ABS redder dit liv
Det svenske forsikringsselskab Folksam, har lavet en undersøgelse omkring ABS på motorcykler. Resultatet er chokerende, da Folsam kommer frem til at der er 65% mindre risiko for død eller alvorlig kvæstelse på motorcykel, blandt dem der har ABS på deres maskiner, sammenlignet med de der ikke har ABS.
En sådan undersøgelse er vigtig for forsikringsselskaberne, da de materielle skader ved uheld er af mindre betydning. Det der virkelig koster selskaberne er det efterfølgende, hvis fører og passager invalideres, eventuel genoptræning eller sågar livsforsikring udbetaling.
I Sverige har kun 18% af motorcyklerne ABS. I Danmark er det tal væsentligt lavere. Kun mellem 5 og 8% vurderer Jens Hauge fra Honda Danmark.
Det anslås at i katastrofeåret 2009, hvor 41 motorcyklister mistede livet på motorcykel i Danmark, ville 8 uheld helt være undgået, og i 20 af uheldende ville skaderne være minimerende, altså uden dødelig udgang. Kun 2 af de 41 dræbte på motorcykel i 2009 havde ABS.
Hos MagaCin og 123 er holdningen klar. Køb kun motorcykler med ABS.
Kilde: Folksam & FDM
0 personer snakker om “ABS redder dit liv”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Heldigvis viser den seneste udvikling, at danske motorcyklister er ved at få øjnene op for værdien af kørekurser, hvilket også kan ses i ulykkesstatistiken. Der er ingen tvivl om at absbremser gør motorcykelkørsel væsenlig sikrere. Det burde ikke være tilladt at sælge nye motorcykler uden abs!
Statistik er en sjov størrelse. Hvis 2 ud af 41 dræbte (5%) havde ABS er udbredelsen af ABS næsten lige så stor bland dræbte som den er blandt alle andre.
Uanset tal er jeg helt enig i konklusionen og jeg skal aldrig mere have en MC uden. Altså uden et ABS system der er velfungerende og moderne for det er langt fra alle ABS systemer der er for forskellen kan være enorm.
Et af problemerne med udbredelse af ABS i Danmark er vel afgiften på ABS, som er de vanlige 180%?
Angående undersøgelsen fra 2009, så skal den tages med et stort gran salt – halvdelen af de omkomne havde begået forskellige former for grovere kriminalitet (ikke nødvendigvis færdselsrelateret), en fjerdedel kørte uden basalt sikkerhedsudstyr, mange kørte betydeligt for hurtigt, en del kørte spirituspåvirkede. Der har givetvis været nogle stykker imellem som var helt almindelige motorcyklister som blev slået ihjel i uheld der måske kunne være undgået, men en markant del af de ulykkesramte havde vist en påfaldende mangel på lyst til at følge almindelige love og regler. Kan godt være at ABS kunne have hjulpet nogen af dem, men en hjelm, en almindelige køredragt, at køre ædru og at køre efter forholdende var måske et godt sted at starte.
Ifølge skats afgift beregner er der et fradrag på 4165 kr. for ABS. Så nej det er ikke de vanlige 180%.
Derudover har du nok ret i at der som oftest er en hel del andre ting som var mere skyldigt i uheldenes grad en manglende ABS… Statistik kan læses med mange øjne!
Har selv en cykel med ABS og er glad for det når folk engang imellem tror man er en knallert der kommer kørende med 30 i timen!
gys – min gamle "güllepumpe" har har hverken ABS – ATC – DFDS – DSB eller FDF.
Dur den ikke mere?
Men jeg har automatisk forbindelse fra højre hånd – fra venstre fod og op til fornuftscentret + en del forsigtighed.
Jeg startede med at påpege værdien af kørekurser, da jeg tror på at chaufførens køreevner og fornuft har større bedtydning end abs. På kørekurser har jeg kun set en, der kunne lave en korrekt opbremsning uden abs i første forsøg. De fleste andre skulle have 3 forsøg. I trafikken får man kun et forsøg!
Er fuldstændig enig med Torsten´s vinkel på dette emne.
Skal man absolut drage konklusioner, eller aktivere sensationspressen med "sensationelle" resultater,
Så skal man lige huske at tage alle facetter på historien med.
Når dét er sagt, så kan jeg kun tilslutte mig de (få), der har en ABS cykel, og som ikke skal have andet fremefter. Jeg anser mig selv for en ganske erfaren motorcyklist, men er meget bevidst om – i mindste ét tilfælde – at være blevet reddet fra afkørsel/styrt/(?) af ABSen – så jo, det gør en forskel.
Der er afgiftsfradrag på ABS – men typisk koster den lille sikkerheds feature jo også 10-20.000,- kr. ekstra i forhold til samme cykel uden ABS…
Men altså – køber man MC for 120.000,- eller 140.000,- det kan vist komme ud på ét.
Og det Du kan "tjene" på ABS systemet, kan på ingen måde opvejes i kroner og ører 😉
Mit forsikringsselskab har så også den sjove ide at en kaskoforsikring er dyrere på en MC med ABS – alene fordi nyprisen er højere, de forholder sig slet ikke til at der med ABS måske er en mindre sandsynlighed for at forsikringen skal tages i brug.
De første motorcykler jeg havde var kun med tromlebremser, så det er da godt jeg har overlevet.