Brugttest af Yamaha FZ6 fazer 1998 – 2008
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Brugttest af Yamaha FZ6 SA 2008

FZ6 – en trofast ven i hverdagen der også egner sig til rejser
21/07-2016 kl. 14:45
Anslået læsetid: 5 Minutter

Yamaha har haft Fazer 600 i deres produktprogram siden 1998. Basis tanken er den samme, mellemklasse MC, konkurrencepris  og god kvalitet. En hverdags cykel, med en bund solid motor. Med et tiltrængt facelift af forgængeren, har den fået et moderne look med kant.

Yamaha FZ6 kom i 2004. Altså en motorcykel der har holdt sig populær gennem mange år. FZ6 er monteret med super lette alu hjul, det højner standarden, og det giver absolut mere sportslige køreegenskaber, end dens forgængere med smallere hjul. Desværre har Yamaha valgt at montere en forkølet forgaffel, uden justeringsmuligheder, ikke at den ikke leverer en udmærket affjedring, den kan bare ikke tilpasses pilotens vægt og kørestil. Bagbenet er det samme, kun stramning af fjederen er mulig. Måske er det ikke så afgørende om der kan justeres en masse, da de fleste piloter, ofte aldrig rør ved affjedringen, og når man ikke kan ændre den, så kan den heller ikke justeres til en katastrofal indstilling. 

FZ6 har lav siddehøjde, dvs. at personer på 160cm kan nå jorden, et ekstremt vigtigt grundlag for valg af MC, specielt når man løber tør for benlængde. Uden tvivl er FZ6 en meget egnet cykel for alle, ikke mindst grundet den tiltalende rolige motorgang, og letkørthed 

Med 98hk og 60nm, har FZ6 et godt arbejdsområde at byde på, og det føles ikke aggressivt, og som  om den ikke vil vise kræfterne frem. Det er klart, at når de vildeste heste ligger højt i omdrejningsregisteret, og momentet også ligger der, kræver det en nedgearing eller tre, for at overhale  på landevejen. Groft sagt kan man sige ”den kan ikke trække skindet af en varm budding” før den kommer over 7000omdr.. Der er også en kvalitet i at føle, nu arbejder motoren, man kan elske eller hade den kombination af rolig motor til bykørsel ved lave omdrejninger og muligheden for at få et spark, ved at give hestene frit løb på cyklen. Men et er sikkert, den er let kørt, hvilket utvivlsomt tiltaler mange.

Hvor du end bevæger dig hen, så kommer du ikke til at forveksle den med sportslige Yamaha R6. Styretøjets reaktion er afvejet og meget forudsigeligt.  Her er det den let kørte stil der trækker op. Den har ingen dårlige vaner, men heller ikke rigtig noget der får andrenalinen til at pumpe.

Bremserne er i høj standard, med det plus, at den fås med ABS. Gode solide dobbeltskiver i forenden der giver en god og fornuftig nedbremsning.  ABS trækker op, når vi tænker på sikkerheden for piloten. Naturligvis er det med til at afværge de værste bremsefejl fra piloten i en katastrofe situation. 

Ingen tvivl om at den nye generation brændstof forsyning, direkte direkte indsprøjtning,  er kommet for at blive, og Yamaha formår at få leveret en jævn motorgang. Det skal dog siges, at når man bruger FZ6 til hverdag er den lidt tam, det er først når man lader den synge i de høje omdrejninger, at den virkelig arbejder. Yamaha benytter tricket med en droslet supersportsmotor, så effekten minimeres og momentet i bunden bliver større. På Yamaha FZ6 kommer grundkonstruktionen i motoren fra Yamaha YZF R6.

Du forventer nok en cykel med mindre kraft og noget mere vægt, og ikke mindst ”mindre sjov”, at køre på. Men det passer ikke, takket være god og rationel tanke på det ergonomiske med en behagelig sidestilling, og et sæde der giver FZ6 en fortrinlig komfort. Siddestillingen er fantastisk, og maskinen summer lystigt omend med mange omdrejninger, men uden vibrationer. FZ6 er omgængelig og ikke truende, dog uden at være kedelig. Den kæmper sig godt igennem den mere konservative udveksling, som uden tvivl giver en mere kørbar og ikke mindst rolig maskine. Fyrer du den af fra et lyskryds, finder du hurtigt ud af, at den sagtens magter at rykke fra land. Motoren snurrer let op i omdrejninger, gearkassen skifter let og cyklen glider fornuftigt af sted.

Versionen med kåbe, er fornuftig mht. til vindstøj, og det giver muligheden for at gemme sig lidt, når det blæser i det åbne land  Yamaha kan levere den nederste del af kåben for en god sum, men så har man en helkåbe version.

Er man først i gang, finder man hurtigt ud af, at FZ6 gerne vil lege, selvom den bevæger sig mere som en veldresseret  herre. Den skal holdes til ilden, men så er den faktisk sjov og udfordrende. På snoede veje virker den lidt kantet. Og der skal hyppige gearskift til for at holde trækket, rigtig mange – det kan blive for meget.

Yamaha har oplyst, at meningen med FZ6 er: En middel klasse cykel, en sportscykel til hverdagsbrug, hvor der er taget et stort hensyn til prisen. Man får bremsekalibre i den 4 stemplede udgave i for, i stedet for den gamle monoblok udgave, de lette Alu hjul i 17”, den gennemtestede R6 motor i droslet version for bedre holdbarhed, og ikke mindst den behagelige sidestilling. 

Summa sumraum. Meget motorcykel for pengene. En motorcykel der aldrig rigtig skuffer, derfor bliver den hurtig en god ven i hverdagen. 

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start