
Boganmeldelse: Total Control
Hvem vil ikke gerne være skarpere til at betjene sin motorcykel, og medmindre du hedder Valentino Rossi eller Pol Tarrés, er det nok alt overvejende sandsynligt, at også du kunne skærpe dine færdigheder.
Et rigtig godt sted at begynde, er MagaCin’s kørekurser, hvor du på blot en enkelt dag, får fyldt rygsækken med en række værktøjer, som gør dig skarpere bag styret af din motorcykel.
I skrivende stund, er der stadig ledige pladser på kurset i Nordjylland d. 15/6, og selvom vi i fjord kunne glæde os over kursister, der havde taget turen over bæltet til de jyske, kan vi i år tilbyde de sjællandske motorcyklister to kurser i Sorø, hvor der i skrivende stund stadig er pladser ledige den 7. juni.
Kursisterne bliver delt op i to lige store grupper, som samlet bliver præsenteret for teoriundervisning, for herefter skiftevis at udføre dagens forskellige øvelser i praksis på manøvrebane og den “store bane” under kyndig vejledning af fem instruktører.
Teoriundervisning, manøvre- og banekørsel deles ligeligt op i intervaller af én times varighed, således at du får ca. 20 min. teori, 20 min. manøvrebane og 20. min stor bane pr. time, og det gentager sig gennem hele dagen.
Naturligvis afbrudt af en bid brød omkring middag.
Total Control
Er du yderligere interesseret i hvordan, og ikke mindst hvorfor, din motorcykel opfører sig som den gør, kan du med fordel, både forud eller bagefter et MagaCin kørekursus, læse bogen Total Control skrevet af amerikaneren Lee Parks.
Over bogens knap 200 sider, gennemgår han nemlig alverdens facetter vedrørende motorcykelkørsel; lige fra vejgreb, over mentale komponenter som frygt og koncentration, til gearskift, positionering på vejbanen, opsætning af affjedring og meget mere.
Manden bag bogen
Lee Parks er ikke bare en skrivebordsforfatter, men en mand, som har haft et greb om styret og teorien i årtier.
Parks er tidligere racerkører, chefredaktør og i dag leder af Total Control Training hvor igennem han har undervist tusindvis af motorcyklister – fra nybegyndere til elitekørere, samt militær- og politienheder.
Den erfaring skinner tydeligt igennem på hver eneste side. For her er er ingen tomme floskler eller overfladiske tips; alt har praktisk relevans og er gennemtestet i virkeligheden.
Lee Park’s Total Control køreskoler blev til, da han syntes der manglede undervisningsmuligheder mellem de meget simple MSF-kurser, der udbredte i USA, og de mere raceorienterede kurser, som primært handler om at komme hurtigt rundt på en bane.
Han kom dog frem til den erkendelse, at selvom han underviste fra morgen til aften, ville hans viden kunne nå ud til flere mennesker, hvis han skrev en bog om emnet, og således blev bogen Total Control født.
Vi har læst bogens anden udgave, med forord af selveste Eric Buell.
Bogens opbygning
Total Control er delt op i fem sektioner, der som nævnt løst oversat omhandler motorcyklens opførsel, det mentale aspekt, kroppens betydning, opsætning af maskinen og chaufføren rolle.
Hver sektion er delt op i en række kapitler, som giver læseren en stigende forståelse af hvorfor og hvordan, når vi tager på motorcykeleventyr.
Første sektion starter med en grundlæggende gennemgang af motorcyklens mekanik og de kræfter, der er i spil under kørsel. De tre kapitler er ikke bare en luftig omgang, men tilbyder en konkret viden og forståelse, som du kan tage med dig ud i verden og anvende.
Eksempelvis slår Parks på tromme for, at du anskaffer dig en god dæktryksmåler og en oversigt over anbefalede dæktryk til forskellige dækstørrelser. Men nok vigtigst af alt, forstår du efter at have læst kapitlet, hvorfor det rette dæk og dæktryk er så vigtigt.
Anden sektion fokuserer på de mentale aspekter ved motorcykelkørsel, og lægger ud med et kendt citat fra Franklin D. Roosevelt; Fear makes progress impossible – med frygt sker der intet fremskridt.
I overensstemmelse med resten af bogen, tilbyder Parks forklaringer på hvorfor frygt spiller en rolle, men endnu vigtigere, hvordan du tackler den.
Han giver adskillige eksempler fra psykologiens verden, men hiver også talrige eksempler ind fra motorcyklernes verden med referencer til succesfulde racerkørere, men også deltagere fra Parks’ egne Total Control kørekurser.
Bogens mest omfattende sektion begynder på side 70 og bruger omtrent en fjerdedel af bogens samlede sidetal.
Her får du klar besked om syn, valg af linjer, gaskontrol, gearskift, bremsning, kropsposition, lavfartsmanøvrer og kørsel med passager.
Igen får du en forklaring om hvorfor, og ikke mindst om hvordan.
Passende med bogens gennemgående røde tråd, får du konkrete tips til hvordan du efter at have lukket bogen, kan drage ud i verden og øve teknikkerne på en sikker facon.
Flere gange, blandt andet i kapitlet om linjevalg, gør teksten kombineret med grafiske illustrationer og rigtige billeder, læseren i stand til at forstå, og ikke mindst ændre den måde han eller hun kører motorcykel på.
Kapitlerne igennem skinner Parks’ imponerende store erfaring igennem, og det er tydeligt for læseren, at her er tale om en mand, der ved hvad han skriver om.
Med kapitlerne i tredje sektion gennemlæst, kan læseren begive sig ud i verden, og tage de indledende skridt til at blive en bedre motorcyklist. Det giver dog god mening at læse videre, og se på hvordan du får justeret på din motorcykel, sådan at den passer dig bedst muligt og den slags kørsel du sætter pris på.
Særligt kapitlet om affjedring kan i den grad anbefales, da Parks med både grundighed og enkelt sprog, gør affjedringsmystikken, som det er for mange, meget mere tilgængelig.
I bogens appendiks finder du et skema, som kan bruges til hjælp med at få justeret din affjedring bedst muligt.
I bogens sidste sektion bruger Parks små tyve sider på at forklare hvorfor det er en god ide, at du får kigget lidt på din egen fysiske tilstand, hvis du vil have mest ud af din motorcykelkørsel, ligesom han også i tråd med resten af bogens ånd, giver læseren indsigt i, hvorfor den rette udrustning er væsentlig. Ikke blot for chaufførens sikkerhed, men også for komfort og dermed overskud til at fokusere på de teknikker gennemgået forud for kapitlet.
Læs og lær mere
Vi kan på det varmeste anbefale at du læser Total Control! Men betyder det så, at du er fuldstændig færdigbagt motorcyklist, når kapitlerne er pløjet igennem?
NEJ… På ingen måde!
Det næste skridt er rent faktisk at lave de øvelser som Lee Parks foreskriver. Og selv da kan det være, at du ikke synes bogen hjælper dig. Men som forfatteren beskriver i bogens indledning, er køreuddannelse det samme som jagten på en god jakke; det kan være du skal prøve en masse jakker førend du finder den som passer dig, men alle dem du har prøvet, har ledt dig frem til den rette.
I din jagt på den rette “jakke”, kan du med fordel unde dig selv at læse Total Control.
Bogen er skrevet på engelsk, hvilket for nogle kan gøre den utilgængelig. Men formuleringerne er ikke alt for kringlede, så du behøver altså ikke en kandidatgrad i sproget for at kunne forstå indholdet, hvilket også har været et hoved fokus for Lee Parks.
Total Control er tilgængelig på danske hjemmesider, som for eksempel Saxo.com, og kan i skrivende stund købes for 229 danske kroner plus fragt.