme i gang når vi taler ren elmotorcykel.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start